לבנון: משפחות קורבנות הפיצוץ בנמל ביירות קוראות לבנק העולמי לסייע בשימור הממגורות

המשפחות חוששות כי הרשויות בלבנון יהרסו את הממגורות 

לבנון: משפחות קורבנות הפיצוץ בנמל ביירות קוראות לבנק העולמי לסייע בשימור הממגורות

Copyright: Elisa Gestri This asset – including all text, audio and imagery – is provided by Elisa Gestri. Reuters does not guarantee the accuracy of, or endorse any views or opinions expressed in, this asset.

אתר L'Orient Today פרסם בשבוע שעבר, שבעוד שהחקירות עדיין נתונות ללחצים פוליטיים, קרובי המשפחה של קורבנות הפיצוץ בנמל ביירות וארגוני חברה אזרחית, התגייסו בדרישה לשמר את האתר, שבו אירע אחד הפיצוצים הלא-גרעיניים הגדולים בהיסטוריה.

"התאחדות משפחות קורבנות הפיצוץ בנמל ביירות" (יש התאחדות כזו) בשיתוף קמפיין "הממגורות והעיר" (יש קמפיין כזה) הגישו מכתב למנהל אזור המזרח התיכון בבנק העולמי, בו קראו לו להתערב בדחיפות כדי לשמר את הממגורות בנמל ביירות.

ב-4 באוגוסט 2020 אירע פיצוץ קטלני בנמל ביירות, שגבה את חייהם של למעלה מ-220 בני אדם, פצע יותר מ-6,500 בני אדם והרס חלקים נרחבים מהעיר.

בחודשים שלאחר האסון, הוצעו פרויקטים רבים של שיקום על ידי גורמים מקומיים וזרים כדי לנסות לשקם, או אפילו לחשוב מחדש, על אזור הנמל. עד כה הרשויות עדיין לא פינו את ההריסות שגודשות את הנמל, שלא לדבר על לקדם אף אחת מההצעות, וחקירת הפיצוץ עדיין מעוכבת בשל לחצים פוליטיים.

קרובי משפחותיהם של הקורבנות וארגוני חברה אזרחית רבים, התגייסו בדרישה לשמר את אתר הפיצוץ, כמו גם את בניין הממגורות, כדי לשמור על זכרו של אחד הפיצוצים הלא-גרעיניים הגדולים בהיסטוריה.

במרץ 2022 קיבלה CGA CGM זיכיון להפעלת מסוף המכולות של ביירות, מה שגרר בקשה מהרשויות למחקר מקיף על עתיד הנמל, כולל שלבי פיתוח, אפשרויות מימון ורפורמת ממשל, בשל מבנה הניהול המעורפל.

המחקר, שהחל בשנת 2022 על ידי הבנק העולמי, כלל התייעצויות עם בעלי עניין והציע שלבים לשיקום נמל ביירות, תוך התמקדות בשיפור מסוף המכולות והעתקת הממגורות ממערב לאגן הרביעי, קרוב למתחם "המטען הכללי".

אתר הפיצוץ, כולל המכתש והממגורות, יישמר בשלמותו כמקום זיכרון והתבוננות נגיש לציבור, בדומה לאנדרטת השלום בהירושימה, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 1996.

למרות הגשת התוכנית על ידי הבנק העולמי ב-2023, היא נתקלה בעיכובים על רקע חוסר החלטיות פרלמנטרית, בעוד צרפת עברה להציע פרויקט חלופי. ב-13 במרץ הוצגו הצעות על ידי שלוש חברות צרפתיות, שקיבלו מנדט מממשלת צרפת לפתח תוכנית "פרגמטית" לשיקום נמל ביירות.

בניגוד לפרויקט הבנק העולמי, הפרויקט הצרפתי, שנחשף הן לגורמים רשמיים והן לעיתונות, פותח בחשאיות על ידי משרדי עיצוב, ללא כל התייעצות מוקדמת עם הציבור, החברה האזרחית או ארגונים מקצועיים. עם זאת, היא גם קראה להפוך את אתר הפיצוץ לבטוח ולהעביר את הממגורות למקום אחר. התוכנית הצרפתית גם החריגה את אתר הממגורות, והשאירה לרשויות הלבנוניות לפעול.

"אנו רואים בהתנהגות זו מחפירה, במיוחד לאחר שכל ניסיונותינו לתקשר ולדון עם משרד הבנק העולמי זכו להתעלמות", נאמר בהצהרת המשפחות. "המכתב, שהוגש למנהל אזור המזרח התיכון בבנק העולמי, דן בפתרונות מעשיים וחומריים, כולל קבלת תרומה כוויתית שהוקצתה לחיזוק הממגורות, שלא תטיל נטל כספי על העיר, אך תייצר הכנסות לנמל בטווח הארוך".

משפחות קורבנות הפיצוץ חוששות, כי השארתן של הרשויות הלבנוניות להחליט מה לעשות עם מה שנותר מממגורות הנמל תוביל בסופו של דבר להריסתן או למהלכים מפוקפקים של הרשויות, המבקשות להתחמק מאחריות.

16 מהממגורות בנמל ביירות בבלוק הצפוני קרסו בשלוש הזדמנויות שונות לאחר הפיצוץ, אחת מהן ביום השנה השני לפיצוץ. משפחות הקורבנות מאמינות, שלרשויות יש קשר כלשהו לכך, אך אדריכלים אומרים כי המבנה של הממגורות הצפוניות היה חלש מכדי לעמוד בקצב.
12 ממגורות בחלק הדרומי עדיין עומדות על תילן. את אלו משפחות הקורבנות דורשות לשמר.

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית