הגנה רב-שכבתית כנגד טילים בליסטיים

הטילים הישראליים חץ 2 וחץ 3, והטיל האמריקאי SM-3 נועדו ליירט ולנטרל טילים בליסטיים, הנכנסים מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ

הגנה רב-שכבתית כנגד טילים בליסטיים

מאת Ronite - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=83621922

מאמר קודם שלי התייחס לסרטון הדמיה של מתקפת הטילים הבליסטיים על ישראל, שבוצעה על ידי משמרות המהפכה באיראן ועל ידי שלוחיהם המורדים החות'ים בתימן. 

מאמר זה הוא מאמר המשך, המתמקד בהגנה הרב-שכבתית, שהופעלה על ידי ישראל ועל ידי ארצות הברית כנגד מתקפת הטילים הבליסטיים. 

טילים אקסו-אטמוספריים (Exoatmospheric) פועלים באזור החלל, הסמוך מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ. 

הטילים הישראליים חץ 2 וחץ 3, והטיל האמריקאי SM-3 נועדו ליירט ולנטרל טילים בליסטיים, הנכנסים מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ. 

ברגע שמזוהה איום שכזה, משוגרים הטילים האקסו-אטמוספריים כדי ליירט אותו עוד לפני שהוא חודר מחדש לאטמוספירה של כדור הארץ. 

המנגנון העיקרי, שבו פועל טיל אקסו-אטמוספרי מבוסס על טכנולוגיית התנגשות/פגיעה ישירה כדי ליירט את הטיל הבליסטי המאיים. 

טכנולוגיה זו מבוססת על הרעיון של שימוש באנרגיה קינטית כדי להשמיד את הטיל המאיים על ידי התנגשות פיזית בו. מהירויות גבוהות מנטרלות למעשה את האיום באמצעות פגיעה. 

מערכות טילי החץ 2 ו-3 מדגימות יכולות מתקדמות של הגנה מפני טילים בליסטיים. 

חץ 2 נועד ליירט טילים בליסטיים באטמוספירה העליונה. הוא משלב טיל יירוט דו-שלבי מהיר, המצויד בראש נפץ קונבנציונלי, ובראש ביות (Terminal Homing Seeker) כדי לזהות את המסלול של טיל המטרה ובסופו של דבר להתנגש בו. הטווח המבצעי שלו מאפשר לו להתמודד עם טילים מטווחים קצרים עד בינוניים, המספק שכבה קריטית של הגנה. 

טיל החץ 3 מתוכנן ליירוט אקסו-אטמוספרי. הוא מתנתק מהמאיץ שלו לאחר השיגור, וממשיך לנסוק אל מעבר לאטמוספירה. שם הוא מסתמך על חיישנים מתקדמים ועל מערכות מיקוד מובנות כדי לאתר ולהתקרב לטיל המטרה. 

היעדר ראש נפץ מדגיש את הסתמכות המערכת על דיוק ועל גישת היירוט הקינטית, שבה הדיוק הוא העיקר. מערכת זו נועדה לטילים בליסטיים לטווח ארוך כולל כאלו, הנושאים נשק להשמדה המונית. 

מערכת טילי ה-SM-3 משמשת את ארצות הברית ומוצבת על ספינות מלחמה, המצוידות ב-Embedded Global Positioning and Inertial Navigation Systems - EGIS. היא פועלת באופן דומה אך עם התאמות ספציפיות, המתאימות לדרישות ימיות ניידות. ה-SM-3 הוא חלק ממערכת ההגנה מפני טילים בליסטיים של EGIS, ומסייע בהגנה מפני טילים בליסטיים לטווח קצר עד בינוני. 

פעולתו מתחילה באיתור ומעקב אחר איום של טיל על ידי הספינות, המשולבות במערכות מכ"ם. לאחר השיגור המאיץ של ה-SM-3 מטיס אותו אל מחוץ לאטמוספירה, שבה טס טיל המטרה. 

הטיל מתנתק מהמאיץ, ומתביית על טיל המטרה שלו באמצעות חיישני אינפרה-אדום. הוא מבצע מסלול סופי של מקצה שיפורים לצורך תיקונים לפני התנגשות עם טיל המטרה בגובה רב תוך מינוף אנרגיה קינטית להשמדת טיל המטרה הרחק מהמטרה המיועדת שלו. 

ישנה חשיבות טקטית ואסטרטגית בפיתוח ובפריסת מערכות אלו. אין מדובר רק על עליונות טכנולוגית אלא גם על הרתעה אסטרטגית. 

מדינות כמו ישראל וארצות הברית משקיעות בטכנולוגיות אלו כדי להתגונן מפני איומי טילים מתפתחים, שיכולים לשאת ראשי נפץ קונבנציונליים או גרעיניים על ידי נטרול הטילים הבליסטיים, בזמן שהם עדיין בחלל. 

מערכות אלו מפחיתות את הסיכון לנזקים קטסטרופליים בשטח, מונעות הסלמה לסכסוכים גדולים יותר, ומדגישות את החשיבות של יכולות הנדסה מתקדמות ושל הגנה אסטרטגית מדויקת. 

בשלב הסופי של הפעלת מערכת ההגנה, מתרחש שינוי דינמי באופן דרמטי, כאשר טילי המטרה נכנסים מחדש לאטמוספירה של כדור הארץ. 

בצומת קריטי זה הם פורסים את מה שמכונים Re-Entry Vehicles – RVs, שהונדסו לעמוד בלחצים התרמיים והמכאניים הקיצוניים של כניסה חוזרת לאטמוספירה במהירויות, הגבוהות ממהירות הקול. 

מערכות הגנה, שנדרשות כעת להתמודדות עם אותם RVs, שונות במידה ניכרת מטילי היירוט האקסו-אטמוספריים, שהופעלו בשלב המוקדם של מעוף הטילים. 

כאשר ה-RVs צוללים בחזרה לאטמוספירה של כדור הארץ, האתגר ההגנתי מתעצם. ברגעים אלו דקות ספורות ולפעמים שניות בלבד לפני הפגיעה מהוות חלון זמן קצר ומסוכן. 

המעורבות של טילי היירוט, הדחיפות והדיוק, הנדרשים בשלב סופי זה של הגנה מפני מתקפת טילים מצריכים יכולות תגובה מהירות ועוצמתיות ומערכות מיקוד מדויקות ביותר על מנת ליירט את האיומים, המתקרבים במהירות. 

פעולה מקדימה של סיכול מתקפת טילים בליסטיים על ידי יירוט ונטרול חלק ניכר מהאיומים, הנכנסים, מפחיתה את מספר המטרות שנותר לטפל בהן בשלב האטמוספרי, מה שמאפשר למערכות היבשה הקרקעיות או הימיות לרכז את משאביהן במעט האיומים, שהצליחו לחדור את מסך ההגנה הראשוני. 

גישה רב-שכבתית זו להגנה מפני טילים מדגימה אינטגרציה מתוחכמת של טכנולוגיה ושל תכנון אסטרטגי במטרה ליצור מחסום איכותי מפני איומים בליסטיים, ולהבטיח בסבירות גבוהה יותר את הצלחת ההגנה.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית