פרשנות | למרות התמיכה המערבית - מצבה של אוקראינה אינו מבשר טובות

לרוסים אולי אין די צבא להשתלט על אוקראינה, אך צבא אוקראינה אינו מצליח להדוף את הצבא הרוסי

Credit: Anadolu via Reuters Connect
 

חכמי המלחמה מאירופה ומסין הקדומה למדונו שמלחמות צריכות להיות קצרות, לא להילחם בשתי חזיתות, לפעול לפי מטרות המלחמה ולא לשקוע בבוץ האויב.

עקרונות מלחמה נכונים והגיוניים, אך מה שקורה בשטח זה סיפור אחר. המלחמה באוקראינה היא בת שנתיים. פוטין חשב שיכבוש את קייב בשלושה ימים, והיום הוא רחוק משם, מתבוסס בבוץ האוקראיני במזרח, בחבל דונייצק. 

שנתיים למלחמה באוקראינה. את הזוועה שם ביטא הנשיא זלנסקי השבוע כאשר אמר ש-31 אלף חיילים אוקראיניים נהרגו בקרבות, ואם הקונגרס לא יאשר את הצעת ביידן לחבילת סיוע צבאי בת 60 מיליארד דולר, מיליונים עלולים למות. 

שליט יחיד, דיקטטור של מעצמה, החליט בפברואר לפני שנתיים לפלוש למדינה שכנה כדי להשליט בה ממשלת בובות פוטינית, ולמעשה להפוך אותה לאוקראינה רוסית. 

מה שקורה עכשיו, אחרי שתי שנות הרס והרג מוגדר בפי מומחי צבא במערב STALEMATE, קיפאון. דריכה במקום. הלחימה מתרכזת במזרח, בחבל דונייצק. נכון לשבוע זה הצבא הרוסי כבש כמה ערים, וצבא אוקראינה סובל ממחסור חמור ביותר בתחמושת ובכוח אדם, בחיילים לוחמים. שני הצדדים מבוססים בבוץ. 

וועידת מינכן

בוועידת מינכן לביטחון בשבוע שעבר נאמר שאוקראינה במצב מצוקה ביטחונית, כלכלית ופוליטית. המלחמה שם מצטרפת למשברים במזרח התיכון, בים סוף ופוטנציאל לסכסוך עתידי סין-טייוואן. המלחמה באוקראינה היא מנוף ענקי להתחמשות בכל יבשת אירופה. 

פולין והמדינות הבלטיות, הגובלות עם רוסיה לומדות היטב את לקח 24 בפברואר 2022 ומתחמשות בכמויות אדירות של נשק. פינלנד ושוודיה מצטרפות לנאט"ו, תקציבי ההגנה והביטחון של מדינות היבשת צומחים במיליארדי דולרים, בין היתר לטובת יצרניות מטוסי קרב בארה"ב, בצרפת ובשוודיה.

מזה שנתיים אוקראינה היא שדה הניסויים הגדול בעולם למערכות נשק החדישות ביותר. אוקראינה היא מטווח אחד ענקי של טילים, כטמ"מים, מטוסי קרב, טנקים, נגמ"שים, מערכות הגנ"א וכמויות אדירות של פגזים, פצצות וכדורי נק"ל. 

באוקראינה מתנהלת לראשונה בהיקף נרחב מלחמת כלים בלתי מאויישים הגדולה ביותר בתולדות הלחימה האווירית. צבאות של מל"טים, כטמ"מים, כטב"מים ורחפנים בגדלים ובעוצמות שונות נלחמים אלו באלו בשמי אוקראינה. אלו גם אלו גורמים הרס והרג.

מתחוללת מלחמה בים. האוקראינים טיבעו 20 כלי שיט רוסיים בים השחור. למלחמה ולהרס תשתיות יש השלכות על יצוא דגנים בדרכי הים ועל תנועות של מכליות נפט וגז. 

מטוסי F-16 

הנשיא זלנסקי והרמטכ"ל החדש גנרל אולכסנדר סירסקי ממתינים בקוצר רוח למטוסי F-16 אמריקניים שיגיעו מהולנד, מדנמרק ומנורווגיה ואמורים לשנות את פני המערכה לטובת צבא אוקראינה. 

הפנטגון פרסם כמה נתונים מספריים במלאת שנתיים למלחמה: צבא רוסיה מונה 1.1 מיליון חיילים סדירים, 1.5 מיליון מילואים. צבא סדיר אוקראיני חצי מיליון, מילואים 300-400 אלף. לרוסים 1,169 מטוסים, לקייב 78. לרוסיה 699 מסוקים, לאוקראינה 60. 

לרוסים 4,397 תותחים, לאוקראינים 1,639. אין פלא שזלנסקי אמר בשבוע שעבר שהמצב בחזית קשה ויש מחסור חמור בפגזי ארטילריה.

שגרירות אוקראינה בתל אביב פרסמה השבוע את דברי השגריר בישראל איבגן קורניצ'וק שאמר כי במשך שנתיים שיגרה רוסיה 5,000 רקטות למטרות בארצו, והיו 1.1 מיליון תקיפות של כטמ"מים ומל"טים רוסיים, חלקם 'שאהיד' תוצרת איראן. 

השגרירות הודיעה שרשומים 124 אלף מקרים של פשעי מלחמה רוסיים, 530 ילדים נספו במלחמה, 20,000 ילדים אוקראיניים נחטפו או גורשו לרוסיה לתהליכי רוסיפיקציה, ו-200 בתי ספר ברחבי המדינה נהרסו כליל.

המערב בהובלת ארה"ב התגייס להגשת סיוע צבאי והומניטרי לאוקראינה. חבילות סיוע בנות מיליארדים של ארה"ב, גרמניה ומדינות אחרות. הכל בסיסמת "ללא מגפיים על הקרקע". נשק וסיוע צבאי, בבקשה, חיילים שילחמו בצבא הרוסי הפולש – לא ולא. ובכל זאת איימה רוסיה השבוע כי התערבות כוחו נאט"ו באוקראינה "תוביל להתנגשות ישירה בין הברית הצבאית המערבית לבין הכוחות הרוסיים". 

מערך הדרכה לאוקראינים

בארצות המערב ובארה"ב מתנהל מערך גדול של הדרכה ואימונים ללוחמי צבא אוקראינה. 

דובר צבא ארה"ב באירופה קולונל מרטין או'דונל מסר השבוע כי מ-31 בינואר השנה הקהילה הבינלאומית הדריכה ואימנה 128 אלף חיילים אוקראיניים ב-80 אתרי הדרכה ואימונים בעולם. 16,300 מהם התאמנו בצבא ארה"ב ובגרמניה. 5,100 אוקראינים למדו להפעיל פלטפורמות שונות, ו-1,300 עברו קורסי מפקדים. 

ומנגד להתגייסות הסיוע של המערב פועל במרץ "ציר ההתנגדות" של רוסיה, איראן, צפון קוריאה וכנראה סין, מדינות התומכות ברוסיה של פוטין במלחמתו ומספקות לו ממיטב התוצרת הצבאית שלהן. האיראנים מספקים כטמ"מים, ואולי גם טילים. 

השת"פ נהפך לתעשייתי-צבאי כאשר ברוסיה מקימים מפעלים לייצור כטמ"מים איראניים. דובר הבית הלבן ג'ון קרבי אמר השבוע במפורש שאיראן תומכת ברוסיה ומאפשרת לה לתקוף את ערי אוקראינה.

איך תסיים המלחמה באוקראינה. האם מישהו רואה את סופה. תרחישים לא חסרים: מלחמה קצרה או ארוכה מאוד. 

תרחיש שחור של הסלמה רוסית, תקיפות מטוסים, רקטות וארטילריה, כיבוש קייב והקמת ממשלת בובות. זלנסקי נופל על חרבו או נמלט. מלחמה ממושכת: הצדדים מתבוססים בבוץ חורפי ואחריו קיצי. 

לרוסים אין די צבא להשתלט על אוקראינה, שצבאה נלחם באומץ לב, עם הנהגה מצוינת וסיוע אדיר מחו"ל. עוד תרחיש שחור: ניסיונות השתלטות רוסית על שכנות נוספות, כמו הבלטיות. זו כבר בעיה של נאט"ו והמערב. 

ויש גם תרחיש של מו"מ, דיפלומטיה, שיחות ממושכות בין הצדדים עם מתווכים דורשי-רעה ודורשי-טובה, פוטין דורש הרבה ומקבל פחות, אולי את המחוזות המזרחיים בואכה אודסה. 

קייב נאלצת לוותר על שטחים. ככה זה שאמנם עוזרים לך, אבל אתה די לבד במאבק ובמערכה. לקח גם לנו במדינת ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית