Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

דו"ח חדש של Deloitte ישראל מעריך כי במהלך השנתיים הקרובות (2024-2025) אנו צפויים לראות עלייה בפעילות של מיזוגים ורכישות בקרב חברות סייבר ישראליות על מנת להתאים את עצמן לתנאי השוק החדשים.

במחקר חדש שערכה Deloitte ישראל, במסגרתו נבחנו כ-300 חברות סייבר פרטיות בישראל, או כאלו בעלות זיקה מהותית לישראל (קרי, חברות Product פרטיות שטרם נרכשו), בחן פרמטרים שונים, ביניהם היקף הגיוס הכולל, היקפי ומועדי הגיוסים האחרונים, מספר העובדים בחברות ועוד.

החברות חולקו לתתי-קטגוריות לפי תחומי הפעילות שלהן, כאשר מלאכת הניתוח נערכה בראי השפעתן של מגמות גלובליות בתחום הסייבר, מגמות מקומיות בשוק הטכנולוגיה ומגמות גאו-פוליטיות מקומיות רלוונטיות.

המגמות הבולטות בשוק הסייבר בישראל
כחלק מטרנד הקונסולידציה בקרב חברות SaaS, ההערכה היא שגם שוק הסייבר ככל הנראה יעבור תהליך כזה. הסייבר הוא אחד מהתחומים בהם קיים ריבוי הספקים (multi vendors) הגדול ביותר בארגונים; מנגד, נושא הסייבר מעסיק היום סמנכ"לים רבים בארגון ולא רק את ה-CISO.

על כן, הבחינה העלתה שמסתמנת מגמה בקרב ארגונים גדולים ברחבי העולם המבכרים עבודה על בסיס פלטפורמות המספקות מענה למגוון צרכים על פני מספר רב של פתרונות ומענים ספציפיים.

כבר כיום ניתן לראות את הקיטון של ההוצאות עבור פתרונות סייבר כחלק יחסי מההכנסות של תאגידים בן-לאומיים. כך בין היתר, בסקר גלובלי שבוצע על ידי Deloitte ביוני 2023 בסקטור הפיננסי, נמצא כי ההוצאה של אותם תאגידים עבור פתרונות סייבר קטנה מ-0.72% ב-2021 ל-0.54% ב-2023. 

למעלה מ40% מחברות הסייבר ביצעו גיוס אחרון במהלך שנת 2021 ובמחצית הראשונה של שנת 2022. רבע מחברות אלו הינן חברות צמיחה שגייסו לפי שווי ממוצע של כ-500 מיליון דולר.

חלק מחברות הצמיחה הללו מתקשות כיום לשמור על קצב הצמיחה שהציגו בעבר ובהתייחס למכפילי השוק הנוכחיים יתקשו להציג צמיחה בשוויין (כאשר בחלק מהמקרים הן יתקשו לשמור על השווי לפיו בוצע הגיוס הקודם). 

מנגד, 67 חברות סייבר מתוך כלל החברות שנבחנו, ערכו סבב גיוס אחרון במהלך שנת 2023. מתוכן 5% חברות גייסו במצטבר בין 100 ל-200 מיליון דולר ו-15% מעל 200 מיליון דולר.

מקצתן בוחנות את האפשרות לנצל את תנאי השוק על מנת לרכוש חברות סייבר קטנות יותר, להעמיק את ה-Offering הטכנולוגי ולהציע פתרון סייבר מקיף יותר.

במצב הנוכחי, בו חלק מהחברות מכוונות להנפקה (הערכות ראשוניות מדברות על פתיחת חלון ההנפקות לא לפני שנת 2025) ואילו חלק זקוקות להון על מנת לשרוד, Deloitte ישראל מצביעה על שלושה תרחישים אפשריים לדינמיקה בשוק הסייבר בתקופה הקרובה.

צמיחה מואצת הנתמכת גם בצמיחה אנ-אורגנית באמצעות מיזוגים ורכישות על מנת להעלות את מוכנות החברה ל IPO. רכישה של חברות מקומיות על ידי חברות בינלאומיות. מיזוג בין חברות סייבר ישראליות על מנת לייצר חברה גדולה עם היצע פתרונות רחב יותר.

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte - ישראל: "אנחנו מעריכים, כי הקיטון הצפוי במספר הקרנות שצפויות להשקיע בישראל במהלך השנתיים הקרובות, בשילוב הצמיחה הנמוכה של חלק מחברות הסייבר, יחייב חלק לא מבוטל מהחברות לגייס השקעות בשוויי Down-Round (שווי גיוס שנמוך משווי הגיוס הקודם לו).

״מגמה זו עשויה לשמש כקטליזטור לרכישות של חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל, כמו גם למיזוג בין חברות סייבר מקומיות. כ-18% מחברות הסייבר הישראליות הינן חברות Growth עם ARR של 10-30 מיליוני דולרים.

״חלק לא מבוטל מחברות אלו – בדגש על אלו שגייסו בתקופת השיא של 2021 ובתחילת 2022 בסביבת ריבית אפסית - מתקשות להציג צמיחה בשוויין בסביבת ריבית שהשתנתה לחלוטין.

״אנו מעריכים כי חברות אלו יצטרכו לבצע שינויים משמעותיים הן ברמת ה-Offering שלהן והן בצעדי התייעלות, וזאת על מנת להקטין את ה-Burn Rate שלהן. שינויים מסוג זה מהווים קרקע פורייה לתהליכי M&A וקונסולידציה".

הדו"ח של Deloitte מראה כי שלוש הקטגוריות הגדולות במונחי מספר החברות הפעילות בתחום והמחזיקות יחד כשליש מסך חברות הסייבר הפעילות, הן: Vulnerability & Risk Management, IoT, Data Security & Privacy. 

מבחינת סך ההון שגויס, התחומים המובילים, שגייסו סכומים גבוהים משמעותית מתחומים אחרים ומעסיקים סך מצרפי של כ-8,500 עובדים, הינם: Vulnerability & Risk Management, Application Security, Cloud Security.

חן מוסיף ומציין כי "אנו מעריכים שבחלק מהמקרים נראה קונסולידציה של חברות מאותה קטגוריה ובחלקם נראה קונסולידציה של חברות מקטגוריות שונות – מגמה שתיצור התרחבות של חברות לתחומים סינרגטיים והיצע פתרונות רחב יותר.

״ניתן, למשל, להבחין בקטגוריות כמו IoT, הכוללת 34 חברות, כאשר רק 4 מתוכן גייסו מעל 50 מיליון דולר. אלו הן קטגוריות שיהיו רלוונטיות במיוחד לתהליכי קונסולידציה.

״בחודשיים האחרונים אנו עדים להתעניינות שיא מצד תאגידים בינלאומיים המעוניינים לבצע רכישות של חברות סייבר - הן מצד חברות בעלות יכולות הוניות ששוקלות את הנתיב להנפקה ומבינות שהוא עובר דרך רכישות , והן מצד חברות סייבר עם Runway ל-12 חודשים או פחות - המבינות כי בתנאי השוק הנוכחיים הן תתקשינה לגייס בשוויים דומים לאלו שבעבר, ועל כן בוחנות אלטרנטיבות בעולמות ה-M&A".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית