פרשנות | איפה היו כל הכטב״מים והרחפנים המתאבדים והתוקפים של צה״ל ב7.10? 

ישראל נחשבת למעצמת כטב״מ - אבל ב7.10 לא היו בגבול עזה מל״טים או רחפנים מתאבדים או תוקפים שהצליחו לעצור את הפלישה של חמאס

מתוך כנס UVID2024 | צילום: גלעד קוולרצ'יק

בשבוע שעבר ננעל כנס הכלים הבלתי מאוישים - UVID2024 - בתל אביב. במסגרת הכנס נערכה תצוגה מפוארת של כלים בלתי מאוישים למיניהם ונערכו הרצאות מרתקות אודות התחום. חלק מההרצאות עסקו בהיבטים ביטחוניים של עולם הכטב״מ, כולל כלים תוקפים ומתאבדים. 

מדינת ישראל, אין זה סוד, נמנית על המדינות החלוצות בעולם בתחום הכטב״מ בעולם, מתוך צרכים ביטחוניים. עד היום, למרות כניסת מדינות כמו טורקיה ואחרות לתחום, נחשבת ישראל למובילה בתחום. 

באחת המצגות בכנס, של חברת אלביט, הוצג השרקרק כדוגמא למל״ט תוקף שקט (מנוע חשמלי) שתוקף רכב טויוטה, כמו אלו בהן נעזר חמאס בפלישה לישראל בבוקר 7.10.2024. 

פלוני שהסתובב בכנס היה יכול לחשוב כי מדובר אכן - במעצמת כטב״מים. ועם זאת, אותו פלוני, בבואו לבחון את ההתנהלות של צה״ל בתחום הכטב״מ ביום פלישת הטויוטות של חמאס למדינת ישראל, כנראה שיגרד בראשו. איפה היו, ישאל את עצמו פלוני, מאות הכטב״מים התוקפים והמתאבדים ביום אמת? 

הרי אם היו מאות כטב״מים תוקפים משוגרים לעבר טויוטות חמאס ברגע בו זיהו התצפיתניות פלישה לישראל - האירוע היה יכול להסתיים אחרת לגמרי. לטובה. מל״ט או רחפן מתאבד לכל טויוטה של חמאס וסיפור הפלישה היה נכתב אחרת בדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל. 

בשנים לפני הפלישה, כותרות אתרי החדשות דיווחו מידי פעם על רכש כזה או אחר של כלים לתותחנים, ליחידות מסווגות וכו׳. איכן היו כל היכולות הללו ב7.10? שאלה פתוחה. 

אותו פלוני שחזר לבית המלון שלו מכנס UVID2024, סביר להניח שיוטרד מהשאלה הפשוטה - מדוע יש כזה פער בין היכולות המוצגות בתערוכה כזו, לבין המציאות בשטח באירוע אמת? 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית