מדוע לא פעלו מערכות ההגנה בסעודיה?

מאז התקיפה על מתקני הנפט בסעודיה מנסים בעולם להבין מי תקף, אבל שאלה לא פחות חשובה היא למה מערכות ההגנה האוויריות לא יירטו את האיומים. הנה כמה אפשרויות שמנסות לשפוך אור על התעלומה 

מחדל מבצעי סעודי או כישלון למערכת האמריקנית? בתקיפה נגד מתקני הנפט של סעודיה לא הופעל מערך ההגנה האווירית. השאלה למה? מי שיודע, בסעודיה, ארה"ב או צרפת, לא מדבר. עם זאת, ישנן פרשנויות. תזה אחת גורסת כי סוללות הפטריוט לא דלקו בזמן התקיפה. לפי ניתוח של PutinIsAVirus, "לא היו מכ"מי פטריוט פעילים בחודשים האחרונים (לפחות לא באופן עקבי) בסביבת המתקן, לא בטווח הקצר הנדרש לגילוי טילי שיוט או מל"טים. ההתקנה הקרובה ביותר נמצאת בבחריין", נכתב בפרסום.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

תזה אחרת גורסת כי המכ"מים של המערך לא היו ממוקמים נכון. מכ"ם של פטריוט בגרסה שיש לסעודיה תופס מפתח של 120 מעלות. אם הוא היה מכוון דרומה לכיוון תימן, וההתקפה הגיעה מצפון, מכיוון איראן, המכ"ם לא היה יכול לראות את המתרחש. תזה שלישית טוענת כי "המל"טים התוקפים טסו בגובה נמוך (אולי לא יותר מ-200 מטר) מצפון או מצפון-מערב. קו הראייה של מכ"ם הפטריוט הוסתר על ידי מתקן הנפט, מבני המגורים והתמיכה שלו, וכפר נוסף ממערב. אמנם ה-AN / MPQ-53 הוא כביכול די טוב בהתמודדות עם זיהוי קרוב לקרקע, אך הוא עדיין לא מצליח לראות דרך מבנים או מכלי אחסון".

על פי תזה זו, ללא מכ"ם הפטריוט, ההגנה על המתקן באבקאי נשענה על מכ"ם Shahine וSkyguard, ולו טווח של 20 ק"מ נגד מטוסים בגודל מלא. המשמעות של גילוי קצר טווח הוא שיש למפעילי המערכות כשתי דקות מרגע הזיהוי עד לתגובה. זמן קצר מאוד. על פי תזה נוספת, איראן הפעילה לומה אלקטרונית באמצעות מטוס ייעודי לשיבוש מערך ההגנה.

טראמפ ויורש העצר הסעודי בין סלמן. מה שווה ההגנה האמריקנית? צילום: AP

בינתיים, משרד הביטחון הרוסי מיהר לומר כי הפטריוט לא אפקטיבי, ופוטין הציע לסעודיה בפומבי, ותחת הלצה, לרכוש מערכות S-300. מהצד השני, מחלקת המדינה של ארה"ב מקטינה את החשש. ה-Washingtonpost מצידו פרסם כתבה שמנסה להבין איך סעודיה משקיעה מיליארדים בנשק אמריקני שלא עובד שצריך אותו. "לאחר מתקפה הרסנית על מתקני הנפט הסעודיים שעיוורה את הממלכה, נותרו כמה משקיפים שתהו מה ההגנה שריאד קנתה מארצות הברית", נכתב בכתבה.

תומאס קראקו, עמית בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, מסביר בכתבה כי תלוי היכן הפטריוט ממוקם. "האזור המוגן על ידי סוללת פטריוט הוא קטן יחסית", אמר קראקו. "יש גבולות אמיתיים, אפילו אם יש לך המון פטריוטים, על מה אתה יכול להגן".

בקה ווסר, אנליסטית בכירה בחברת רנד קורפ, אמרה כי האחריות לשמירה על התשתיות הקריטיות של סעודיה הייתה מפוצלת בין משרד הפנים לבין המשמר הלאומי הסעודי, ולא הצבא. "מבנים, תפקידים ואחריות חופפים הם באמת שרידי הגנה מפני הפיכה", אמרה ווסר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית