תקיפה בדרך למלחמה?

פרשנות של עמיר רפפורט על סוף השבוע הסוער בצפון: מה הרקע לתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה? ומה יכול עוד לקרות בקיץ הקרוב?
פתח 110 מתוצרת איראן


הלילה שוב הופצצו בסוריה מאגרי טילים איראניים שיועדו לחיזבאללה, בתקיפה שמיוחסת לחיל האוויר הישראלי. אם קיץ 2013 יסתיים ללא מלחמה, זה לא יהיה מובן מאליו. עם תחילת הקיץ האיזור על סף רתיחה, ובסוף השבוע האחרון המתיחות רק גאתה.

 העילה הנוכחית למתיחות גבוהה ביותר בצפון היא הפרסומים בתקשורת העולמית על תקיפת טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח, שיועדו לחיזבאללה.על פי הפרסומים, מדובר היה בטילי M-600 תוצרת סוריה, שהגעתם לידי חיזבאללה יכולה להיות איום חמור מאוד מבחינת ישראל: הטילים נושאים ראשי קרב במשקל של כמעט חצי טון, ויש להם מנגנון הכוונה שמאפשר להם לפגוע בכל נקודה במרכז הארץ בדיוק של עד כ-50 מטר.

אם לא די בכך, הטילים מונעים בדלק מוצק, ונישאים על ידי משגר נייד. המשמעות היא שניתן יהיה לשגר אותם בתוך דקות ספורות, אפילו מאיזורים צפוניים בלבנון, ולחיל האוויר יהיה קשה מאוד למנוע את השיגור.
 
טילי M-6OO דומים מאוד ביכולותיהם לטילי פתח 110, המיוצרים על ידי איראן. למעשה, הן הפתח 110 והן טליי M-600 מתבססים על טילים סיניים ששודרגו, וההבדל בינהם הוא בעיקר בארץ הייצור. על פי פרסומים קודמים, ייתכן, כי חיזבאללה קיבל  משלוח של טילי M-600 סוריים או פתח 100 איראניים כבר בשנת 2010, אבל ישראל נחושה למנוע ממנו מלהצטייד בכמות נסופת של נשק זה (אם אכן הוא כבר נמצא בידיו).

התקיפה של סוף השבוע, המיוחסת לישראל, לא באה במפתיע. במהלך כל הימים האחרונים היו פרסומים בלבנון על גיחות רבות של חיל האוויר, ואף דיווחים על תקיפות ישראליות בסוריה, שלא היו נכונים (אך ייתכן כי הקדימו את זמנם). בנוסף לגיחות, נשמעו במהלך כל הימים האחרונים איומים ישראליים, כולל מפי שר הבטחון, משה יעלון, לפיהם ישראל לא תסכים להעברת נשק אסטרטגי מסוריה ללבנון.
 
ישראל מחשיבה כנשק אסטרטגי, שהיא אינה מוכנה שיגיע לידי חיזבאללה בלבנון, טילי קרקע-אוויר SA-17, טילי חוף ים מתוצרת רוסיה מסוג "יאחונט", נשק כימי וגם טילים ארוכי טווח כדוגמת טילי ה-M600 או הפתח 110. הפעם הקודמת שבה יוחסה לישראל תקיפה של נשק אסטרטגי המיועד לחיזבאללה, על אדמת סוריה, הייתה לפני כארבעה חודשים, אז פורסם כי ישראל תקפה שיירה של SA-17.

על פי הפרסומים בסוף השבוע, התקיפה הפעם אירעה ביום שישי בשעה ארבע לפנות בוקר, לעבר מאגר של טילי קרקע-קרקע באיזור שדה התעופה של דמשק.
 
התקיפה אירעה על רקע קרבות קשים המתרחשים במסגרת מלחמת האזרחים בלבנון, כאשר לוחמי חיזבאללה, בסיוע מסיבי של יועצים ונשק איראניים, עומדים לצד משטר בשאר אסאד. בישראל מערכים כי בתמורה לתמיכה הזו חיזבאללה מעוניין להעביר לאדמת לבנון נשק בעל משמעות אסטרטגית, שנמצא כעת על אדת סוריה. כפי הנראה, המסרים המאיימים לא הועילו, וחיזבאללה אכן התכוון להעביר את הנשק הזה בקרוב.

ישראל שמרה באופן רשמי על מדיניות של עמימות בסוף השבוע, באשר לפרסומים על התקיפה. העמימות יכולה לשרת בעיקר את חיזבאללה וסוריה, שכן הודאה ישראלית רשמית בתקיפה יכולה לאלץ אותן לתקוף בתוגבה. עם זאת, גורמים ישראליים ידעו להגיד במהלך סוף השבוע לכלי תקשורת בעולם כי "ישראל תמשיך לא להסכים להעברת נשק אסטרטגי מסוריה ללבנון ותפעל למנוע העברה כזאת".

ובתוך כך, על רקע הפרסומים, הערכות הן כי תקיפה כמו זו שמיוחסת לישראל יכולה להתבצע באמצעות מספר רביעיות של מטוסי אף 16. ייתכן כי התקיפה בוצעה משטח לבנון כדי לעקוף את מערכות הנ"מ הסוריות המתקדמות. לישראל יש יכולת לתקוף מטרות קרקעיות מן האוויר גם מטווחים של עשרות קילומטרים, באמצעות חימוש אמריקאי המשוגר מן האוויר, או באמצעות טילי ספייס spice  מתוצרת רפאל, שיודעים לזהות את המטרה באופן מדויק, על ידי השוואה של תמונת היעד המתקבלת ממצלמה בראש הטיל, לתמונה שמוזנת מבעוד מועד ב"מוח" שלו.

בתוך כך, גורמים ישראליים אמרו בסוף השבע כי הקו האדום הישראלי כלפי סוריה וחיזבאללה עדיין עומד בעינו - ישראל נחושה לסכל בכוח כל העברה של נשק אסטרטגי מסוריה ללבנון.

עם זאת, ישראל פועלת להוריד את המתח בגבולות הצפוניים, שנובע גם מתרגילים המתקיימים בשבועות אלה בזירה הצפונית. למרות התרגילים והתקיפה לכאורה בסוף השבוע, לא ניכרו סימנים לתנועת כוחות או לתגובה מיידית מצד סוריה או חיזבאללה, אך במערכת הביטחון לא מוציאים מכלל אפשרות כי חיזבאללה ינסה להגיב על התקיפה המיוחסת לישראל באמצעות פגיעה ביעד ישראלי בחו"ל (בשאר אסאד עסוק, כפי הנראה, במלחמת האזרחים יותר מאשר הוא מוטרד מהתקיפות הישראליות).

בכל מקרה, ככל שחולף הזמן לקראת שיא הקיץ, גוברת הדריכות בצה"ל מפני אפשרות של המשך התדרדרות במצב  - בחזית הצפונית או מול איראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית