איזורי ספר

הירי של הרקטה ארוכת הטווח מסיני אתמול, וה"נסיגה" של כוחות האו"ם מהגולן מהווים תמרור אזהרה מפני מה שצפוי לישראל בקרוב, זו אינה בהכרח מציאות חדשה אבל היא מתממשת במהירות ובצה"ל צריכים להיות מוכנים

כמו כל תופעה חדשה, גם למה שקורה בסיני המציאו בצה"ל מונח מקצועי :"איזור בלתי משיל". וכאשר מדברים בצה"ל על "איזורים בלתי משילים" הכוונה היא לשטחים שבהם השלטון המרכזי במדינה כלשהי איבד את אחיזתו.

הבעיה הגדולה היא שתופעת האיזורים הבלתי משילים אינה סתם תופעה אלא מציאות חדשה. המציאות הזאת החלה במצרים בעקבות הפלת שלטון חוסני מובראק לפני כשנתיים. זה לא ששלטון מובראק שלט בסיני באופן מלא, אבל תחת שלטון האחים המוסלמים שוררת בחצי האי אנארכיה של ממש.

בתוך הוואקום שנוצר מתבצרים כוחות או"ם שמותקפים מידי פעם במוצבים שלהם, ונשאבים עוד ועוד גורמי גי'האד עולמי, שרואים באיזור הזה שטח הפקר, זירה חדשה למלחמת קודש בכופרים, ממש כמו אפגנסיטאן או צ'צ'ניה בשעתם.

את הירי שבוצע אתמול ברקטה ארוכת טווח בשטח סיני ניתן לראות על בסיס הרקע הזה. סיני מלאה בכמויות אדירות של נשק, תוצאה של אינספור הברחות, שרק מיעוטן מגיע ליעד - רצועת עזה (רק באחרונה החלו השלטונות המצריים לנסות לעצור את הברחות הנשק בסיני, בסיוע טכנולוגיה אמריקאית, אבל ההישגים שלהם מאוד מוגבלים). הבעיה הגדולה ביותר היא שמה שמתרחש בסיני אינו בבחינת חדשות חוץ עבור ישראל אלא תמרור אזהרה מפני מה שצפוי לנו בקרוב.

הפיכתה של סיני לשטח בלתי משיל, הנשלט למעשה על ידי אינספור גורמי טרור, נצפתה על ידי המודיעין הישראלי, ובכל זאת בניית גדר המערכת בסיני החלה בקצב שיא רק אחרי מספר פיגועים שגבו קורבנות מיותרים. גדר המערכת (בקרוב יותקנו עליה גם אמצעי גילוי אלקטרוניים נוספים) מקשה על חדירות ועל פיגועים לאורך הגבול, אבל רקטה כמו זו שנורתה אתמול בלב סיני יכולה לעקוף את הגדר ללא קושי ולהיות מכוונת לעבר עיר התיירות אילת. במקרה כזה, יאלץ צה"ל להוריד סוללת "כיפת ברזל" לעבר הקצה הדרומי של המדינה.

אבל סיני אינה לבד: גם הצד הסורי של רמת הגולן כבר מוגדר על ידי צה"ל כ"איזור בלתי משיל". גם שם התבססו כוחות ג'יהאד עולמי, כמו אלה שחטפו 21 חיילי או"ם בשבוע שעבר. גם ברמת הגולן יופנה הנשק של הג'יהאדיטים בסופו של דבר גם אל עבר ישראל.

התופעה של איזורים בלתי משילים מדירה שינה מעיניהם של גורמי ביטחון בכירים. אפשר רק להצטמרר מעצם המחשבה שגם הגבול הארוך עם ירדן יהפוך במשך הזמן לאיזור ספר רווי פיגועים, למשל. המציאות החדשה כבר מאלצת את צה"ל להרחיב את פריסת הכוחות והאמצעים הטכנולוגיים לאורך כל הגבולות. מול רקטות בידי גורמי ג'יהאד שאין איך להרתיע אותם - זה לא יספיק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית