חשיפה: החל הניסוי המבצעי ב"שני"
הכטב"מ החדש החל לפעול במשימות מודיעין בגזרת גבול מצרים, על אף ויכוח נוקב בין חיל האוויר לזרוע היבשה לגבי אופן הפעלתו
עמיר רפפורט
| 19/05/2011
חשיפה: צה"ל החל לערוך בימים האחרונים ניסוי מבצעי לכלי הטיס הבלתי מאוייש החדש המכונה "שני" (שכבה נמוכה יבשתית). הניסוי נערך בתנאי שטח, במסגרת משימות אבטחת הגבול בין ישראל למצרים מצפון לאילת, ומשתלב במאמץ המוגבר של צה"ל למנוע חדירות נוספות בגזרה זו, לאחר הפיגוע שהיה בחודש אוגוסט האחרון.
עם תחילת הניסוי המבצעי, מכניס צה"ל לשימוש, בפעם הראשונה, כלי טיס בלתי מאוייש בשכבת גובה חדשה שלא הייתה פעילה עד כה. כלי הטיס החדש מפותח עבור צה"ל על ידי אלביט מערכות במסגרת תכנית שיצאה לדרך בשנה שעברה.
אלביט הייתה החברה היחידה שניגשה למכרז שבו ביקש צה"ל לפתח כלי טיס שיפעל בשכבה שמעל כלי הטיס הבלתי מאויישים המשמשים את הדרג הטקטי ומכונים "רוכב שמיים" ומתחת לכטב"מים מסוג הרמס 450, ומופעלים במשותף על ידי חיל התותחנים וחיל האוויר.
ה"שני" מיועד לשמש הן את כוחות זרוע היבשה והן את חיל האוויר, במקביל. בין זרוע היבשה ובין חיל האוויר יש חילוקי דעות קשים לגבי אופן השימוש בכלי העתידי ואף לגבי הצורך בו, כאשר חיל האוויר מתנגד לכלי במתכנותו הנוכחית. למרות זאת, החל הניסוי המבצעי.
הסימול המסחרי הבינלאומי של הכלי החדש הוא SKYLARK 2 , מוטת הכנפיים שלו 6.5 מטר, והוא מיועד לפעול בגבהים שבין 5,000 ל-15,000 רגל. משקל המטע"ד שיכול לשאת הכלי הוא 9 ק"ג, וזמן השהייה המירבי באוויר שמתוכנן לו הוא ארבע שעות. עד כה ייצרה אלביט מערכות שני מטוסי "שני" לצורך הדגמת יכולות. עם תחילתה ניסוי המבצעי מוציא צה"ל הזמנה לפיתוח גרסת הערכה נוספת של הכלי.
חשיפה: צה"ל החל לערוך בימים האחרונים ניסוי מבצעי לכלי הטיס הבלתי מאוייש החדש המכונה "שני" (שכבה נמוכה יבשתית). הניסוי נערך בתנאי שטח, במסגרת משימות אבטחת הגבול בין ישראל למצרים מצפון לאילת, ומשתלב במאמץ המוגבר של צה"ל למנוע חדירות נוספות בגזרה זו, לאחר הפיגוע שהיה בחודש אוגוסט האחרון.
עם תחילת הניסוי המבצעי, מכניס צה"ל לשימוש, בפעם הראשונה, כלי טיס בלתי מאוייש בשכבת גובה חדשה שלא הייתה פעילה עד כה. כלי הטיס החדש מפותח עבור צה"ל על ידי אלביט מערכות במסגרת תכנית שיצאה לדרך בשנה שעברה.
אלביט הייתה החברה היחידה שניגשה למכרז שבו ביקש צה"ל לפתח כלי טיס שיפעל בשכבה שמעל כלי הטיס הבלתי מאויישים המשמשים את הדרג הטקטי ומכונים "רוכב שמיים" ומתחת לכטב"מים מסוג הרמס 450, ומופעלים במשותף על ידי חיל התותחנים וחיל האוויר.
ה"שני" מיועד לשמש הן את כוחות זרוע היבשה והן את חיל האוויר, במקביל. בין זרוע היבשה ובין חיל האוויר יש חילוקי דעות קשים לגבי אופן השימוש בכלי העתידי ואף לגבי הצורך בו, כאשר חיל האוויר מתנגד לכלי במתכנותו הנוכחית. למרות זאת, החל הניסוי המבצעי.
הסימול המסחרי הבינלאומי של הכלי החדש הוא SKYLARK 2 , מוטת הכנפיים שלו 6.5 מטר, והוא מיועד לפעול בגבהים שבין 5,000 ל-15,000 רגל. משקל המטע"ד שיכול לשאת הכלי הוא 9 ק"ג, וזמן השהייה המירבי באוויר שמתוכנן לו הוא ארבע שעות. עד כה ייצרה אלביט מערכות שני מטוסי "שני" לצורך הדגמת יכולות. עם תחילתה ניסוי המבצעי מוציא צה"ל הזמנה לפיתוח גרסת הערכה נוספת של הכלי.