״חיסלתי שני אנשי חמאס והצלתי צוות של מגלן״

דן ארקין ביקר בטייסת 147, "האיל הנוגח" שמפעילה מל״טי הרמס 900 (כוכב) וחזר עם תובנות לגבי הלחימה בעזה

״חיסלתי שני אנשי חמאס והצלתי צוות של מגלן״

תמונה: דובר צה״ל

"שני פעילים (מחבלים) עמדו במרחק של 45 מטרים מלוחמי מגלן. חיסלתי שני אנשי החמאס, וכך הצלתי צוות של מגלן. יש פחות איום על הכוח הזה של מגלן״. 

״יצרתי קשר עם המ"פ שישב בתוך טנק. אני אומר לו 'סע ימינה', 'סע שמאלה', כך אני מרחיק אותו מאויב שאני רואה והוא לא".  

"מסתובב בן אדם בשטח. האם הוא מחבל או משלנו. אני יוצר אתו קשר, הוא עונה, אני מורה לו להניף ידיים, להזיז ידיים מימין לשמאל כדי לראות אם הוא מבין אותי. הוא מבצע. הוא משלנו. כך עזרתי לזהות בן אדם". 

סיפורי אמת טריים, מהמלחמה הנוכחית, של מטיסי כטמ"מ כוכב, שותפות הירוקים עם מפעילי הכטמ"מים, כאשר המטיס שמשוחח עם הלוחם בעזה כאילו היה לידו, אך יושב בתוך קרון במרחק של מאות ק"מ מהסמטה בעזה. 

כוכב, הרמס 900 תוצרת אלביט מערכות, הוא הכטמ"מ השני בגודלו בצה"ל, אחרי איתן של התעשיה האווירית. הכטמ"מ הבא אחרי כוכב הוא זיק, הרמס 450, אף הוא תוצרת אלביט מערכות. 

זיק הוא כטמ"מ ותיק שכבר ראה מלחמות. אחיו הגדול כוכב חדש יחסית. טייסת כוכב, טייסת 147, "האיל הנוגח", הוקמה רשמית ב-7 באפריל השנה. כמה שעות אחרי ההכרזה הרשמית כבר ירד לפיקוד הטייסת הפ"מ הראשון, והיא מלווה את המלחמה עד היום הזה ללא הפסקה יום ולילה, 24/7. 

"אנו עובדים ברפיח", מעיד מפקד הטייסת, סא"ל ע', בביקור ישראל דפנס בטייסת בבסיס פלמחים. "יש לנו קשר עם הכוחות המתמרנים ברפיח. מכירים את התכניות ומבצעים את המשימות".

מפקד טייסת 147 סא"ל ע', בן 38, נשוי ואב לשנים, מרעננה, מעיד על עצמו כי ברגע שהתוודע אל עולם המטוסים הבלתי מאויישים, הבין שזה העתיד, והצטרף. קורס מפעילים, שרות בטייסות 161 ו-166, תפקידי סמ"ט, רמ"ד, תפקיד במחלקת השתתפות במטה, ריכוז פעילויות הכטמ"מ התוקף, ומפקד טייסת. 

בדצמבר החל לפעול צוות הקמה, וב-7 באפריל הוקמה 147 רשמית אחרי תהליך השתנות שבו בוצעה הפרדה בין טייסות זיק לטייסת כוכב. "מאז שהתחלנו ביצענו לא מעט תקיפות", אומר מפקד הטייסת, "אנו פועלים בכל הגזרות, בדרום, בצפון, באיו"ש ובזירות נוספות, כולל הגנה על מרחב העיר אילת. 

״תפעול כוכב שונה בכל אחת מהגזרות הללו. יש בט"ש ויש תקיפה ויש איסוף. לא בכדי קרויים הכלים האלו אוסף-תוקף". 

כוכב וזיק הם כטמ"מים 'קרובי משפחה' עם הבדלים גדולים ביניהם. הכל פי שנים: כוכב נושא בערך פי שנים חימוש מזיק, גודלו כפול מזיק, כוכב נושא בערך פי שנים אמל"ח מזיק. 

יש הבדל במשקל המטע"דים של שני הכלים, האביוניקה של כוכב יותר מתקדמת. הבדל חשוב אחד מציינים בטייסת: כוכב הוא כלי טיס שקט, זיק כלי טיס מרעיש. בהרבה זירות נדרש כל טיס בלתי מאוייש שקט, שלא ישמעו אותו. 

"אני חשאי בגבהים הנמוכים", אומר סא"ל ע'. כשמדובר למשל בזירה של כפר בלילה – יש יתרון חשוב לכוכב השקט על פני זיק, שהוא מכונת מלחמה מדהימה אך מרעישה".

כיצד פועלת טייסת כוכב. צוות מונה שני אנשים, מפקד ומפעיל. הם מאיישים את קרון ההפעלה ומחוברים למקטע התקשורת כדי שיוכלו לדבר עם צרכני הכטמ"מ. 

אי שם בעמדה בסביבות המטוס נמצא מטיס החוץ, השולט על הכלי בעזרת סטיקים. הוא נמצא בקשר עין עם המטוס, מקבל פקודת 'רשאי להמריא', פותח מנוע מלא, כוכב מנתק וממריא. 

בשלב הראשון השליטה עליו היא ידנית. כוכב הוא כטמ"מ בעל יכולת שהייה ממושכת באוויר, משהו בין 36 ל-40 שעות, כאשר משימה ממוצעת שהוא מבצע נמשכת כארבע שעות. אחרי כן ניתן לשלוח אותו למשימה נוספת או שהוא חוזר הביתה.

הקשר המיוחד בין הכטמ"מים לבין 'צרכניהם', הכוחות המתמרנים על הקרקע, מוגדר כ"שותפות" כי היום ממעטים להשתמש במונח הוותיק סיוע אווירי לכוחות הקרקע. 

סא"ל ע': "הכלים שלנו נותנים לאוגדה שלוחמת בזירה חוזי ואש. חוזי פירושו תמונת זמן אמת של הזירה בווידיאו. הכטמ"מ שומר על רצף מודיעיני על המטרה". במערך הכטמ"מ מדברים על רצף. כלי אחד יכול לשהות זמן רב מעל מטרה, לצפות, לצלם ולתקוף, כטמ"מים אחרים יכולים להחליף אותו לשמירת הרצף, וכך יש אחיזה רציפה על המטרה ללא הפסקה".

בטייסת מציינים את רמת התקשורת הגבוהה. "אני יכול להתקשר מקרון כוכב אל כל לוחם וקצין בשטח בתנאי שיש בידו מכשיר קשר" מסביר ע', "יכולת פריסת הקשר של חיל האוויר היום היא עצומה. אנחנו מדברים עם המג"ד ועם המ"פ ועם לוחם בטנק, וזו אינטימיות מבצעית של ממש". 

טייסת 147 כוכב כוללת בשורותיה מגוון של עם ישראל. בנים ובנות, חיילת חרדית לשעבר, חילונים ודתיים, מרחב גילאים גדול בין 22 ל-57 שנים. דרגות מסג"ם עד אל"מ. חלק מהמפעילים הם ציוותי אוויר לשעבר, ומי שהיה בקורס טיס כשנה, נפלט והצטרף לטייסת כוכב, נהנה מיתרון כשהוא מכיר את עולם התעופה וקל לו להשתלב בטייסת.

כוכב הוא אחד מכלי הטיס הבלתי מאויישים המתקדמים מתוצרת ישראל. ביטאון חה"א מוסר שלכוכב 12 משתמשים ברחבי העולם, הוא שומר על כמה איצטדיוני ספורט חשובים. 

יכול לשאת עד 350 ק"ג מטען, מוטת כנפיו 15 מטרים, מטע"ד למשימות חוזי וצילום, מכ"ם, יכולות סיגינט (מודיעין אותות) להאזנות קשר ואיסוף תשדורות, כמה נקודות נשיאת חימוש מתחת לכנפיים. 

מפקד טייסת 147 סא"ל ע': "מפעיל כטמ"מ מסוג כוכב חייב להיות  אדם בעל שליטה עצמית, יכולת תחקור עצמי, לא לחזור על שגיאה פעמיים, בעל יכולות הפעלה טכנית ומלל, אדם עם מוסר מלחמה. מפעיל הכטמ"מ אמנם נמצא פיסית רחוק מהצרכן בזירת הלחימה, אבל הוא חייב להיות מסוגל להרגיש שהוא, המפעיל, נמצא שם על הקרקע. 

"אני יכול להעיד על עצמי: כשאני בעמדה בקרון, אני ממש חש שאני אתם בתוך עזה. אנחנו חלק מהם, וכך מדריכים את הצוותים, אני יודע ורואה מה קורה שם רחוק למטה, ומדבר אתם בשפתם, שפת הקודים וצירי התנועה והלחימה". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית