דיווח: זרועות צבא ארה"ב נתקלים בקשיים בפיתוח נשק לייזר

תת שר ההגנה למו"פ מייק גריפין אמר בכנס מדעי בוושינגטון: "אני די ספקן אם ניתן לשים לייזר רב עוצמה גדול בתוך מטוס״

דיווח: זרועות צבא ארה"ב נתקלים בקשיים בפיתוח נשק לייזר

By MSgt Christopher Boitz - US Air Force, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=141362909

תכנית חיל האוויר האמריקני להגנה באמצעות נשק אנרגיה  לייזר, תכנית   SHIELD בוטלה עוד לפני ששוגרה קרן לייזר אחת אל מטוס קרב. 

בשבוע שעבר גילה צבא ארה"ב שהוא נתקל בקשיים בפיתוח נשק לייזר עבור נגמ"שי סטרייקר. לפני כן הודיע חיל האוויר על ויתור על תכנית לפתח נשק לייזר מוטס שיפעל ממטוסי  AC-130J.

אלו כמה דוגמאות שמביא WAR ZONE לקשיים בפיתוח מערכות נשק לייזר למרות התקדמות בשנים האחרונות בטכנולוגיות.  

MILITARY.COM דיווח ראשון על הפסקת תכנית SHIELD לפתח נשק לייזר שיישא מטוס קרב בתוך פוד, והכוונה היתה שמטוסי הקרב דור 6 יישאו פוד לייזר כזה.

דאג בוש, עוזר מזכיר ההגנה לענייני רכש, מסר בדוח פסימי למדי על התוצאות עד כה של התקנת נשק לייזר על נגמ"ש סטרייקר בעוצמה של 50 קילו-וואט, שנועד ליירט כטמ"מים, רקטות ארטילריה, פגזים ופצצות מרגמה. 

בעדות בקונגרס אמר דאג בוש כי הצבת נשק לייזר 50 קילו-וואט היא אתגר, כיוון שהנגמ"ש חייב כל הזמן לנוע ולהסתובב, נוצרים סביבו תנאי חום, יש מכשירי אלקטרוניקה בסביבה, וכל אלו מפריעים לקרן הלייזר הזקוקה לבסיס קבוע ומוצק.

מסקנת WAR ZONE היא כי חרף התקדמות יש קשיים בהתאמת נשק לייזר לתנאי שטח. בסביבות 2010 היו הערכות שנשק אנרגיה ישנה את כללי המשחק כשיהיה מבצעי, אך בשלב הנוכחי הנשק הזה עדיין איננו פרקטי לשימוש בשדה הקרב. 

לדוגמה, יש קשיים בכיוון מדוייק של קרן לייזר לטווחים ארוכים, כיוון שהסביבה האטמוספרית מפריעה לקרן בדרכה למטרה. 

אשר ללייזר מוטס, הקושי נעוץ במאפייני הנשק, הגודל, המשקל ועוצמת הלייזר. במטוסי קרב יש בעיה קשה של חלל אחסון. אין מקום להכניס עוד פלטפורמות נוספות.

תת שר ההגנה למו"פ מייק גריפין אמר בכנס מדעי בוושינגטון: "אני די ספקן אם ניתן לשים לייזר רב עוצמה גדול בתוך מטוס ולהשתמש בו כדי להפיל טילים, אפילו לטווח קרוב". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית