פרשנות | פיצוץ המו״מ סביב עזה, יכול להוביל לפתיחת זירה בלבנון

האם חיזבאללה יפוצץ את המו״מ בלבנון ויסלים מול צה״ל? האם ישראל תצא למתקפה מקבילה ברפיח ולבנון?

פרשנות | פיצוץ המו״מ סביב עזה, יכול להוביל לפתיחת זירה בלבנון

תמונה: דובר צה״ל

במהלך שמונת החודשים האחרונים של מלחמת חרבות הברזל, חיזבאללה הצהיר כי לבנון ועזה הן זירות המתנהגות ככלים שלובים. התחממות בעזה תוביל לכזו בלבנון והפוך, התקררות בעזה תוביל לכזו בלבנון.

חיזבאללה אמנם לא תקף את ישראל ב7.10 בהפתעה יחד עם חמאס, אך מאותו יום, פתח זירת התשה מול ישראל. הארגון הצליח באמצעות טילי נ״ט, רקטות למיניהן ותקיפות מל״טים, להפוך את אזור הצפון לשממה. 

מלבד צבא, כמעט ולא נשארו תושבים בגבול לבנון. מדובר בעשרות אלפי אזרחים ישראלים שהפכו פליטים בארצם למשך שמונה חודשים. במלחמת ההתשה הזו, חיזבאללה נמצא עם ידו על העליונה.

צה״ל, במטרה מדינית לא לפתוח עוד זירת מלחמה, משקיע בעיקר בביצור קווי ההגנה ובפעולות התקפיות כירורגיות, ציד של אנשי חיזבאללה והשמדת תשתיות של הארגון בשטח שבין הליטאני לקו הכחול. 

ישראל דורשת יישום הסכם 1701, שמשמעותו נסיגת חיזבאללה לליטאני ופריסת צבא לבנון מהליטאני ועד הגבול עם ישראל. במקביל, לבנון מצידה, טוענת שיישום החלטה זו כולל מו״מ על הסכם קבע סביב הגבול היבשתי עם ישראל.

בין לבנון וישראל, נכנסו ארה״ב וצרפת, המנסות, באמצעות מתווכים, בעיקר עמוס הוכשטיין, שליח הבית הלבן לנושא, להגיע להסדר מקובל על הצדדים. מטרתו של ההסכם סיום הלחימה. גם אם זמני. כל עוד התהליך המדיני מול חמאס (עסקת החטופים) התקדם, כך התקדם גם ההסכם בלבנון. ניתן להעריך, בהסכמה חיזבאללה.

אולם כעת, כאשר נראה כי המו״מ בין ישראל לחמאס תקוע וראש ה-CIA נשלח בבהילות לקטאר לנסות להצילו, עולה השאלה מה יקרה בלבנון. 

האם חיזבאללה יפוצץ את המו״מ ויסלים מול צה״ל? האם ישראל תצא למתקפה מקבילה ברפיח ולבנון? האם ממשלת ישראל תצליח לתת לארה״ב הבטחה לגבי גבול לבנון על חשבון ויתור אמריקאי לכניסת צה״ל לרפיח? האם בסופו של דבר כן תצא עסקת חטופים לפועל?

בעוד השיקולים אינם ברורים, נראה כי בממשלת ישראל ומערכת הביטחון לא מקלים ראש בקשר בין רפיח ללבנון. אם נוסיף לזה את הפרסום של העיתונאי ברק רביד, שטוען כי ארה״ב עיכבה לאחרונה משלוח נשק לישראל, ניתן להבין את גודל משקל ההחלטה.

ישראל תלויה בארה״ב בשביל מלחמה בלבנון. המלאים הקיימים וקצב הייצור המקומי של סוגי אמל״ח, אינו מספיק לתמוך במלחמה בעצימות גבוהה בלבנון למשך חודש או שלושה. חלק אחר של האמל״ח ההתקפי הדרוש לצה״ל, אינו מיוצר בישראל וקיימת תלות במפעלים אמריקאים.

ייתכן ועצירת הנשק על ידי הבית הלבן נועדה למתן את הרצון של ישראל לכבוש את רפיח, במטרה לגרום לירושלים לחתום על עסקת חטופים. 

זאת, על אף שהבית הלבן מבין שעסקה שתתפס בציבור הישראלי כגרועה, מסכנת את שלטונו של נתניהו. 

מאידך, המהומות בארה״ב סביב ההתנגדות לישראל, מסכנות את הקדנציה השנייה של ביידן. 

אין ספק כי נתניהו וביידן נמצאים בניגוד אינטרסים פוליטי. הראשון מעדיף מלחמה על עסקה גרועה והשני מעדיף עסקה גרועה על מלחמה.

מאבקי הכוחות האלו, בין וושינגטון לירושלים, נעשים בשעה שזירות עזה, לבנון ויו״ש מתוחות ביטחונית וכל טעות של אחד הצדדים יכולה להביא למלחמה בשתי זירות. 

כמה רחוק תלך ארה״ב כדי ללחוץ את ישראל, זו שאלה פתוחה שצריכה לקבל תשובה עד סוף השבוע הקרוב לכל היותר. ככל שעובר הזמן, ההסתברות לטעות עולה, ועמה ההסתברות למלחמה שאף אחד לא חשב להתחיל בה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית