מערכות נגד כטב"מים נשלחות לכוחות ארה"ב במזרח התיכון

הצי האמריקני הצטייד לאחרונה במערכות ב-EAGLS C-UAS, מערכות חדשות נגד מל"טים

מערכות טילי לייזר נגד כטב"מים מובהלות לכוחות ארה"ב במזרח התיכון

MSI Defense Solutions

אתר האינטרנט The War Zone פרסם אתמול (ב), שהצי האמריקאי הזמין מערכת משגרי קרקע אלקטרונית מתקדמת חדשה לקראת מתקפת הטילים והמל"טים האיראנית על ישראל.

הצי האמריקני הצטייד לאחרונה במערכות ב-EAGLS C-UAS, מערכות חדשות נגד מל"טים, המשתמשות ברקטות 70 מ"מ מונחות-לייזר כמסייעות בהגנה על הכוחות האמריקניים במזרח-התיכון. 

רכישת ה-EAGLS באה ימים ספורים לפני מתקפות הטילים והמל"טים של איראן על ישראל, שרק הוסיפו לחששות ארוכי שנים מפני איומים אוויריים ואחרים בלתי מאוישים על הכוחות האמריקניים באזור. 

פיקוד מערכות האוויר של הצי (NAVAIR) הודיע ב-12 באפריל, שהעניק חוזה במחיר קבוע בשווי של 24,186,464 דולר ל-MSI Defense Solutions לרכישת חמש מערכות אוויריות נגד בלתי מאוישות EAGLS (C-UAS)

המערכת משתמשת ברקטות מונחות לייזר 70mm Advanced Precision Killer Weapon System II (APKWS II) כדי ליירט מזל"טים. 

מדובר במערכת עצמאית, המורכבת משלושה חלקים עיקריים: גרסה של תחנת נשק המופעלת מרחוק II (CROWS II), המצוידת במשגר רקטות 70 מ"מ בן ארבעה קנים טעון ברקטות מונחות לייזר Advanced Precision Kill System II (APKWS II), צריח חיישן עם מצלמות אלקטרו-אופטיות ואינפרא-אדום, ומערך מכ"ם קטן. המערכת מתוכננת הן לפריסה והן לצורה רכובה. 

המכ"ם המשמש את המערכת הוא Leonardo DRS RPS-40, ממשפחת המכ"מים ההמיספריים הרב-משימתיים (MHS) של החברה. 

מכ"ם זה, שהוא מערך קומפקטי מסוג AESA (S band Active Electronically Scanned Array – AESA), יכול לזהות מטרות במרחק של עד 10 ק"מ לדברי היצרן, אם כי הדבר תלוי בגודלן ובגורמים אחרים. 

RPS-40 הוא מכ"ם פופולרי, שמספר מערכות הגנה אווירית אחרות נגד מל"טים ולטווח קצר עושות בו שימוש, כולל גרסת ההגנה האווירית הניידת לטווח קצר (M-SHORAD) של צבא ארצות הברית של רכב משוריין 8x8 סטרייקר. 

ההיצע של MSI הוא אחד ממספר הולך וגדל של מערכות נגד רחפנים, המשתמשות ברקטות APKWS II ואחרות עם תצורות כוללות דומות המתוכננות להיות אגנוסטיות לפלטפורמה. 

הוספת המכ"ם מעניקה למערכת יכולת וגמישות נוספת על פני תצורות ערפדיות שנראו עד כה, כאשר החיישנים היחידים בהם הם צריחים עם מצלמות אלקטרו-אופטיות ואינפרא-אדום. 

מכ"ם כמו RPS-40 נותן למפעילי מערכות כמו EAGLS התראה מתקדמת יותר על איומים פוטנציאליים ונתונים טובים יותר על המקום שממנו הם מגיעים. 

משמעות הוספת המכ"ם היא ש-EAGLS פולט אותות תדר רדיו נוספים שכוחות אויב מתקדמים יותר יוכלו להשתמש בהם כדי לאתר את מיקומו. 

צריח החיישן אינו מאפשר יכולת גילוי ומעורבות פסיבית של מטרות שניתן להשתמש בה גם אם המכ"ם כבוי כדי להפחית את חתימת המערכת בספקטרום הקרינה האלקטרומגנטי. 

ניתן להשתמש ברקטות APKWS II נגד מטרות קרקעיות, מה שמעניק למערכות C-UAS המבוססות על כלי נשק אלה יכולת תקיפה מובנית של קרקע-קרקע. 

רקטות אלה, שתוכננו במקור כתחמושת אוויר-קרקע, הן בעלות יכולת מוכחת גם בתפקיד אוויר-אוויר נגד מל"טים, כמו גם טילי שיוט. 

הרקטות מונחות הלייזר הן מודולריות וזולות. עלות היחידה של מחלקת ההנחיה של APKWS II היא בסביבות 25,000 דולר, כאשר ראש הקרב והמנוע הרקטי יחד עולים בדרך כלל רק כמה אלפי דולרים יותר בהתאם לסוגיהם המדויקים, על פי מסמכי התקציב של הצי. 

לשם השוואה, עלותו של מיירט יחיד מסוג Coyote Block 2, נשק נוסף נגד מל"טים המופעל כיום כדי לסייע בהגנה על כוחות ארה"ב במזרח התיכון, היא על פי הדיווחים בסביבות 100,000 דולר. 

טילי קרקע-אוויר קצרי טווח מסוג סטינגר מהדור הנוכחי, הכוללים תכונות חדשות לשיפור יעילותם נגד מל"טים, עולים כ-400 אלף דולר.

איומי המל"טים הפוטנציאליים באזור המפרץ רק גברו בעקבות מתקפות הטילים והמל"טים של איראן על ישראל בסוף השבוע. 

הרשויות בטהרן איימו לנקום בכוחות האמריקניים ברחבי המזרח התיכון אם יסייעו לישראל בתקיפות עתידיות באיראן. 

כל תגובה איראנית כזו יכולה לבוא במלואה או בחלקה גם באמצעות שלוחיה. בסיסים אמריקניים באזור המפרץ נמצאים בטווח של מל"טי קמיקזה, כמו גם טילים, שיש לחות'ים בארסנל שלהם.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית