פרשנות | קחו את כל האסירים והשיבו לנו את כל החטופים

כדאי לבדוק אפשרות לחזור לנוסחה שאולי צריך היה לנקוט בה ב-8 באוקטובר: הכל תמורת הכל

פרשנות | קחו את כל האסירים והשיבו לנו את כל החטופים

קית' סיגל ועמרי מירן בסרטון שמפיץ חמאס

שני אלופי צה"ל כבר הודיעו על הפסקת שירותם. יהיו התפטרויות ופרישות נוספות "מרצון" או בהמלצת ועדת חקירה, כולל קציני מטכ"ל והרמטכ"ל בראשם, כאלו שהודו באחריות לאירועי הדמים של 7 באוקטובר ולפניו.

בקיצור - תסבוכת

לא היה בתולדות המדינה מבחן כה קריטי למטה הכללי, ולא היה מבחן כה מכריע כמו זה שבפניו ניצב היום בעל תפקיד אחד, שר הביטחון יואב גלנט. 

כי מה שמתחש עתה בצה"ל הוא חסר תקדים: שורת אלופים היודעים היום שייאלצו לפרוש מחר בשל אחריותם, בעוד הם, ולא אחרים, מנהלים מלחמה. אמנם לא בעצימות גבוהה בימים אלו, אך הם ניהלו, ומנהלים, ואולי ינהלו לחימה בעזה מהקשות בתולדות הצבא, ואולי גם בצפון.

ביצועי צה"ל והמטכ"ל במלחמה הנוכחית ראויים לשבח. אפשר להתווכח, כמנהג ה'לשעברים' באולפנים ובמאמרים, על מהלך זה או אחר במלחמה. 

אך המטכ"ל והעומד בראשו ניהלו מלחמה באמצעות אוגדות, חטיבות וגדודים, מאו"גים, מח"טים ומג"דים ולוחמים אמיצים ומקצוענים בתנאים קשים של לחימה בשטח בנוי עם תווך תת-קרקעי ענק נגד אויב, שהוא ארגון טרור קטלני שנהפך לצבא.

את הלחימה הזו ניהלו קצינים שחלק מהם יילכו הביתה למרות יכולת התאוששות גבוהה שגילו בעקבות מתקפת פתע ובלתי צפוייה, כי הם לא צפו אותה, למרבה הטרגדיה. 

התהליך החל ויהיה המשך. יש ויכוח מתי עליהם להתפטר. יש אומרים שאסור שיתפטרו לפני שצמרת הדרג המדיני, כולל ראש הממשלה, יטלו אחריות. אחרים גורסים שעליהם להתפטר עכשיו מיד, וכי לא הם ימנו את יורשיהם. מידך גיסא חשוב שקצינים יקבעו מי יחליפו אותם ולא הדרג המדיני. בקיצור - תסבוכת.

וכאן נכנסת לזירה משימתו הנוכחית הקשה של שר הביטחון. הוא הממליץ לממשלה ולראשה על ממלאי מקומם של הקצינים שיפרשו. וכבר מחפשים ראש אמ"ן ואלוף פיקוד מרכז, ושמות מועמדים פוטנציאליים כבר מככבים בתקשורת. כל תפקיד כזה הוא קריטי יותר מאי פעם. 

ראש אמ"ן חדש, יהיה מה שיהיה, לא יוכל לצפות למאה ימי חסד. לא יהיה לו אפילו יום אחד, שכן עליו לצלול מיידית לעומק המודיעין ולספק את המודיעין ליחידות צה"ל, שאולי מחר ייכנסו לרפיח, ולממונים עליו בדרג המדיני. הוא יהיה המעריך הלאומי בתנאי לחימה. בדיוק כנ"ל לגבי אלוף מרכז שמנהל מלחמה נגד פיגועי איו"ש, ועליו לטפל בפרשת גדוד נצח יהודה והמתנחלים לסוגיהם.

שר הביטחון חייב לבחור ולהמליץ על הקצינים הטובים ביותר מקצועית, ולא את הנאמנים ביותר למישהו, למפלגה או לקבוצת השקפת עולם. קצינים שיודעים לפקד על צבא לוחם. זו דרישת התפקיד.

אין ספק ששר הביטחון יעמוד בפני לחצים את מי למנות ואת מי לא למנות, ומדוע. עליו יהיה לבלום כל ניסיון למינויים שיהיה בהם אבק של שיקולים פוליטיים. שר הביטחון חייב להבטיח רציפות תפעולית של הצבא בכל תפקיד, ולא מהפכות והפיכות בגלל חילופי אישים.

כל מינוי שעליו ימליץ שר הביטחון לראש הממשלה ושריו ייבדק, ייסרק וייבחן בשבעים עיניים על פי אמות-מידה שאין ביניהם לבין מקצועיות ולא כלום. 

מינויים לא ראויים

על גלנט מוטל עתה תפקיד קשה ומורכב, מעמסה כבדה. הוא חייב להיות הבלם מפני מינויים לא ראויים במקומות ובתפקידים הרגישים ביותר במערכת הביטחון בזמן מלחמה. חייבים להצטרף אליו במגמות האלו שני השרים בני גנץ וגדי אייזנקוט, שניהם רמטכ"לים בעבר שמכירים היטב את שדרת הפיקוד הנוכחית של צה"ל, את הצרכים ואת רזי המלחמה שהם מעורבים בהם. 

התנהלות והתנהגות השלישיה הזאת היא מבחן קובע גורלות לקראת הבאות. התפתחות המלחמה, רפיח כן או לא ומתי, יותר ממיליון הפליטים העזתים, ההתגרות הבלתי פוסקת של חיזבאללה בצפון, רבבות המפונים בדרום ובצפון. אין לשכוח מה קרה כאן בימים האחרונים – מלחמה ישירה בין איראן לבין ישראל. תקיפה איראנית כושלת, תקיפה-רבתי ומענה ישראלי אל לב איראן.

ומעל לכל – הציווי העליון של השבת החטופים הביתה. 

אלו האתגרים של שר הביטחון ושל שני עמיתיו גנץ ואייזנקוט, והם כבדים מנשוא. על השלושה מוטלת אחריות להבטיח שהצבא ימשיך לפעול כסדרו וכי חילופי גברי בכמה מהתפקידים הרגישים ביותר בביטחון יעברו בשקט, ללא זעזועים בשורות צה"ל ושב"כ הנתונים במלחמה.

מו"מ לשחרור החטופים

י', ב' ו-ג', שלישיית יב"ג, קומו ועשו מעשה. רוב הציבור בישראל מצפה שתטילו את מלוא כובד משקלכם בממשלה להעמיד בראש רשימת מטרות המלחמה את שחרור החטופים. 

ראו זאת כמטרה מספר אחת בעבודתכם בממשלה, ששלושתכם אינכם ממעריצי הרכבה. אסור להפסיק מו"מ לשחרור החטופים אף לרגע אחד. לנצל כל בדל של אפשרות לדבר על כך עם ידיד ואויב, להעמיד את הנושא בראש סולם העדיפויות, זה עכשיו סולם העדיפויות כולו כי שעון זמן החטופים הולך ואוזל.

למדינת ישראל ולצה"ל יש די מנופי לחץ על חמאס. ברצועת עזה צה"ל הוא השולט. קיים איום שרפיח תיראה כמו העיר עזה. ישראל שולטת בדרכי הסיוע ההומניטרי. חובה לנצל את כל מנופי הלחץ בלי בושה. אם יווצר מצב של המשך הסיוע ההומניטרי מול שחרור כל החטופים, מותר להפסיק את הסיוע עד לשובם הביתה.

כדאי לבדוק אפשרות לחזור לנוסחה שאולי צריך היה לנקוט בה ב-8 באוקטובר: הכל תמורת הכל. קחו את כל האסירים והשיבו לנו את כל החטופים, כולם ביחד, מיד. היום. 

תגיות

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית