האמצעים החדשים שארה"ב רוצה לתת לישראל

פרשנות של עמיר רפפורט: מה המחיר שישראל תשלם עבור אמצעי הלחימה שהיא עומדת לקבל בעקבות ביקור צ'אק היייגל?
KC-135. בדרך לישראל?

 תשומת הלב של מערכת הביטחון מופנית לביקורו הראשון של שר ההגנה האמריקאי צ'אק הייגל, שייערך ביום שלישי השבוע. הסוגיה האיראנית תהיה כל הזמן על הפרק, ואולם עיקר הביקור יעסוק בחבילת סיוע מיוחדת של ארצות הברית לישראל.
 
בניו יורק טיימס פורסם בסוף השבוע כי צ'אק הייגל מניח על שולחנה של ישראל הצעה לרכש אמצעי לחימה חדשים. המילה "רכישה" היא קצת מטעה, משום שישראל "קונה" את הנשק האמריקאי בכסף שהיא מקבלת כסיוע צבאי, ואולם, ככלל, הפרסום, היה לגמרי מדויק.

חבילת הסיוע שיציג הייגל לשר הביטחון משה יעלון כוללת  כמה אמצעים שישראל עדיין אינה מחזיקה ברשותה, ואולם הם לא הייו רלוונטיים לאפשרות של תקיפה באיראן בשנה הקרובה.

כך, למשל, דווח כי ארצות הברית מוכנה "למכור" לישראל מטוסי V-22. מדובר במטוס שהוא גם מסוק, שיכול להמריא ולנחות באופן אנכי, מתוצרת בואינג. המטוס ישפר את יכולות חיל האוויר לפעול באמצעות יחידות קומנדו בטווחים רחוקים, ואולם אם יוחלט על ייצור כמה מטוסים כאלה עבור ישראל, הם יגיעו לארץ רק בעוד כשנתיים, לכל המוקדם. הרבה אחרי סיומה של "שנת ההכרעה".
 
גם האפשרות שארצות הברית תספק לישראל מטוסי תדלוק KC-135, מתוצרת בואינג גם כן, רלוונטית מאוד לפעילות חיל האוויר בטווחים רחוקים, אבל רק בעוד כמה שנים.

חבילת הסיוע שעומדת על הפרק כוללת גם חימוש מיוחד, שנועד להתמודד בראש ובראשונה עם מערכות ההגנה האווירית המתקדמות שרוסיה מכרה לסוריה, ומכ"מים מתקדמים.

המטרה של החבילה היא להפחית את ההתנגדות של ישראל לעסקאות נשק ענקיות שעומדות על הפרק בין ארצות הברית ובין ערב הסעודית ואיחוד האמירויות במפרץ. לכאורה, הן מבטיחות לישראל את שמירת ה"יתרון האיכותי" מול מדינות ערב.

העסקאות האלה חשובות לארצות הברית גם כדי לשפר את ההגנה של מדינות הנפט בנות הברית כנגד איראן וגם כדי לספק פרנסה לתעשיות הנשק הענקיות, שסובלות מאוד מקיצוצי תקציב הביטחון האמריקאי. ישראל צריכה להחליט עכשיו האם להתנגד לעסקאות עם מדינות המפרץ או להעלות את ה"מחיר" שהיא דורשת תמורת אי התנגדותה לקיומן.

אגב, גם הביקור של שר החוץ של אזרבייג'אן שייערך בישראל השבוע, הוא בעל חשיבות ביטחנוית ולא רק מדינית: אזרבייג'אן היא בת ברית חשובה של ישראל. חשיבותה מועצמת כמדינה מסולמית-שיעית חילונית הגובלת באיראן מצפון וכלקוח גדול של התעשיות הביטחוניות הישראליות, על פי פרסומים. עסקאות הנשק עם מדינה זו מוערכות במליאררדי דולרים בשנים הבאות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית