"להגיב מהר כדי להיות רלוונטי"

מי שכיהן עד לאחרונה כראש האגף הטכנולוגי בשב"כ מעניק הצצה נדירה לתחום. בין היתר הוא חושף את קיומו של פרויקט "מחנט" - סדנת חדשנות לטובי המוחות במערכת הביטחון
צפריר כץ (צילום: עמיר רפפורט)

צפריר כץ, מי שכיהן עד לאחרונה כראש אגף הטכנולוגיה בשב"כ, מעניק הצצה נדירה אל תוך התחום הטכנולוגי של שירות הביטחון הכללי. במושב בנושא חדשנות בנוהל על ידי סדנת יובל נאמן למדע וטכנולוגיה באוניברסיטת ת"א, שבראשה עומד הפרופ' האלוף (מיל') יצחק בן ישראל, הוא סיפר על השינוי שחל בשירות ב-20 השנה האחרונות, הודות לטכנולוגיה המתפתחת במהירות.

"כ-20 אחוזים מאנשי השירות הם אנשים טכנולוגיים. זה אומר שהשירות משנה את פניו לעומת שנות ה-80 (של המאה הקודמת), אז השירות לא היה מוטה טכנולוגיה. זה אומר שהיה עלינו לפתח תרבות שונה, לפתח צורות העסקה למספר שנים ספורות לאנשים צעירים. מדובר במהפכה הנמשכת בכל העשור האחרון.

"היריב מתחדש כי טכנולוגיות אזרחיות נגישות לכולם. יש קדמה של העולם, למשל האייפון וכולי. קצב אירועים שמאלץ אותנו לרוץ כל הזמן. הטכנולוגיה היא הדבר הכי דינמי בעולם. אבל יחסית לקצב האירועים במזרח התיכון טכנולוגיה זה דבר מאוד איטי", הוא הוסיף.

כץ חשף גם בפעם הראשונה פרוייקט מיוחד המתנהל מזה כחמש שנים במערכת הביטחון. מדובר ב"מחנט" – יוזמה של צפריר כץ ושל יוסי ורדי. לפני כחמש שנים הם הקימו את הפרויקט במסגרתו נוסעים מספר אנשים המתמחים בטכנולוגיה למחנה רמון שבדרום לשלושה ימים ושם ממציאים כל מה שעולה על רוחם.

"זה התחיל בשב"כ, אבל כיום מגיעים אנשים מכל מערכת הביטחון", הוא סיפר. בעבר הפרויקט החל עם כ-200 איש, בשנה שעברה, כך מגלה כץ, כבר הגיעו 400 איש ל"מחנט". הנשיא פרס מגיע מדי שנה לבקר במהלך הסדנה ובוחן את ההמצאות שיצרו המשתתפים. בין היתר מדובר במל"ט מקרטון, סימולטור טיסה שאילתרו.

"הרעיון הוא לפתח יצירתיות של מערכת הביטחון. משם יוצאים רעיונות שהופכים להיות פיתוחים", הוסיף כץ.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית