מגזין חשף: המרגל שהעביר מידע מתוכנית הגרעין של איראן

המגזין הגרמני "די צייט" פרסם כתבה על "הדולפין", אזרח איראני שעבד עם סוכנויות הביון וחשף בפניהן פרטים מתוכנית האיראנית הסודית. הניסיון שלהן להוציא אותו מהמדינה נכשל

המרגל האיראני חשף חלקים מתוכנית הגרעין האיראנית. צילום (ארכיון): AP

אי שם בתחילת שנות האלפיים הכין אזרח איראני, מוחמד נ', רשימה שתוכנה היה בבחינת סנסציה אמיתית. על שלושה עמודים כתובים בפרסית בכתב יד, תחת הכותרת "בעזרת אללה", נכלל מידע על התכנית הסודית ביותר של ממשלת איראן, שכינויה היה "פרויקט 110". הרשימה הגיעה לידי השבועון הגרמני "די צייט", שפרסם פרשת ריגול שכוללת את שירותי הביון של גרמניה, ארה"ב והמוסד הישראלי.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על פי הפרסום, הרשימה המדוברת כללה מידע על ראש קרב, על משקל טיל, על מסלול הטיסה הבליסטי, על דרכי הכניסה לאטמוספרה, כאשר ברור היה שמדובר בטיל בליסטי ארוך-טווח המסוגל לשאת ראש קרב גרעיני, דהיינו פצצת גרעין.

מוחמד נ. היה מומחה בתחום הטילים, והיה גם מרגל. סוכנות הביון הגרמנית BND גייסה אותו כמקור, ובכל פעם שהאיש הגיע לכנס מדעי הוא העביר למפעיליו הגרמניים מידע ופרטים על מרעומים, על דיאגרמות השייכות לתכניות הגרעין ועל נושאים רלוונטיים נוספים.

ה-BND, כף נטען ב"די צייט", הבין שהמידע הוא בעל דרגת רגישות גבוהה ביותר וכי יש לשתף בו את ה-CIA האמריקני, ומאוחר יותר גם את המוסד הישראלי. הסוכנים האמריקניים נתנו לנ' את כינוי הצופן 'דולפין'.

הסוף המר של ה"דולפין"

"די צייט" כי 'דולפין' ריגל למען כסף ושיפור תנאי חייו. הגרמנים אמורים היו להבריח את משפחתו מאיראן לחו"ל כדי שזו תפתח בחיים חדשים במערב. בתמורה הבטיח הסוכן למסור למפעיליו את כל החומר שאגר במחשבו האישי. האיש אמור היה לעזוב את איראן בשנת 2004, אך לדברי השבועון הגרמני "קרה משהו חמור ביותר": האיראנים החלו לחשוד באיש ולעקוב אחריו. אשתו ושני ילדיהם הצליחו לצאת מאיראן והגיעו לאיסטנבול, שם המתין להם הקונסול הכללי של ארה"ב. הרעיה מסרה לסוכן ה-CIA את המחשב האישי של בעלה, ה'דולפין'. במחשב היה חומר חשוב ומעמיק על תכנית הגרעין האיראנית, כולל שרטוטים של הרש"ק הגרעיני.

נ' עצמו, כך על פי הפרסום, "נעצר באיראן והוצא להורג. ב-BND הגרמני האשימו את ה-CIA האמריקני באחריות למותו, וטענו שנעשתה שגיאה חמורה וקשה שהביאה לתפיסתו של האיש. ה-CIA סירב להגיב לפניית המגזין לתגובה.

השבועון הגרמני סיכם כי החומר במחשבו של האיש היווה עוד הוכחה נצחית לטענות האמריקנים, הישראלים והגרמנים שאיראן מפתחת נשק גרעיני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית