רוסיה מוציאה אמוניום חנקתי מהנמל בסנט פטרסבורג

עדכונים מהעולם הקשורים לאמוניום חנקתי 

By Bin im Garten - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12663969

יותר מ-26 טונות של אמוניום חנקתי נתפסו בצפון מיאנמר

בחדשות הדיגיטליות הרשמיות של מיאנמר דווח, שב-16 במרץ המשטרה תפסה יותר מ-26 טונות של אמוניום חנקתי בעיירה Mohnyin, במדינת Kachin שבצפון מיאנמר.

המשטרה תפסה את המטען במהלך חיפוש, שערכה בשתי מכוניות, והחרימה אותו. המשטרה עצרה לחקירה ארבעה חשודים, שהיו על שני כלי הרכב.

חברת הרכבות בארה"ב עדיין חוקרת העלמות 30 טונות של אמוניום חנקתי. 

Cowboy State Daily פרסם בשבוע שעבר, שכמעט שנה לאחר ש-30 טונות של אמוניום חנקתי נעלמו במהלך נסיעת רכבת ממפעל Cheyenne של Dyno Nobel לקליפורניה, מינהל הרכבות הפדרלי (Federal Railroad Administration - FRA) עדיין חוקר מה עלה בגורלו.

דובר המינהל מסר, שממצאי דו"ח החקירה שנמצאת בשלבים אחרונים "ממתינים לפעולות אכיפה אפשריות", אבל לא פירט את פעולות האכיפה, על מי הן עשויות להיות מוחלות ועד כמה הן חמורות. "החקירה של FRA מתמקדת הן ברכבת והן במשלוח", אמר הדובר ו"יינקטו פעולות אכיפה נגד כל גורם שהפר את תקנות הבטיחות ברכבת".

קרון רכבת, שנשא 30 טונות של אמוניום חנקתי, כימיקל המשמש בחומרי נפץ במכרות פחם ב-Wyoming, יצא מהמפעל ב-12 באפריל 2023 עם רכבת Union Pacific, שהובילה אותו יותר מ-1,500 ק"מ. כשהגיעה הרכבת לSaltdale, קליפורניה, 13 ימים לאחר מכן, קרון הרכבת שנשא את הדשן היה ריק.

שחרור לא מכוון

הודעת דובר מינהל הרכבות הפדרלי מלמדת, שהמינהל ניהל חקירת תקרית חומרים מסוכנים, שסווגה כ"שחרור שאינו תאונות". בחקירה נקבע, ששקע תחתון פגום בקרון גרם ל"שחרור לא מכוון" של כדורי דשן אמוניום חנקתי, הידועים גם בשם פרילים. דיווחים ראשוניים בתקשורת ציינו כי החותמות על קרון הרכבת היו עדיין שלמות כשהגיע ליעדו ב-Mojave, קליפורניה, כ-35 קילומטרים דרומית-מערבית ל-Saltdale.

שחרור שאינו תאונה מתרחש, כאשר חומר מסוכן משתחרר שלא במתכוון במהלך ההובלה, וכולל פעילויות כמו טעינה ופריקה בזמן בקרת הרכבת, אך לא כולל תקריות כמו ירידה מהפסים או התנגשויות, על פי איגוד הרכבות האמריקאי. שחרורים כאלה יכולים לנבוע מדליפות, התזות או תקלות אחרות בשסתומים, אביזרים וגם אוורור של גזים שאינם אטמוספריים באמצעות מנגנוני בטיחות.

כל הסימנים מצביעים על דליפה

Dyno Nobel הגישה את הדו"ח שלה ב-10 במאי 2023 למרכז התגובה הלאומי הפדרלי.

דובר Union Pacific מסר, שהרכבת השלימה את חקירת התקרית ושיתפה פעולה באופן מלא עם הרשויות. לדבריו "כפי שציינו בעבר, כל הראיות הזמינות מצביעות על כך שמדובר בדליפה שהתרחשה במהלך ההובלה מהמוצא ליעד.

״דליפה כזו לא צפויה להוות סיכון לבריאות הציבור או לסביבה". הוא גם מסר, של- Union Pacific אין סיבה להאמין, שפעילות פלילית או זדונית אחרת התרחשה במהלך ההובלה.

קצינת יחסי הציבור במשרד השטח של ה-FBI ב-Denver, מסרה, שהסוכנות שלה מודעת למצב, וש"כל עדכון על האירוע יגיע מהחברות המעורבות".

מוקדם יותר החודש, Dyno Nobel נקנסה בכמעט 400 אלף דולר על ידי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה בגין הפרות בטיחות במפעל שלה ב-Cheyenne, שאינן קשורות להעלמות האמוניום החנקתי בשנה שעברה.

Dyno Nobel, שהיא יחידה עסקית של ענקית הכימיקלים התעשייתיים האוסטרלית Incitec Pivot Ltd., הסכימה לשלם קנס מנהלי אזרחי בסך 394,906 דולר כחלק מהפרות החברה של חוק אוויר נקי, הקשורות לשיטות למניעת תאונות כימיות במפעל (ר' מאמר קודם שלי בנושא זה).

לאחר מתקפה אוקראינית, רוסיה מוציאה אמוניום חנקתי מהנמל בסנט פטרסבורג

הנמל הגדול של סנט פטרסבורג, רוסיה, הפסיק את שינוע החנקות בפברואר על רקע מתקפות מל"טים אוקראיניות. הרשויות ברוסיה מתכננות להעתיק את משלוחי החנקות אל מחוץ לעיר, ככל הנראה לנמל ב- Ust-Luga.

העיתון הרוסי Kommersant, המזוהה עם הקרמלין, דיווח, שעל רקע המתקפות המתמשכות של מל"טים אוקראיניים על תשתיות רוסיות, נמל סנט פטרסבורג החליט להפסיק לשנע אמוניום חנקתי, דשן נפוץ המשמש גם כמרכיב בחומר נפץ. פיצוץ, שהיה מעורב באותו חומר, הרס מחצית מנמל ביירות בשנת 2020.

לדברי העיתון לאחר מתקפת המל"טים האוקראיניים בינואר השנה, חשש מושל סנט פטרסבורג, שמתקפה דומה על מסוף העברת האמוניום החנקתי עלולה לגרום לאסון. מסוף סנט פטרסבורג מטפל בדרך כלל בכשלושה מיליון טון בשנה, ואם יוצת - כמות מסחרית של החומר עלולה ליצור פיצוץ הרסני. מדובר במכה לא קטנה לנמל, שגם ככה נמצא במצב מאתגר בשל אובדן הסחר עם אירופה על רקע המלחמה עם אוקראינה.

מאז שהוחל האיסור, חברות שנהגו לשנע דרך נמל סנט פטרסבורג מחפשות חלופות. מה שהופך את זה למאתגר עוד יותר, הוא שכבר יש מחסור ביכולת השילוח הימי מנמלים ברוסיה בזמן שהקיבולת הקיימת מנוצלת במלואה. החלופה הברורה ביותר היא הנמל ב-Ust-Luga, אם כי יהיה צורך לשדרג את התשתית שלו כדי לעמוד בדרישות המשלוח החדשות למכולות מחוזקות בטרם ניתן יהיה להשתמש בו.

Ukrainska Pravda דיווח, שגם חברת הרכבות Russian Railways הטילה החל מ-13 בפברואר ועד סוף אותו חודש איסור על שינוע אמוניום חנקתי ליעדים באזור סנט פטרסבורג: Avtovo, Avtovo-ex, Novy Port, Novy Port-ex, Bronka Bronka-ex, Predportovaya, ו-Predportovaya-ex. החברה הסבירה צעד זה כ"נסיבות הנובעות מהגבלות על העברת מטענים בנמל הגדול של סנט פטרסבורג". בהמשך האיסור הוארך עד סוף חודש מרץ.

לאמוניום חנקתי יש היסטוריה ארוכה של גרימת תאונות תעשייתיות חמורות בנמלים: בפיצוץ בנמל ביירות נהרגו למעלה מ-200 בני אדם בשנת 2020; בפיצוץ בנמל טקסס סיטי ב-1947 נהרגו יותר מ-500 בני אדם; והפיצוץ האדיר בנמל טיאנג'ין ב-2015 - שנגרם על ידי שילוב של אמוניום חנקתי וחומרים אחרים - הרג 173 בני אדם וגרם לנזקים מבוטחים בסך 1.5 מיליארד דולר, ועוד 9 מיליארד דולר בנזקים בשרשרת האספקה ואובדן רווחים.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית