כאוס בלבנון: ראש הממשלה אל-חרירי התפטר

על רקע המחאה נגד המצב הכלכלי במדינה, ראש הממשלה סעד אל-חרירי הודיע על התפטרותו מהתפקיד. תומכי חיזבאללה היכו מפגינים בהפגנות ההמוניות בביירות נגד הממשלה הלבנונית

ראש הממשלה המתפטר אל-חרירי. צילום (ארכיון): AP

בישראל צופים מהצד על המהומות בביירות, שהביאו היום (ג') להתפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי. על רקע התפטרותו, קבוצות המזוהות עם חיזבאללה תקפו מוקדם יותר היום עמדות שהוקמו על ידי מפגינים נגד הממשלה במרכז ביירות.

אל-חרירי אמר כי הגיע למבוי סתום בכל הקשור בניסיון לפתור את המשבר שנוצר. הוא הודיע כי יעביר התפטרות רשמית לנשיא לבנון, צמישל אעון, זאת לאחר כשבועיים של הפגנות המוניות של אזרחי המדינה. 

ההפגנות ההמוניות של אזרחי לבנון התחדשו לאחר הפוגה בימים האחרונים. המפגינים מאשימים כזכור את הממשלה בביירות בשחיתות ומוחים נגד המצב הכלכלי והרפורמות שמנסה להוביל הממשלה של חרירי. למרות שהציג לאחרונה תוכנית חדשה, המפגינים המשיכו לקרוא להתפטרות הממשלה. 

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

תומכי חיזבאללה תוקפים את המפגינים בביירות. צילום: AP

ההתערבות של תומכי חיזבאללה בהפגנות והפגיעה בעמדות המפגינים, מגיעות לאחר שמזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר בשבוע שעבר כי ההפגנות ממומנות על ידי אויבי המדינה. כוחות הביטחון לא התערבו כדי להפסיק את התקיפה, בה נפגעו מפגינים לאחר שהוכו במקלות. בסופו של דבר נורה גז מדמיע לפיזור ההמונים.

פרסום של bloomberg בחודשים האחרונים חשף כי ממשלת לבנון בדרך לחדלות פירעון עם המלצה של חברת דירוג האשראי "גולדן סאקס" על דירוג ריבוני (Lebanon’s sovereign ranking) לרמת CCC. המשמעות היא כי הקהילה הפיננסית בעולם איבדה אמון בשוק הלבנוני, למדינה יהיה יותר קשה להלוות כספים בעולם וההסתברות לכאוס כלכלי עולה. אחת הסיבות לכך היא שסעד חרירי, ראש הממשלה, לא מצליח לבצע את הרפורמות הכלכליות שהבטיח בתקציב האחרון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית