חיזבאללה הצליח ליירט מל״ט מסוג ״זיק״ שנפל בשטח לבנון 

יירוט הזיק מעלה שאלות לגבי צורת ההפעלה של כלים אלו ואחרים מעל שמי לבנון

תמונה: דובר צה״ל

מל״ט ״זיק״, הרמס 450 תוצרת אלביט, יורט על ידי חיזבאללה. ככל הנראה באמצעות טיל בפיתוח איראני מסוג 358. חיזבאללה ניסה במהלך חמשת חודשי המלחמה האחרונים להוריד מספר פעמים כלי טיס בלתי מאוישים של צה״ל, ללא הצלחה. עד היום. 

יירוט הזיק מעלה שאלות לגבי צורת ההפעלה של כלים אלו ואחרים מעל שמי לבנון. עד כה, צה״ל נסמך על מעטפת גובה גבוהה יותר מאשר מעטפת הפעולה של איומי הנ״מ בלבנון. כמו גם, על אמצעי ל״א ומיירטים משטח ישראל. 

הטיל המסוים אותו סיפקה איראן לחיזבאללה ממחיש, בדומה לאוקראינה, את המורכבות של הפעלת כלים בלתי מאוישים בסביבה מאוימת. תפוצת אמצעי נ״מ ממדינות לארגוני טרור אינה חדשה. בתימן הפילו החות׳ים מל״טים מערביים מספר פעמים בשנים האחרונות. 

אין ספק כי עבור צה״ל, מדובר באיום שהיה ידוע מראש. האם חיל האוויר התכונן אליו נכון? התחקיר של חיל האוויר במקרה זה ישאר כנראה מסווג. האם מדובר בטעות מפעיל, תקלה טכנית או בתו״ל עבודה לא מתאים? אלו שאלות שיעלו בתחקיר. נקווה שהציבור ידע את התשובה בעתיד. 

בשל חשיבות כטב״מים בכל מלחמה עתידית שתהיה בלבנון, חופש הפעולה שלהם קריטי. אם בעקבות התקרית היום יעלה כי ישנה בעיה להפעיל בחופשיות כטב״מים בשמי לבנון, זו יכולה להיות שאלה מאתגרת למתכנני התמרון הקרקעי הפוטנציאלי בלבנון. 



 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית