ארה"ב החליטה להקפיא סיוע צבאי ללבנון

על רקע המצב הפוליטי בלבנון והתפטרותו של ראש הממשלה סעד אל חרירי, הממשל האמריקני משהה חבילת סיוע של יותר מ-100 מיליון דולרים למדינה. זאת, על רקע הדאגה מההשפעה ההולכת וגוברת של חיזבאללה בלבנון

ראש הממשלה המתפטר סעד אל חרירי. צילום: רויטרס

משרד החוץ האמריקני הודיע אתמול (ה') לקונגרס כי מחלקת התקציבים של הבית הלבן והסוכנות לביטחון לאומי החליטו להשהות את הסיוע הצבאי ללבנון בהיקף של 105 מיליון דולר. גורמים בממשל ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס לא פירטו מה סיבת עיכוב הסיוע הצבאי. הדיווח מגיע על רקע הדיווחים השבוע בישראל, לפיהם דרשה ירושלים מהמעצמות הקשורות במצב בלבנון להתנות סיוע למדינה בהפסקת פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בחודש מאי ביקש הבית הלבן אישור קונגרס להגשת הסיוע, בטענה שחשוב לסייע לבעלת ברית במזרח התיכון, והודגש שהסיוע כולל ציוד לראיית לילה ונשק לשמירת הגבולות של לבנון. אולם, השבוע הביעה וושינגטון דאגה מההשפעה ההולכת וגוברת של חיזבאללה בתוך ממשלת ביירות.

בעקבות התפטרות ראש ממשלת לבנון אל חרירי וההפגנות בחוצות ביירות, קרא שר החוץ מייק פומפיאו להקמת ממשלה חדשה שתדאג לצורכי הציבור ותשים קץ לשחיתות.

מאידך, ישנם בכירים בוושינגטון הסבורים כי מניעת סיוע צבאי ללבנון עלולה לסלול את הדרך למעורבות של רוסיה במדינה, המגבירה את השפעתה בסוריה השכנה, בעיקר מאז הודיע הממשל האמריקני על הוצאת כוחות צבא מסוריה.

מוקדם יותר השבוע נודע כי ארה"ב ועוד שש מדינות מהמפרץ הפרסי הודיעו על הטלת סנקציות על 25 ארגונים התומכים באיראן וחיזבאללה. רשימת הסנקציות החדשות כוללת בנקאות, תעשיות אוטומציה, מתכות, מכרות וחברות הפועלות במזרח התיכון ובאירופה. המדינות שהטילו עיצומים יחד עם ארה"ב הן בחריין, כווית, עומאן, קטאר, סעודיה ואיחוד האמירויות.

מזכיר האוצר האמריקני, סטיב מנוצ'ין, ביקר בימים האחרונים במזרח התיכון, מסע שנועד לסכם את פרטי הסנקציות, וכן לעבד תכניות סיוע לפלסטינים, לירדן, למצרים וללבנון.  בינתיים, כאמור, הושעה הסיוע ללבנון. ביום שני אמר מנוצ'ין בביקור בישראל כי ארה"ב תגביר את הלחץ הכלכלי על טהרן בגלל תכנית הגרעין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית