מטוס ה-F-35 הוכשר בארה״ב לשאת פצצות גרעין - האם מתוכננת חלופה ישראלית? 

מדובר בפיתוח שנמשך בשנים האחרונות בארה״ב על מנת לספק לחמקן שיודע לעבור סוללות הגנ״א, את היכולת להכנס לאזור עניין ולהטיל בו פצצת גרעין

תמונה: דובר צה״ל 

על פי דיווחים בארה״ב, מטוס ה-F35 עבר את כל הרישוי הנדרש על מנת לשאת פצצת גרעין מסוג  B61-12. 

מדובר בפיתוח שנמשך בשנים האחרונות בארה״ב על מנת לספק לחמקן שיודע לעבור סוללות הגנ״א, את היכולת להכנס לאזור עניין ולהטיל בו פצצת גרעין. 

ארה״ב, כמו כל מעצמה גרעינית אחרת, דואגת שיהיו לה מספר חלופות לתקיפה בגרעין, כולל מהאוויר, הים והיבשה. יתירות במלחמה גרעינית היא שם המשחק, בהנחה והיריב משמיד לך חלק ממערך הגרעין ההתקפי. 

״יכולת ה-F-35A לספק תקיפות גרעיניות תוסיף אמינות רבה להרתעה הגרעינית של נאט"ו באירופה״, כותבים באתר twz.com

״היכולת הייחודית של המטוס לנקב את רשתות ההגנה האווירית של האויב ולהגן על עצמו בדרך ליעדו תהיה יכולת עמידה, איתה מעולם לא נאלצה להתמודד רוסיה. 

״ה-F-117 היה מסוגל לספק תקיפות גרעיניות. אפשר היה לקרוא לו לעשות זאת, אבל זה לא היה חלק מתחום המשימה הרגיל שלו, והמטוס נשאר מסווג במהלך סוף המלחמה הקרה, מה שסיבך את השימוש בו בתפקיד כזה ואת ערך ההרתעה שלו.״ 

עוד טוענים בפרסום כי ״השרידות של ה-F-35 תסבך את יכולתה של מוסקבה להתגונן מפני תקיפות אלו וכל מודל חיזוי שיש לגבי ההסתברות שהתקיפות הללו יצליחו, יצטרך להיות מותאם בהתאם. יכולת זו יכולה לשמש גם בתרחישים אחרים, כולל חצי האי הקוריאני ואזור האוקיינוס השקט, אבל אין שם משימת משלוח נשק גרעיני טקטי דומה לזו שיש באירופה.״ 

בעקבות הפיתוח של ארה״ב, פלוני יתקשה לא לשאול את עצמו לגבי יכולת ישראלית דומה. על פי פרסומים זרים, יש לישראל מערך גרעין התקפי. על פי פרסומים גלויים, יש לה מטוסי F35 - כולל מטוס לבחינת אמל״ח ישראלי למטוס. 

הסקת מסקנות פשוטה תניח כי גם ישראל שואפת ליכולת כזו, בהנחה והמיוחס לה נכון. גם לישראל יש אויבים שמשפרים כל הזמן את מערכי ההגנ״א שלהם, חלקם רוכשים מערכות מערביות. 

בהנחה שהפרסומים הזרים נכונים ביחס ליכולות ישראל בהיבט זה, גם לישראל יש צורך להחצין הרתעה גרעינית, גם אם עמומה, שאינה ישירה. כמו בארה״ב, גם בישראל, מטוס הF35 הוא חלק מכוונה זו. 

האם ארה״ב יכולה להעביר פצצות B61-12 לישראל? 

ובכן, לא ממש. ארה״ב אינה מכירה בישראל כמדינה גרעינית באופן רשמי. אם תעשה זאת, ישראל צפויה לסנקציות בשל הפיתוח הלא חוקי של נשק גרעיני המיוחס לה. 

גם אם יהיה נשיא אמריקאי שממש ירצה לעשות זאת, צפויה לו  דרך חתחתים פוליטית ארוכה ומורכבת.

לכן, אם ישראל תרצה להתאים פצצת גרעין לF35, היא תצטרך להיות בפיתוח מקומי.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית