חוצב להבות: סינוואר קרוע בין פרגמטיות לקיצוניות

נאומו של מנהיג חמאס בעזה היה ניסיון לשווק מסר של בנייה אזרחית בשל לחץ ציבורי גובר, ומצד שני שמירה על לוחמניות כדי לרצות את הקיצונים. שאלת מיליון הדולר היא – האם סינוואר יצליח לאזן בין האלימות לפרגמטיות. דעה

יחיא סינוואר. צילום: AP

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס עזה, נשא דברים בחאן יונס בפני משפחות פלסטיניות בימים האחרונים. סינוואר משווק, מחד, מסרים של בניית תשתית אזרחית בעזה בשל לחץ ציבורי גובר. מאידך, הוא ממשיך במסרים הלוחמניים נגד ישראל כדי לרצות קיצוניים מקרב חמאס ומארגונים אחרים ברצועה. "נשבור את צבא הכיבוש אם יכנס לרצועת עזה. אנו יודעים מה אנו אומרים ומתכוונים למה שאנו מביעים", אמר סינוואר בנאום.

סא״ל (מיל.) אלון אביתר, מומחה לזירה הפלסטינית, ולשעבר יועץ למתאם הפעולות בשטחים, התייחס לדבריו של סינוואר ואמר כי הוא עולה להתקפה ולחזית התקשורתית על רקע ביקורת פנימית, שהייתה נגדו משורות החמאס והפלגים האחרים על פרגמטיות יתר.

"המסרים העיקריים בנאום סינוואר כוללים דבקות בתהליך הפיוס הפלסטיני (בתנאיו); הובלת הפרוייקט הפלסטיני על כל פלגיו השונים בדומה לחיבור בין ערפאת למנהיגים האסלאמיים; המשך בניית הזרוע הצבאית; שחרור אסירים; הקמת בי״ח ברצועה (קשב לצרכים האזרחיים); כאשר כל המסרים הללו עטופים בצלופן דתי - עטוף באללה", מסביר אביתר.

בחודשים האחרונים הולך ומתגבר לחץ אזרחי נגד חמאס, וסינוואר רוצה להקים בי"ח כדי להשתיק לחץ זה. ועדיין, אין להתבלבל. כל התשתיות האזרחיות , עם או בלי מרכאות, ישמשו את חמאס לטובת המשך המלחמה בישראל. עם זאת, נראה כי חמאס עזה הגיע לנקודת בשלות כריבון בשטח שהוא צריך לתת דין וחשבון לאוכלוסייה האזרחית. עבור מקבלי ההחלטות בישראל מדובר באיזון עדין בין קיצוניות לפרגמטיות שמאפשרת תקופה שקטה יחסית בעוטף עזה. השאלה היא עד כמה מוכשר סינוואר לנהל את האיזון הזה לאורך זמן.

קיצוניות באמצעות יו"ש

ניתן להעריך כי אחד הצירים בהם בוחר סינוואר על מנת לשמור על איזון זה בעזה הוא שימוש באלימות ביו"ש. בתקופה האחרונה חמאס שם דגש על גזרת יו"ש, כאשר פיגוע הדקירה בגוש עציון שהביא למותו של דביר שורק ז”ל הוא עוד איתות לכך. חמאס מנסה להעביר את האלימות ליו"ש, רחוק מעזה. בצורה כזו סינוואר יוכל לנהל מערכת פוליטית פרגמטית בעזה להורדת הלחץ האזרחי, ובמקביל לתדלוק את תאוות האלימות של ניצי הארגון ביו"ש.

בצורה כזו סינוואר "נועל" את ישראל לתגובה מדודה וממוקדת במבצעי הפיגועים בלבד, ללא ערעור האיזון העדין בעזה או יו"ש. במידה ומפקדי השטח של חמאס ביו"ש יפריזו בכמות הפצועים וההרוגים הישראלים ביו"ש, לא ניתן לשלול חיסולים של ניצי חמאס בעזה תחת עצימת עין של סינוואר. רידוד שכבות הניצים בחמאס מצד ישראל יכול לתת לסינוואר אוויר לנשימה, בדמות זמן לשיקום תשתית אזרחית ברצועה ושיפור הפוזיציה הציבורית של הארגון. פוזיציה הדרושה לחמאס בעזה על מנת לבסס זרוע צבאית מספקת מול צה"ל.

נאום סינאוור, כמו גם השקט המתוח בעוטף עזה, הם ביטוי לניסיון ישראלי-קטארי-פלסטיני (ואולי אחרים) לאזן את עזה על מנת לאפשר חיים טובים יותר לתושבי הרצועה וישראל. עם זאת, איזון זה, כאמור, לא חף מניסיונות סיכול. לאחרונה הפכו ניסיונות החדירה של פלסטינים לשטח ישראל, חלקם חמושים, לתופעה, כך לפי פרסום שלterrorism-info.org.il.

"להערכתנו תופעה זו אינה משקפת שינוי במדיניות חמאס. עם זאת ניסיונות החדירה מבטאים ירידה אפשרית במוטיבציה של חמאס ואולי גם ביכולת שלו למנוע ניסיונות חדירה מעין אלה. ברקע עומדים אהדה עממית (שהתבטאה ברשתות החברתיות) להרוגים בניסיונות החדירה לשטח ישראל וביקורת (המושמעת בעיקר מצד יריבי חמאס), על מידת האפקטיביות של צעדות השיבה ועל הצורך במציאת דפוס פעולה חלופי", נכתב בפרסום.

לכך יש להוסיף את הבחירות הקרובות בישראל (ספטמבר) והשיח הציבורי על תכנית המאה. כאמור, שאלת מיליון הדולר היא האם סינוואר יוכל לנהל את האיזון בין אלימות לפרגמטיות לאורך זמן ובצורה שתתגבר על הניסיונות של גורמים שונים לחמם את השטח.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית