״המשטרה רוצה לרכוש כלי VTOL עם יותר מ-40 דקות זמן טיסה״

הרחפנים במשטרה הפכו מזמן לכלי איסוף מודיעין ותומך מבצעים ובמערך האווירי כבר חושבים על הצרכים העתידיים. הרצאה מרתקת של עודד שמלה, מפקד המערך האווירי במשטרה

״המשטרה מסתכלת על רחפנים ככלי שגור בסל הפתרונות האוויריים. טיפול בהפרות סדר, איתור חממות סמים, מעצרים של עסקאות נשק וסמים. מעניין אותנו מה המשימה של הרחפן״, מסביר עודד שמלה, ראש המערך האווירי במשטרה. 

״במשטרה משקיעים חודש בלימוד מקצוע מטיס כטב״מ. זה לא רק לעבור מבחן רת״א, אלא לרכוש מקצוע. איך מדברים עם כוחות, בלילה וביום. וכו׳. בהיבט משימות, אנחנו מנטרים עסקאות לא חוקיות ועוד, לא רק צילום. 

״האתגרים שיש לנו זה לזהות רחפן באוויר שאתה לא יודע של מי הוא. שעבריין רואה רחפן מעל הבית שלו, הוא לא יודע מי מפעיל אותו. זהות הרחפן היא מושג אפור והמייזם הלאומי של הרחפנים אמור לפתור זאת בעתיד. לפחות חלקית. במשטרה מנצלים זאת מידי פעם, אבל זו בעיה ללא פתרון נכון להיום. 

״יש 445 רחפנים במשטרה. מה7.10 הוכפלה כמות הרכש ביחס לשנים קודמות. מעל 10000 שעות טיסה בשנה. החל מה7.10 יש דגש על פעילות פח״ע. הפשיעה ירדה זמנית.

״החל מה7.10 התחלנו להטיס רחפנים גם בלי GPS. זה אומר לטוס יותר קרוב לכוחות. בעבר נשענו על חברת DJI, יש להם כלים מעולים. היום אנחנו מגוונים את הספקים בהיבטי מלאי, גמישות מבצעית, ניהול סיכונים וכו׳. 

״מאז אוקטובר יש לנו עלייה בכשלים טכניים וטעויות מטיס. זו סביבת עבודה של מלחמה, וזה סיפור אחר מבחינתנו. העתיד טמון ברחפנים, כולם במשטרה מבינים זאת.

״במשטרה הוקמו יחידות מטיסי כטב״מ ייעודיות. יחידות רקיע. אנחנו רוצים לפתוח עוד יחידות כאלו. רוצים להכנס לעולם הVTOL, טיסה מעל 40 דקות ברצף. עבודה אוטומטית, לומדים אותו.״


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית