פרשנות: סוריה תמשיך לדמם

על פי הנראה נשיא ארה"ב לא ממהר להתערב באופן אקטיבי בנעשה בסוריה. מן הצד השני חיזבאללה, איראן ורוסיה ממשיכות לחמש את צבא אסד

עיקר תשומת הלב במסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו וברק אובמה ניתנה אמש לסוגייה האיראנית. היום, יום חמישי, העניין הפלשתיני יהיה בכותרות, כאשר אובמה ינאם בפני סטודנטים בירושלים.

אבל, מסיבת העיתונאים איפשרה הצצה מרתקת לדרמה העולמית שמתחוללת סביב מלחמת האזרחים בסוריה. במוקד הדברים של ברק אובמה בעניין הסורי הייתה השאלה האם נעשה שימוש בנשק כימי על ידי אחד הצדדים הלוחמים בסוריה. דבריו נאמרו על רקע פרסומים בישראל, שלובו שלשום על ידי מקורות ביטחוניים, שידעו לאושש לכאורה את הטענה שנעשה שימוש בנשק כימי בעיר חלב, ככל הנראה על ידי כוחות בשאר אסד.

לישראל היה עניין ברור ללבות את הפרסומים על שימוש בנשק כימי לקראת ביקור אובמה (כדי להמריץ את ארה"ב להחריף את הקו כנגד אסד), אבל אמש התברר כי הנשיא האמריקאי לא ממהר להתייחס לכך שנעשה שימוש בנשק כימי כאל עובדה מוחלטת. אובמה אמר כי ביקש מאנשיו ללמוד את הנושא, ובראש ובראשונה את השאלה האם נעשה שימוש בנשק כימי.

אובמה הוסיף כי לבשאר אסד יש ארסנל ידוע של נשק כימי, וכי אם ייעשה שימוש בנשק כימי, אזי הדבר באמת יהיה בבחינת חציה של קו אדום. מה שמעניין לא פחות זה שגם גורמים בצה"ל העריכו אתמול כי הפרסומים על שימוש בנשק כימי בסוריה היו נחפזים. לפני כחודשיים כבר היו פרסומים על כך שנעשה שימוש בנשק כימי, לכאורה, אבל אז התברר כי מדובר היה בשימוש באמצעים לפיזור הפגנות, מעין גז מדמיע כמו זה שבו צה"ל ומשטרת ישראל משתמשים מידי פעם. ומה הפעם? האם נעשה שימוש בגז עצבים, שהוא נשק כימי לכל דבר? עדיין לא ברור.

בכל מקרה, נשק כימי הוא רק חלק מהתמונה. בכל יום ממשיכים להיהרג בסוריה למעלה ממאה אנשים, והמלחמה ממשיכה להתקדם לעבר הגבול הישראלי ברמת הגולן. האם יהיה קץ לטבח? כנראה שלא בזמן הקרוב. ארה"ב איבדה את ההגמוניה העולמית המוחלטת שהייתה לה מאז קריסת ברית המועצות לפני למעלה מ-20 שנה, ואולי היא אינה מעוניינת בה יותר. אובמה הדגיש כי סוריה היא "בעיה עולמית" ולא בעיה של ארה"ב בלבד. אובמה נוטה להאשים את בשאר אסד בשימוש בנשק כימי (אם היה כזה), ואולם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מאשים דווקא את המורדים.

אובמה התייחס בדבריו לבידוד המדיני שארה"ב יזמה כנגד סוריה, ולסיוע בסך מאות מיליוני דולרים שניתן למורדים. הוא דיבר גם על סיוע נוסף בהשתתפות מדינות באיזור, ובכך אולי רמז למחנה האימונים למורדים שהקימה ארה"ב על אדמת ירדן, ואשר תמונות שלו נחשפו באחרונה בתקשורת העולמית.

הבעיה היא שגם רוסיה ואיראן וחיזבאללה אינן טומנות את ידן בצלחת. גם הן מחמשות את צבא אסד ותומכות בו כלכלית בצורה ניכרת. התוצאה היא תיקו מתמשך. סוריה תמשיך לשמש מגרש משחקים עולמי ולהקיז דם, ממש כמו בימי המלחמה הקרה הזכורים לרע.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית