דיווח: חיזבאללה הפיל מל״ט הרמס 900 של צה״ל 

שני אירועים רצופים בחודשיים, בהם חיזבאללה מצליח ליירט מל״טים המהווים את השדרה העיקרית של הכוח האווירי הבלתי מאויש של צה״ל - זו מגמה

תמונה: דובר צה״ל

דיווח מצולם בערוץ הטלגרם של חיזבאללה מראה, לכאורה, מראה מל״ט הרמס 900 של צה״ל בשמי דרום לבנון. בצה״ל אישרו שנפל מל״ט מסוג הרמס-900  

אירוע זה מצטרף לאירוע דומה, בו הופל מל״ט הרמס 450 (זיק) מעל שמי דרום לבנון בחודש פברואר האחרון.

שני אירועים בהם חיזבאללה מצליח ליירט מל״טים המהווים את השדרה העיקרית של הכוח האווירי הבלתי מאויש של צה״ל - זו מגמה. כזו המצביעה על שינוי בשדה הקרב. 

גובה אפקטיבי

עד כה, צה״ל הסתמך בעיקר על גובה מעטפת הטיסה לצורך הגנה על המל״טים שלו. ככל שהמל״ט טס מעל לגובה האפקטיבי של מערכות הגנה אווירית בידי חיזבאללה, הוא מוגן. הטילים לא יכולים להגיע אליו. 

בנוסף, צה״ל הסתמך גם על כיפת ברזל לצורך יירוט טילי נגד מטוסים. כתבה שפורסמה באתר Alma Research and Education Center, טוענת כי האיראנים סיפקו לחיזבאללה טיל בשם 358 או Saqr והוא זה המשמש להפלת מל״טים ישראלים. מדובר בטיל הכולל ראש ביות אלקטרו-אופטי. 

״הטיל נחשף לראשונה על ידי איראן ב-2019. הוא דווח כנשק יעיל בשימוש החות'ים בתימן, מיליציות פרו-איראניות בעיראק וחיזבאללה בלבנון״, נכתב בכתבה. ״נשק ייחודי זה המופעל באמצעות מנוע סילון היה יעיל בהפלת מל"טים, כולל MQ-9 Reaper אמריקאי מעל תימן ב-8 בנובמבר.״ 

על פי הכתבה, ישראל השתמשה (ועדיין משתמשת כנראה) בכיפת ברזל לצורך ניסיונות ליירוט טיל 358. כאמור, זה לא תמיד מצליח. 

העובדה שמעטפת הגובה אינה שכבת הגנה מספיקה, הייתה צריכה להיות ברורה לגורמים רלוונטים בחיל האוויר כבר לפני שנים. מל״טים אמריקאים נפלו בתימן ובמקומות אחרים. 

אם זה לא הספיק, הגיעה הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהתפתחה למלחמה של שנתיים, במסגרתה מסוקי הקרב הפכו לברווזים במטווח. 

קרי, כל איש אוויר היה צריך להבין שמקומם של המסוקים והמל״טים בשדה הקרב הנוכחי, בעייתי מאד. בלשון המעטה. 

בישראל, חיל האוויר עדיין מחזיק בדעה שהוא מסוגל למנוע מהאויב מערכות נגד מטוסים לטווחים בהם טסים מל״טים ומסוקים. גישה זו, הביאה לכך שבחודשיים האחרונים נפלו בלבנון שני מל״טים ישראלים גדולים. זו אינה מקריות, זו מגמה. 

התמודדות עם המציאות

אחת השאלות היא מה יעשה צה״ל בשביל להתמודד עם העובדה שיש בידי חיזבאללה מערכות נ״מ שמסוגלות לאיים על מל״טים ומסוקים. ובכן, צה״ל יכול לנקוט בשלוש דרכים, לכל הפחות. 

הצטיידות במל״טים חמקניים יותר הפועלים בגובה רב יותר. בצורה כזו, המל״טים ימשיכו להנות מיתרון הגובה על פני הטילים המיירטים. כמו גם, שימוש בתצורה וצבע המקטינים את חתימת המכ״מ, יכול לעזור במניעת יירוטים של כלים כאלו. 

חלופה נוספת היא שימוש בכטב״מים ורחפנים קטנים למסגרות הטקטיות, הפועלים בגובה נמוך. באוקראינה ורוסיה כבר הבינו את הרעיון ורואים שימוש נרחב בכלים כאלו. נגד מטרות רק״מ, אדם, מבנים.  

חלופה שלישית היא הגברת התלות של צה״ל בחימוש מנגד (רקטות, טילים, חימוש משוטט) במקום במל״טים ומסוקים. 

נכון שחיזבאללה טרם הציג בשדה הקרב מערכות הגנה אווירית מתקדמות, מהסוגים שרואים באיראן. גם אם צה״ל מצליח לסכל כאלו ניסיונות עד כה, לא לעולם חוסן. זו רק שאלה של זמן. 

היות וצה״ל הוא ארגון ענק, עם תהליכי רכש רב-שנתיים, חלקם מבוססים על סיוע חוץ, יש לשאול האם קצב ההסתגלות של צה״ל לתורת הפעלה חדשה של כלי טיס בלתי מאוישים ומסוקים - מספיק מהיר. 

זאת ועוד, היכולת של חיזבאללה ליירט מל״טים ומסוקים ישראלים, מציבה עננה גדולה מעל שאלת הסיוע לדרג המתמרן. שאלה שצה״ל צריך להחליט עליה, גם בעקבות לקחי המלחמה בעזה, היא כמה עצמאות צריך לתת לדרג המתמרן בהפעלת כלי טיס ברום נמוך, ללא תלות בחיל האוויר. 

לסיכום, שתי ההפלות ברצף של מל״טי הרמס 450 ו-900 מעלות שאלות רבות לגבי צורת ההפעלה של כלים אלו בלבנון או במקומות אחרים, אליהם הגיעו טילי נ״מ איראנים. 

ההנחה צריכה להיות שתפוצת מערכות נ״מ, גם כאלו מתקדמות יותר, תתרחב בשנים הקרובות, וצה״ל עתיד למצוא את עצמו במתארים שיותר קשה להפעיל כטב״מים ומסוקים. 

מה צה״ל עושה בנידון והאם הוא עושה זאת מספיק מהר - זו שאלה פתוחה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית