הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר: אי אפשר לדבר על ה7.10 בלי להתייחס לשאלת עונש מוות 

הסניגור הצבאי הראשי לשעבר: נשבר שיא העצורים המנהליים ביו״ש | הדברים נאמרו בכנס השנתי של המכון הישראלי למשפט פלילי יישומי של המסלול האקדמי המכללה למינהל

השופט (בדימוס) אלוף (מיל') פרופ' מנחם פינקלשטיין | צילום: מיכאל אפריאט

"צריך לדבר על כל סוגיית האכיפה הפלילית של מחבלי הנוח'בה ועוזריהם: הכל ייחודי, המעצר הוא ייחודי, הכליאה היא ייחודית וגם דיני הראיות הם גם ייחודיים וגם העמדה לדין", הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, השופט (בדימוס) אלוף (מיל') פרופ' מנחם פינקלשטיין, בכנס במכללה למינהל. 

דבריו נאמרו בכנס השנתי של המכון הישראלי למשפט פלילי יישומי של המסלול האקדמי המכללה למינהל שעסק בהיבטים משפטיים וסוגיות אכיפה פלילית של מלחמת 'חרבות ברזל'.

עונש מוות - חוקי, אך יש לו גם מינוסים

״יש להגיד שתי הערות בנושא שלושת הסוגיות הראשונות. ראשית, לא ראיתי שמדברים על זה אבל זה הערה חשובה – הנושא של הכליאה. נכון שנשבר השיא. כשאני הייתי פצ"ר בחומת מגן היו כ-6,000 עצורים והם נעצרו על בסיס התביעה הצבאית כשנשיא בית המשפט העליון ביקר בקציעות״, אמר פינקלשטיין. 

״בשנת 2005/2006, כיו"ר ועדת הבדיקה לעניין חקירת הבריחה מכלא גלבוע, אז שמענו, הגיעו כל גדולי השב"ס והתפארו שהגיעו למסקנה כבר אז שהכליאה צריכה להיות ממלכתית וגם האסירים הביטחוניים צריכה להיות על ידי השב"ס.

אני מבין שיש אלפים של עצורים וחלק לא קטן מהם בשדה תימן וענתות. זה מעורר נורה אדומה כי זה מוטל על הצבא אבל המומחיות שלו  היא לא כליאה".

בהקשר כליאת מחבלים לצורך מיקוח, אמר פינקלשטיין: "אנחנו המצאנו את חוק הלב"ח (לוחמים בלתי חוקיים) בפרקליטות הצבאית בתקופת עובייד ודיראני, אחרי שבג"צ אמרו שאסור להחזיק אנשים לצרכי מיקוח. אנחנו חשבנו שאנשים שסיימו את תקופתם כשיש עדיין פעולות איבה בין חיזבאללה לבין ישראל – האם נכון להמשיך לשחרר אותו כדי שילחם מול ישראל? 

״חשבנו שהתשובה שלילית וחשבנו שעל פי המשפט הבינלאומי אפשר להמשיך להחזיק במעצר. גייסנו את יורם דינשטיין, בא אלינו, זוכה פרס ישראל, הוא אמר שאנחנו צודקים. ציטט פסק דין אמריקאי.  

״באנו לדיון בוועידת חוקה חוק ומשפט והיה שם דן מרידור שהיה יו"ר הועדה והוא מתנגד מכל מעודו לתיקון החוק הזה ולא יעבור אצלו. היועץ המשפטי לא היה אחר מאשר צבי ענבר ואמר שהחוק לא יכול לעבור. 

״אמרתי לדן מרידור, תשמע, התייעצתי עם פרופסור דינשטין והוא אמר שזה בסדר גמור.  אמר שלא יכול להיות, הוא הוזמן לוועדה, לא שכנע את דן מרידור אבל זמן לא קצר אחרי זה היה את אירוע ה-11/9 וגם בוש הכריז על מלחמה בטרור וכך נכנס החוק הלב"ח".

בהקשר עונש מוות, פינקלשטיין אמר שאי אפשר להתעלם מכך בהקשר טבח ה7.10. ״על פי חוק - אין מניעה. השאלה מה הפלוסים והמינוסים״, סיכם פינקלשטיין. 

תמותת עצורים במהלך כליאתם 

עו"ד אל"ם (במיל') רן כהן רוכברגר, הסנגור הצבאי הראשי לשעבר, התייחס במסגרת הכנס במכללה למינהל לנושא תמותת עצירים במהלך כליאתם. "בחודשים האחרונים מתו 30 עזתים תחת החזקתנו, רובם היו פצועים ונפתחו חקירות מצ"ח בענייני החקירות האלה.״ 

דבריו נאמרו בכנס השנתי של המכון הישראלי למשפט פלילי יישומי של המסלול האקדמי המכללה למינהל שעסק בהיבטים משפטיים וסוגיות אכיפה פלילית של מלחמת 'חרבות ברזל'.

[אל"ם (במיל') רן כהן רוכברגר | צילום: מיכאל אפריאט]

"כיום מוחזקים הרבה מאוד עזתים במתקנים שונים, רובם מהתמרון הקרקעי ורובם מוחזקים במסגרת חוק הלב"ח - לוחמים בלתי חוקיים״, מסביר רוכברגר. 

״בנוסף לכל העזתים, יש אלפי עצורים מאזור יהודה ושומרון. מבדיקה, יש יותר מעצרים מנהליים היום מאי פעם ונשבר השיא של העצורים המנהליים.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית