תור הזהב של האמוניום החנקתי?

מרחבי הגלובוס: מפעל ייצור חדש באינדונזיה, מפעל ייצור חדש בהודו, יצוא מקזחסטן דרך גיאורגיה לשווקי העולם, ופיתוח חדש בקנדה של החומר שעמיד למים

Cjp24France 2 (logos and text added), CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

מספר לא מבוטל מעשרות המאמרים שלי עד כה עסק באמוניום חנקתי (Ammonium Nitrate – AN). המאמר הנוכחי עוסק גם הוא באמוניום חנקתי, וכולל סקירה של שפע פרסומים אחרונים בנושא מרחבי הגלובוס: מפעל ייצור חדש באינדונזיה, מפעל ייצור חדש בהודו, יצוא מקזחסטן דרך גיאורגיה לשווקי העולם, ופיתוח חדש בקנדה של החומר שעמיד למים.

נדמה, שהאמוניום החנקתי צובר תאוצה רבתי, ומכאן כותרת המאמר.

אינדונזיה: הנשיא חנך מפעל חדש לייצור אמוניום חנקתי בהיקף של 75,000 טון בשנה

נשיא אינדונזיה Joko Widodo חנך בסוף החודש שעבר (פברואר 2024) את מפעל PT Kaltim Ammonium Nitrat (KAN) בעיר Bontang. המפעל ייצר אמוניום חנקתי, חומר הגלם לחומרי נפץ ולדשן, בהיקף של כ-75,000 טון בשנה.

בנאומו שיבח הנשיא את הקמת מפעל האמוניום החנקתי בבעלות משותפת של 3 חברות ממשלתיות: PT Pupuk Kaltim, PT Dahana, PT Kaltim Amonium Nitrat כמתקן חשוב להפחתת התלות ביבוא הכימיקל, ואמר שאמוניום חנקתי הוא חומר גלם לחומרי נפץ ולדשן שהם חומרי גלם חשובים לתעשיות הביטחוניות והמזון.

עם הקמת המפעל הוא מקווה, שאינדונזיה תהפוך לעצמאית יותר. וזאת לדעת, שכ-21 אחוזים מצריכת האמוניום החנקתי באינדונזיה עדיין מיובאים. הייצור של המפעל החדש צפוי להקטין שיעור זה ב-8 אחוזים ל-13 אחוזים.

PT Kaltim Amonium Nitrat היא חברה כימית תעשייתית, שהוקמה בשנת 2003 כמיזם משותף בין שתי חברות בבעלות המדינה, PT Pupuk Kalimantan Timur ו-PT Dahana.

הודו: מיזם משותף להקמת מפעל לייצור אמוניום חנקתי בהיקף ראשוני של 2,000 טון ליום

בסוף החודש שעבר (פברואר 2024) הודיעו שתי החברות Coal India ו-Bharat Heavy Electricals Ltd (BHEL) על חתימת הסכם מיזם משותף להקמת מפעל לייצור אמוניום חנקתי כחלק מתוכנית coal-to-chemical business. 

שתי החברות הציבוריות יקימו חברת מיזם משותף, שבה הבעלות של Coal India תהיה 51% ושל BHEL תהיה 49%.

חברת המיזם המשותף תתאגד כחברה פרטית בע"מ, ותקים מפעל פחם עם כושר ייצור ראשוני של 2,000 טון אמוניום חנקתי ליום באמצעות טכנולוגיה פרי פיתוח של BHEL. המפעל יוקם על ידי חברת הבת של Coal India, Mahanadi Coalfields Ltd.הייצור השנתי של אמוניום חנקתי צפוי לצרוך 1.3 מיליון טון פחם, שאותו תספק Coal India.

אמוניום חנקתי הוא מרכיב מרכזי בייצור חומרי נפץ, ש-Coal India מרבה להשתמש בו בפעולות כרייה פתוחה, המהוות חלק ניכר מתפוקת הפחם שלה. כושר הייצור של המפעל העתידי יסייע בהבטחת אספקת חומרי גלם ובצמצום ההסתמכות על יבוא אמוניום חנקתי.

קזחסטן: מתחילה לייצא אמוניום חנקתי דרך גאורגיה, בשאיפה ל-50,000 טון עד לסוף שנת 2024

קזחסטן ייצאה בהצלחה מטען ראשון של 3,000 טון אמוניום חנקתי דרך נמל באטומי שבגאורגיה, ובכוונתה לייצא כ-50,000 טון עד סוף שנת 2024. המטען של האמוניום חנקתי החל את מסעו מנמל Aktau שבקזחסטן, לנמל Hovsan שבאזרבייג'ן, ומשם לשווקים העולמיים דרך נמל Batumi שבגאורגיה.

ללא ספק מדובר בהרחבה אסטרטגית של נתיבי היצוא של קזחסטן. המהלך מדגיש את דינמיקת הסחר המתפתחת של המדינה, וגם את מאמציה למנף את נתיב התחבורה הימית הבינלאומי הטרנס-כספי לגישה טובה יותר לשווקים ברחבי העולם. 

חברת KazTransOil וחברת-הבת שלה Batumi Oil Terminal LLC (BNT) המנהלת את נמל באטומי, מעורבות בשינוע המטען, מה שממחיש את ההשקעה המשמעותית בעמוד השדרה הלוגיסטי והתשתיתי הנחוץ לתמיכה בייצוא בקנה מידה כה גדול.

על ידי ייצוא האמוניום החנקתי קזחסטן אמורה לחזק את מעמדה כשחקן חיוני בשרשרת האספקה החקלאית העולמית.

ההחלטה לנתב את היצוא הזה דרך נמל באטומי שבגאורגיה, בסיוע זכויות הניהול הבלעדיות של BNT, צפויה להגביר את פוטנציאל הייצוא של קזחסטן וגם לשפר את תפקידה של גאורגיה כמדינת מעבר קריטי באזור.

להתפתחות זו צפויות השפעות אדווה (ripple), שימשכו יותר סחר בינלאומי דרך הים הכספי ושיתרמו לצמיחה הכלכלית של קזחסטן וגאורגיה כאחת.

מכיוון ש-KazAzot JSC שואפת לייצא כ-50,000 טונות של אמוניום חנקתי עד סוף 2024, ההתמקדות בהכרח תעבור להתגברות על אתגרים לוגיסטיים וגיאו-פוליטיים, הגלומים בסחר בין-לאומי.

הבטחת האמינות של נתיב התחבורה הבינלאומי הטרנס-כספי, שמירה על יחסים דו-צדדיים חזקים בין המדינות המעורבות, וניווט בנוף הגיאו-פוליטי המורכב של האזור יהיו חיוניים לשמירה ולהרחבת יוזמת סחר זו.

קנדה: פיתוח חומר נפץ חדש וחסכוני

חברת הכרייה Nexco Inc. מ-North Bay שבצפון אונטריו בקנדה קיבלה תקציב במימון פדרלי של 809,000 דולר קנדי כדי לסייע לה בהקמת אתר לפיתוח חומר נפץ חדש, שצפוי להיות חסכוני יותר משיטות מסורתיות שבהן משתמשים בתעשיית הכרייה. מדובר בייצור חלקיקי אמוניום חנקתי, שיהיו עמידים במים על ידי שינויים שיוחלו עליהם בתהליך הייצור.

החברה נמצאת כעת בשלב הפיילוט בתהליך של תכנון ובניית מפעל בקנה מידה קטן, שיאפשר להדגים את היתרונות ואת החיסכון בעלויות של המוצר שלהם.

בתחילת החודש (מרץ 2024) נשיא החברה אמר בהודעה לעיתונות, שהוא נרגש מכך ש-FedNor תומכת בטכנולוגיה המהפכנית של החברה לייצור חומר נפץ לכרייה. לדבריו המימון יעזור לחברה לגדול ולהתחדש, ויעזור לה לספק לשוק פתרון ירוק וחסכוני יותר לפיצוצים בתעשיית הכרייה.

אמוניום חנקתי משמש בדרך כלל בכרייה כחלק קריטי בתהליך הפיצוץ. המוצר החדש צפוי להפחית את עלויות הפיצוץ, ולשפר את תכונות חומר הנפץ בכל הקשור לטיפול בו והשפעתו על הסביבה. לאחר ההפעלה המלאה של המתקן צפויה יכולת ייצור, שתספיק ל-11% מהשוק בצפון אמריקה עבור אמוניום חנקתי.

המימון לפרויקט מגיע מקרן צמיחה אזורית באמצעות חדשנות של FedNor ומקרן מקומות עבודה וצמיחה.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית