דו״ח: היעדר מימון לתעשיית ההייטק הישראלית - הדאגה העיקרית עבור משקיעים

הדו"ח נכתב על ידי Startup Snapshot בשיתוף עם Deloitte Catalyst, תכנית ZELL ליזמות באוניברסיטת רייכמן, מעבדת FinSec לחדשנות סייבר-פיננסית, ו-Consiglieri

תמונה: Startup Snapsho

פלטפורמת המחקר Startup Snapshot, אשר מתמקדת בתעשיית הסטארטאפים, הכריזה על תוצאות דו"ח חדש, "אומת הסטארטאפ בעת קונפליקט : מנקודת מבטו של המשקיע". הדו"ח מתבסס על נתונים של למעלה מ-100 משקיעים בארץ ובעולם אשר השקיעו בעבר בטכנולוגיה ישראלית.

כל המשקיעים בדו"ח נשאלו מגוון שאלות המתייחסות להתנהגותה ואופייה של תעשיית ההייטק הישראלית וכן להשפעות של אירועי הביטחון, הכלכלה והפוליטיקה שטילטלו את המדינה בשנה האחרונה ונותנות כאן תמונת מצב מורכבת ואפשרית לגבי עתידה הקרוב של התעשייה. 

הדוח מציג כי למרות המהלומה המשמעותית שספגה תעשיית הסטארטאפים הישראלית  כ-86 אחוז מהמשקיעים לא מתכננים לעצור את השקעותיהם בתעשייה ישראלית במהלך שנת 2024 לעומת 14% שמצהירים על כוונה לעצור או להאט את ההשקעות במהלך השנה (בהשוואה ל-2023) . 

גם החלטת Moody's להוריד את דירוג האשראי של ישראל השפיעה על תחושות המשקיעים רק באופן  מועט וזאת כאשר 80% מהם מציינים כי ההחלטה לא תשנה את תוכניותיהם להשקיע בשנה הקרובה אך היא כן מטילה ערפל כבד של ואי וודאות לגבי עתיד האקוסיסטם הישראלי . 

הדו"ח נכתב על ידי Startup Snapshot בשיתוף עם Deloitte Catalyst, תכנית ZELL ליזמות באוניברסיטת רייכמן, מעבדת FinSec לחדשנות סייבר-פיננסית, ו-Consiglieri. 

נתונים מעניינים
השפעות מלחמת חרבות ברזל ואירועי המהפכה משפטית : המשקיעים לא צופים ירידה בהיקף ההשקעות שלהם בטכנולוגיה ישראלית בהשוואה לשנה הקודמת בשל השפעות המצב הביטחוני. רק 14% מהמשקיעים מדווחים כי ישקיעו פחות מבשנת 2023 או לא ישקיעו כלל. 

הירידה בדירוג של Moody's לא השפיעה כלל על תכניות המשקיעים הבקיאים בטכנולוגיה ישראלית : 80% מהמשקיעים משתפים כי החלטת Moody's לא שינתה את היקף ההשקעות המתוכננות שלהם בשנת 2024. עם זאת, המשקיעים כן חשים אי-ודאות לגבי השפעת ההחלטה על מרחב הסטארטאפים המקומי כמכלול.

המשקיעים המקומיים להוטים לנצל את הירידה בהערכת החברות, כאשר 83% ממשקיעים ישראלים מציינים כי הערכות נמוכות מהוות הזדמנויות בעלות ערך. זאת בהשוואה לרק 56% ממשקיעים ברחבי העולם, אשר משוכנעים שהערכות אלו נמוכות מספיק ביחס לסיכון הביטוחי הגבוה הגלום בהשקעה בישראל בימים אלה.

לא פחות מ-89% מהמשקיעים מספרים כי העימות הנוכחי לימד אותם על הנחישות והסתגלנות הבלתי נלאות של יזמים בישראל, אשר המשיכו וממשיכים להתמודד עם אתגרים עסקיים בתקופה של לחץ ואי-ודאות חסרי תקדים, על אף האיום הממשי של מלחמה מתמשכת.

רק 17% מהמשקיעים ממליצים על שכירת עובדים מחוץ לארץ  וזאת כדי למזער סיכונים הקשורים למלחמה. במילים אחרות: הם קוראים להימנע מנקיטת צעדים דרסטיים וחריפים ורואים במלחמה אירוע חולף. 

למרות דיונים רבים בנושא, רק 13% מהמשקיעים מאמינים כי סטארטאפים ישראלים צריכים לשנות מעמדם ולהירשם כתאגיד אמריקאי על מנת למזער סיכונים בתקופה הנוכחית, ורק 2% ממליצים לסטארטאפים להעביר את כספיהם מחוץ לישראל.

היעדר מימון לישראל הוא הדאגה העיקרית עבור משקיעים, אך רובם ממהרים לדבר ומהססים לפעול בהתאם. רק 35% מהמשקיעים מתכננים לממן את החברות בתיק ההשקעות שלהם על מנת לצלוח את התקופה הקשה.

למרות העלייה החדה בטכנולוגיה צבאית, מעמדה של ישראל כאומת סייבר נותר בלתי-מעורער: 92% מהמשקיעים בכלל התעשיות חושבים שיש לישראל יתרון תחרותי משמעותי בתחום הסייבר, לעומת רק 67% בתחום הטכנולוגיה הצבאית.

גם משקיעים בבינה מלאכותית גורסים כי ישראל לא מתקדמת דיו בתחום הבינה המלאכותית, כאשר רק 42% ממשקיעים ב-AI מדווחים על יתרון תחרותי עבור ישראל בתחום, לעומת 41% מכלל המשקיעים. 

״כפי שהמלחמה גרמה לחברה הישראלית "להתרכז בעיקר ולא ולהפוך נושאים שאינם בהכרח בראש סדר העדיפויות הציבורי לעיקר, כך היא גרמה למשקיעים לעודד מייסדים להתרכז בעיקר: הערכת הכנסות נכונה, שיקול דעת קשיח יותר בכל הקשור להוצאות, והתמקדות בלכידות של הצוות בתקופה מאתגרת זו.״, אמר נמרוד ורומן, מנכ״ל קונסיליירי. 

״הדו"ח מראה כי למרות האתגרים, אקוסיסטם הסטארט-אפים בישראל נותר עמיד וחזק; משקיעים ממשיכים לחפש בישראל טכנולוגיות מתקדמות, במיוחד בתחום הסייבר ובסביבת גיוס כספים מאתגרת, תכניות ההאצה ממשיכות למלא תפקיד חשוב באקוסיסטם כדי לקדם את דרכן של סטארט-אפים להצלחה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית