דיווח: ביידן אישר טייסת שלישית של F-35 לישראל וחימוש להמשך הלחימה בעזה

צילום: דובר צה״ל 

ממשל ביידן אישר בימים האחרונים משלוחי נשק וציוד  צבאי לישראל במיליארדי דולרים, כולל פצצות ומטוסי קרב. הנשיא אישר למעשה רכש טייסת F-35  'אדיר' שלישית במספר, שתביא את מספר המטוסים החמקניים בחיל האוויר בעתיד ל-75.

כיום יש בבסיס נבטים בדרום שתי טייסות 'אדיר', 140 'טייסת נשר הזהב', ו-116 'טייסת אריות הדרום'. עד כה הגיעו לחיל האוויר 39 מטוסי 'אדיר' (לוקהיד מרטין) מתוך ה-50 של שתי הטייסות. הטייסת השלישית תשלים את המספר ל-75. 

מטוסי 'אדיר' מילאו משימות חשובות במלחמה בעזה, וחשיבותם תגדל אם תהיה מלחמה בצפון וכן בעימות נגד איום החות'ים בדרום הרחוק, בגלל  היכולות המיוחדות שלהם. 

וושינגטון פוסט דיווח אתמול כי מדובר בחבילה הכוללת יותר מ-1,800  פצצות MK84  בנות 2,000 פאונד ו-500 פצצות  MK82  בנות 500 פאונד. אישים בפנטגון ובמחלקת המדינה הסבירו שפצצות 2,000 פאונד "קשורות למקרים של אובדן אנושי המוני במערכה של ישראל בעזה". 

בוושינגטון אמרו לעיתון כי חרף חילוקי דעות בין ארה"ב לישראל על צורת ניהול המלחמה, ממשל ביידן רואה באספקת הנשק פעולה שמחוץ לחילוקי הדעות. "אנו תמיד תומכים בזכות ישראל להגן על עצמה", אומר איש הבית הלבן, "אך הטלת תנאים על סיוע צבאי זו איננה המדיניות שלנו". 

ביקורת פומבית בארה"ב על ישראל לא מנעה מביידן לאשר משלוחים דחופים של ציוד צבאי, ובשבוע שעבר אישרה מחלקת המדינה העברת 25 מטוסי F-35 ומנועים לישראל בשווי של 2.5 מיליארד דולר. אספקת מטוסי חמקן אושרה בקונגרס ב-2008 ולכן הממשל איננו זקוק לאישור נוסף בקונגרס.

פצצות 2,000 פאונד מסוגלות להרוס גוש בניינים ולהותיר בור באדמה בעומק של עשרות מטרים, וכמעט ואין שימוש בפצצות כאלו בצבאות המערב באזורים רוויי אוכלוסיה אזרחית, בגלל סכנת קרבנות אזרחים. יש כמה דיווחים שישראל השתמשה בפצצות כאלו כמה פעמים  בעזה, בעיקר בתקיפת מטרות בג'בליה ב-31 באוקטובר, אז נהרגו יותר ממאה בני אדם, כך לפי דוח של או"ם.

וושינגטון פוסט כותב כי החלטת ביידן בדבר משלוחי הנשק זוכה לתמיכה איתנה של קבוצות וארגונים פרו-ישראליים כמו AIPAC שמשקיעה מיליוני דולרים במאבק נגד השקפות אנטי-דמוקרטיות ואנטי-ישראליות. הדיווח הזה על משלוחי הנשק בא מיד אחרי ביקורו בוושינגטון של שר הביטחון הישראלי יואב גלנט, שביקש מהממשל לזרז משלוח של כמה סוגי נשק וחימושים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית