דיווח: רוסיה ממשיכה לייבא מרכיבי חומר נפץ מחברות מערביות

ניטרוצלולוזה היא מוצר כותנה דליק מאוד, שמכונה "פריט דו-שימושי": היא משמשת למטרות אזרחיות בדיו, צבעים, לכות ומוצרים נלווים, אבל גם כמרכיב עיקרי בייצור אבק שריפה (Smokeless Powder) ודלק רקטות

http://kremlin.ru/multimedia/photo/page/2

The Wall Street Journal פרסם במהדורה המודפסת של 30 במרץ 2024 כתבת תחקיר תחת הכותרת 'ספקים מערביים סייעו לעסקי הארטילריה הרוסית'. הפרטים, שמתבררים בכתבה, יכולים לשמש לתסריט של סרט נוסף בסדרת סרטי ג'יימס בונד. 

רוסיה השחקנית המרכזית 
רוסיה הגבירה את היבוא - ברובו דרך חברה טורקית אחת - של ניטרוצלולוזה כולל מחברות אמריקאיות, גרמניות וטייוואניות, למרות הסנקציות הבינלאומיות, שנועדו לחנוק את הייצור הצבאי של רוסיה בזמן המלחמה עם אוקראינה. יכולתה של רוסיה להשיג ניטרוצלולוזה בחו"ל שיחקה תפקיד מרכזי במלחמתה באוקראינה. 

ניטרוצלולוזה היא מוצר כותנה דליק מאוד, שמכונה "פריט דו-שימושי": היא משמשת למטרות אזרחיות בדיו, צבעים, לכות ומוצרים נלווים, אבל גם כמרכיב עיקרי בייצור אבק שריפה (Smokeless Powder) ודלק רקטות. היבוא שלה לרוסיה זינק ב-70% ב-2022, השנה הראשונה לפלישה הרוסית לאוקראינה, ובאמצע 2023 הסתכם ב-3,039 טון של המוצר, כמעט כפול בהשוואה לשנת 2021. 

ברקע מחסור עולמי 
היצוא לרוסיה על ידי חברות מערביות מגיע גם על רקע מחסור עולמי בניטרוצלולוזה, שמאט את ייצור הארטילריה של מדינות נאט"ו עבור אוקראינה. 

פולין, למשל, השקיעה בהפעלה מחדש של ייצור הניטרוצלולוזה שלה כדי לענות על הביקוש הגובר לארטילריה. מדינות נאט"ו מחפשות נואשות את חומרי הגלם האלה. 

חברות ביטחוניות ברחבי העולם מתחרות על דרכים להשיג ניטרוצלולוזה על רקע מחסור, שהביא לעליית מחירים. רק מדינות מעטות בעולם מייצרות ניטרוצלולוזה, שכן השימוש העיקרי בה הוא בתחמושת והוא כפוף למגבלות סחר בינלאומיות. רוב ההרוגים בשדה הקרב והרבה מהנזק האגבי לאזרחים הם מארטילריה, בה ניטרוצלולוזה משמשת רכיב מרכזי. 

טורקי קטן בשירות אמא רוסיה 
מתברר, שחברה קטנה אחת בטורקיה שחברה בנאט"ו (!), אחראית לכמעט מחצית מיבוא הניטרוצלולוזה של המעצמה הרוסית. לפני התרחבות המלחמה באוקראינה בשנת 2022, טורקיה סיפקה פחות מ-1% מיבוא הניטרוצלולוזה של רוסיה. 

לעומת זאת עד אמצע השנה שעברה חברה טורקית אחת, Noy İç Ve Diş Ti̇caret, סיפקה כמעט מחצית מהיבוא הרוסי של המוצר. רוב המכירות של החברה, שבסיסה באיסטנבול, היו לחברות רוסיות שהן קבלנים רשומים עבור הממשלה הרוסית. יצוא הניטרוצלולוזה הראשון של החברה לרוסיה נשלח בתוך שלושה חודשים מפלישת רוסיה לאוקראינה. 

השחקנית הטייוואנית: "לא ידענו" 
החברה הטייוואנית TNC Industrial ייצרה יותר מ-500 טונות של התרכובת ש-Noy İç Ve Diş Ti̇caret שלחה לרוסיה בשנה שעברה. חברת היבוא הרוסית Analytical Marketing Chemical Group קיבלה ניטרוצלולוזה מטייוואן בשווי של כמעט 700 אלף דולר בשנתיים האחרונות.

היבואן הוא שותף במפעל אבק השריפה הממלכתי של Kazan ברוסיה, המייצר מגוון כלי נשק. מנהל בחברה מסר בהודעה, שהיא לא סיפקה עיסת כותנה למפעלים ביטחוניים מאז 2019, ושהיא מייבאת ניטרוצלולוזה למטרות אזרחיות. 

TNC Industrial מסרה, שלא ידעה שהמוצר שלה נשלח לרוסיה ושהיא מייצרת ניטרוצלולוזה עם תכולת חנקן מתחת לסף הצבאי, ושהרשויות בטייוואן אימתו מוקדם יותר החודש את תאימות האבטחה של החברה. 

השחקניות הגרמניות: "הופתענו" 
דרך החברה הטורקית חלק ניכר מהניטרוצלולוזה, שיוצר על ידי בעלות ברית מערביות, עשה את דרכו לרוסיה. 

חברות בנות גרמניות של International Flavors & Fragrances מניו יורק מכרו לפחות 80 טון ניטרוצלולוזה לחברה הטורקית, ששלחה את החומר לרוסיה בשנה שעברה. 

דובר חברת International Flavors & Fragrances אמר, שהחברה הופתעה לגלות שהמשלוחים לרוסיה של מוצרי הניטרוצלולוזה שלה, אותם השעתה באפריל 2022, נמשכו דרך צד שלישי: "לא היינו מודעים לכך, ואנחנו בוחנים את תנאי המכירה הזו ואת היחסים עם הלקוח הזה". 

הדובר הוסיף, שהניטרוצלולוזה של החברה אינה מכילה מספיק חנקן לצורך שימושים צבאיים (Military Grade), אבל ראש מרכז המחקר של מעבדת הבעירה בבית הספר באוניברסיטת Texas Tech אמרה, שניתן להגדיל את תכולת החנקן של ניטרוצלולוזה, ושמבחינה כימית ותרמו-דינמית זה מרכיב מצוין למערכת חימוש. 

Hagedorn-NC, שייצרה ניטרוצלולוזה במשך יותר ממאה שנה בשפלה המערבית של גרמניה, ייצרה כמות דומה שנשלחה על ידי החברה הטורקית לרוסיה בשנתיים האחרונות. Hagedorn-NC מסרה, שהיא אינה מייצרת ניטרוצלולוזה למטרות צבאיות, שהמוצר שלה משמש ביישומי דיו להדפסה אזרחית ולכה, ושכל היצוא מאושר על ידי הרשויות הרלוונטיות. 

בתגובה לשאלות על יצוא ניטרוצלולוזה דוברת משרד הכלכלה הגרמני כינתה את הסנקציות של האיחוד האירופי נגד רוסיה "חסרות תקדים ומרחיקות לכת": תחת הגבלות אלה נאסר גם הייצוא הישיר והעקיף (דרך מדינות שלישיות) של ניטרוצלולוזה, כנ"ל לגבי

כותנה, תאית ומוצרי כותנה אחרים שניתן להשתמש בהם בייצור חומרי נפץ. לדבריה, הסנקציות הללו הוחמרו בשנה שעברה, ו"ממשלת גרמניה ורשויות החקירה המוסמכות עוקבות בקפדנות אחר אינדיקציות להפרות סנקציות". 

פעולות ממשלת ארה"ב 
לשכת התעשייה והביטחון של משרד המסחר בארה"ב פועלת להגביל את גישתה של רוסיה לפריטים כמו ניטרוצלולוזה, שיכולים לתמוך במאמץ המלחמתי שלה כנגד אוקראינה, מסרה עוזרת מזכיר המדינה לפיקוח על הייצוא. מאמצים אלה כוללים "זיהוי ישויות - בכל מקום שבו הן ממוקמות - המבקשות לספק תמיכה". 

בחודש שעבר, משרד האוצר של ארה"ב הטיל סבב חדש של סנקציות, שנועדו "להמשיך להדק את הפיקוח על ספקים ורשתות של מדינות שלישיות המוכנות לספק לרוסיה את התשומות שהיא זקוקה להן נואשות כדי להגדיל ולקיים את הבסיס הצבאי-תעשייתי שלה", אמרה שרת האוצר. 

בדצמבר, משרד המסחר האמריקאי הוסיף ניטרוצלולוזה לרשימת הפריטים המפוקחים בעדיפות גבוהה, המגבילה את היצוא שלהם, ומשרד האוצר האמריקאי הודיע, שיטיל סנקציות על בנקים או מוסדות אחרים שייתפסו מממנים סחר כזה. 
אנליסט במכון RAND אמר, שכדי שהסנקציות יהיו אפקטיביות, יש להחיל אותן גם על החברות המספקות את הניטרוצלולוזה.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן 

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית