שוודיה מצטרפת לנאט"ו

סטוקהולם בוחרת צד ונוטשת 200 שנות נייטרליות

Swedish Prime Minister Ulf Kristersson | By European Parliament - https://www.flickr.com/photos/36612355@N08/52635108914/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=127902666

שוודיה מצטרפת לנאט"ו. הפרלמנט ההונגרי אישר אתמול את בקשת שוודיה להצטרף, וכך הסתיים תהליך בן שנתיים שבהן היו התנגדויות של טורקיה ושל הונגריה להצטרפות פינלנד ושוודיה לנאט"ו.  

רשת CNN מדווחת שהרחבת נאט"ו היא מכה קשה לפוטין. ראש ממשלת שוודיה אולף כריסטרסון ביקר בבודפשט בסוף השבוע לקראת הדיון בפרלמנט ההונגרי, ונפגש עם עמיתו ההונגרי ויקטור אורבן.

אחרי ההחלטה הסופית הכריז כריסטרסון: "שוודיה מוכנה לתת כתף לביטחון אירופה והאוקיאנוס האטלנטי".

לדבריו, ארצו נוטשת עתה 200 שנות נייטרליות, "וזה צעד גדול. אנו מצטרפים עתה למדינות דמוקרטיות רבות למען השלום ושיתוף הפעולה". 

מזכ"ל נאט"ו יינס סטולטנברג אישר רשמית כי שוודיה תהיה חברה בברית. פינלנד ושוודיה ייהנו מעתה מהגנת סעיף 5 של אמנת נאט"ו, הקובע שהתקפה נגד חברה כמוה כהתקפה נגד כל חברות הברית .

שוודיה ופינלנד לא הסתירו את עמדותיהן שביקשו להצטרף לנאט"ו בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה והמלחמה שם, ובכך ויתרו סטוקהולם והלסינקי על מדיניות של אי-הזדהות שבה נקטו מאז ימי המלחמה הקרה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית