כנס סייברטק: מה קורה בעת מתקפת סייבר משולבת ב-EMP? 

מתקפות סייבר ו-EMP, אם מגיעות יחד, יכולות לשתק משק חשמל של מדינה קטנה או גדולה. כיצד מתמודדים? פאנל מיוחד עסק בשאלה זו במסגרת כנס סייברטק שנפתח היום בתל אביב

קרדיט: אודי גורן

 במהלך כנס סייברטק המתנהל היום (ג) בתל אביב, בוצעה סימולציה המדמה תקיפת סייבר מלווה בתקיפת EMP. המשתתפים דנו בתרחישים שונים של מתקפת סייבר ו-EMP, כאשר התוצאה בכולם הייתה כשל באספקת חשמל במדינה. בהנתן תרחיש כזה, מה ניתן לעשות? 

טענה אחת הייתה סביב המודיעין. צריך להבין מה בדיוק קורה ברשת. בלי מודיעין, אי אפשר לקבל החלטות. 

טענה נוספת העלתה את הצורך ביצירת עדיפות בפעולת התגובה. איפה צריך להגיב קודם. בתי חולים, בתי אבות, מתקני ייצור חשמל. תכנית עדיפות לפעולה בעת חירום כזו יכולה לעזור להתאוששות. 

היה דיון גם על התקשורת עם הציבור. אם אין חשמל, אין תקשורת וצריך תכנית לדווח לציבור מה קורה. בנוסף, צריך דרך שכוחות הביטחון והחילוץ יוכלו לתקשר על מנת לתאם את מאמצי השיקום.  

עוד שאלה היא האם להכניס צבא לרחובות? מצד אחד צבא מחזיק ביכולות ניהול בעת חירום שאין לגופים אחרים. מצד שני, הכנסת צבא לרחובות, ילחיץ את הציבור ויעורר היסטריה שלא תתרום לטיפול באירוע. 

עלה צורך להבין מאיפה המתקפה מגיעה. אם יודעים מאיפה היא מגיעה, אפשר להגיב או לבודד. שאלה לא פשוטה בכלל לענות עליה, בעיקר תוך כדי אירוע. 

כחלק ממאמצי ההתאוששות, ישנו צורך לבודד את הרשת התפעולית בתשתיות קריטיות. זאת, על מנת למנוע פגיעה חוזרת בהן. 

הנוכחים בסימולציה, טענו כי ברמת הממשלה, החשיבות הגדולה היא להחזיר את החשמל. בלי חשמל קשה לנהל חיי שגרה. עולה השאלה אם אפשר להחזיר את כל החשמל או רק את חלקו. נניח, להחזיר חשמל רק לאזורים מסוימים במדינה ואז צריך לחשוב על הזזת אוכלוסיה בהתאם. 

לגבי מתקפת EMP, יש מערכות אלקטרוניקה חסינות לפעימה כזו. המדינה צריכה להחליט איזו מערכת היא רוצה לרכוש ולהתארגן בהתאם. חברי הפאנל הסכימו כי צריך להתכונן לתרחיש של הפסקות חשמל ארוכות מאד - ימים או שבועות. צריך להכין את העסקים והציבור. כמו גם, המדינה נדרשת לאמן צוותים ייעודיים להתאושש מכזה אירוע. 

עוד נקודה שעלתה בדיון היא התקציב. אם EMP הוא תרחיש ייחוס, צריך להקצות לכך תקציבים ולהתכונן לכך מראש. מדובר בהליך מוכנות שיכול לקחת מספר שנים וזו אמורה להיות עדיפות ממשלתית. אפשר גם לרכוש רכיבים אלקטרונים חסינים עבור תשתיות קריטיות. הם יקרים יותר. 

נושא נוסף הוא גרידים וחשמל ירוק. אלטרנטיבות לייצור חשמל כמו סולארי, רוח, גז ועוד. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית