דיווח: ביידן ובכירי עוזריו קרובים למשבר ונתק עם נתניהו

עד כה נמנע ביידן, שהוא תומך נלהב של ישראל ומכיר את נתניהו 40 שנה, מנקיטת עמדה נגדו בפומבי

Miriam Alster/Pool via REUTERS

הנשיא ביידן חזר אמש על התנגדותו לפעולה צבאית ברפיח בשיחה בת 45 דקות עם ראש הממשלה נתניהו, שהתמקדה בנושאי רפיח, סיוע הומניטרי לעזה ועסקה לשחרור החטופים.

בהודעת הבית בלבן נאמר: "הנשיא חזר על עמדתו כי פעולה צבאית ברפיח לא צריכה לצאת לפועל ללא תכנית אמינה ובת-ביצוע להבטחתם הביטחון והתמיכה ביותר ממיליון הפליטים שמצאו מחסה ברפיח". 

ראש הממשלה נתניהו השיב כי הפעולה הצבאית ברפיח הכרחית, אך תתבצע אחרי פינוי האוכלוסיה האזרחית. 

אשר למתווה לעסקת שחרור חטופים הביע ביידן את רצונו שישראל תשתתף בפגישה שאמורה להתקיים בסוף השבוע בקהיר בהשתתפות ראש ה-CIA ונציגי מצרים וקטאר. ישראל סירבה לשלוח משלחת, אך יש להניח שתהיה נוכחות ישראלית. ביידן אמר לנתניהו שיש לנצל התקדמות במו"מ כדי להגיע לעסקה לשחרור החטופים.

בראיון לרשת ABC אמר אתמול נתניהו: "איש לא יכול לשים את עצמו במקום משפחות החטופים. אבל גם המשפחות לא צריכות לשים את עצמן במקום מקבלי ההחלטות".

הנשיא ביידן ובכירי עוזריו קרובים למשבר ונתק עם ראש הממשלה נתניהו, והם אינם רואים בו עוד שותף יעיל שניתן להשפיע עליו, אפילו באופן פרטי.

כמה אישים המעורבים בדיוני הבית הלבן מסרו לעיתון וושינגטון פוסט כי התסכול מנתניהו הביא כמה מבכירי עוזרי הנשיא לנסות לשדל אותו למתוח ביקורת פומבית על ראש הממשלה בנושא המבצע הצבאי בעזה, כך מסרו לעיתון ששה אנשים המכירים את פרטי השיחות.

עד כה נמנע ביידן, שהוא תומך נלהב של ישראל ומכיר את נתניהו 40 שנה, מנקיטת עמדה נגדו בפומבי. לאט לאט ביידן מתחיל לגלות נטייה לעשות כן, בעוד נתניהו ממשיך להכעיס את אנשי ביידן בדרכי השפלה ודחיית דרישות אמריקניות בסיסיות.

וושינגטון פוסט מביא דוגמאות: נתניהו פרסם בפומבי מתווה לשחרור חטופים, בעוד מזכיר המדינה בלינקן נמצא באזור ומנסה לתווך להשגת הסכם. נתניהו הודיע שצה"ל יכנס לרפיח, צעד שפקידי הממשל מתנגדים לו בגלוי, מכיוון שברפיח נמצאים 1.4 מיליון פלשתינים בתנאים קשים.

נתניהו גם הכריז שצה"ל לא יפסיק את המלחמה עד שיושג ניצחון מוחלט, בעוד פקידי הממשל סבורים שמטרת השמדת חמאס לא תוכל להתממש במלואה.

עד כה סירב הבית הלבן להפסיק סיוע צבאי או להגביל סיוע בתנאים מסויימים, אך יש עוזרי נשיא הסבורים שמתיחת ביקורת בגלוי על ראש הממשלה תקל על הנשיא "לתפוס מרחק" ממנהיג לא פופולרי, תוך הדגשת תמיכתו האיתנה בישראל.  

הנשיא דיבר כמה פעמים על סבלות הפלשתינים תוך ניסיונות לשכנע את הישראלים והמצרים להרחיב את הסיוע לתושבי הרצועה. "יש שם בני אדם רעבים", אמר הנשיא, "המון חפים מפשע שמצויים בצרות והם מתים שם. זה חייב להיפסק". 

וושינגטון פוסט מציין שהדברים האלו מבוססים על ראיונות עם 19 אנשי ממשל ויועצים, שביקשו לשמור על אלמוניות בעוד בפומבי אומרים אנשי הבית הלבן שלא חל שינוי באסטרטגיה ובמסרים של הנשיא ביידן. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית