פרשנות | הדיונים בועדת הכלכלה על שינוי שיטת הניקוד בעבירות תנועה - זריעת חול בעיני הציבור

על פי החקיקה המוצעת, נקודות על עבירות תנועה קלות יימחקו אחרי שנה בלבד | רצוי שחברי הוועדה יעשו סיבוב בבתי חולים שיקומיים ואז ידונו שוב בחקיקה

Photo by Michael Jin on Unsplash

תפקידי האחרון במשטרת ישראל היה מפקד משטרת התנועה הארצית. המראות הקולות, המפגשים עם המשפחות וביוני 2018 מותה של בת דודותי פלורי ויטל, כל אלה הביאו אותי לעיסוק כמעט יומיומי בתאונות הדרכים.

כמה מצער לראות שוב את מערכות השלטון שלנו בתפקוד חסר. לוועדת הכלכלה ניתן לומר שבדיוניה היא מתירה לפרסום הרוגים ופצועים וכדאי שחבריה וחברותיה יקראו את סיכום הרלב"ד 2023 .

השנה נהרגו 358 בני אדם ב- 336 תאונות קטלניות, לעומת 034 הרוגים ב- 313 תאונות קטלניות. בממוצע השנים 2020-2022. מספר ההרוגים גבוה בכ- 2% ממספר ההרוגים אשתקד, גבוה ב 5% מממוצע השנים 2020-2022 .

28% מההרוגים הם הולכי רגל, 30% משתמשי רכב פרטי ו-21% רוכבי אופנוע וקטנוע. 100 הולכי רגל נהרגו השנה, נתון המראה עליה של כ - 4% ביחס לממוצע השנים  2020-2022. 

תאונות קטלניות במעורבות רכב כבד: 116 בני אדם נהרגו השנה בתאונות במעורבות רכב כבד לעומת 291 הרוגים בממוצע השנים 2020-2022 , ירידה של 10%. 

בדרכים העירוניות נרשמה עליה של 12% במספר ההרוגים ביחס לממוצע השנים 2020-2022. בגזרת הכלים הזעירים: השנה נהרגו 26 רוכבי אופניים חשמליים, 9 רוכבי אופניים רגילים ושני רוכבי קורקינט חשמלי.

יש עליה של 70% במספר ההרוגים באופניים חשמליים ביחס לממוצע השנים 2020-2022. בשנת 2023 החודש הקטלני ביותר הוא חודש יוני בו נהרגו 39 בני אדם.

אחרי שקראו, אם לא התעייפו מהנתונים. כל נתון כזה מסתיר מאחוריו חיים שנהרסו, משפחות מרוסקות. 

הדיון שהתקיים בוועדה היה ראוי שיהיה חלק מאוסף פעולות מתוך "תכנית לאומית למלחמה בתאונות הדרכים". מחדל הגובה מאיתנו כ-500 הרוגים כל שנה (ללא משחקי סטטיסטיקה). 

ראוי שיתגייסו כולם ויקדישו שעות יקרות לבחינה כוללת של המחדל , כפי שעשה חבר הכנסת לשעבר איתן כבל בשימוע הציבורי ב2016, או רחמנא ליצלן לאמץ את התכנית שאישרה הממשלה הקודמת.

ראוי שחברי הוועדה יעשו דבר מה נוסף להקשיב לבעלי המקצוע שבאו לשאת דברים לפנייה.

לדוגמא כב' השופט אביטל חן התייחס להצעה להקל על נהגים מקצועיים על רכבים כבדים ואוטובוסים, ואמר כי הצעתו היא במקרה זה שלא להקל בעבירות חומרה עם אף אחד, ובמיוחד לא עם נהגים מקצועיים.

"בעבירות טכניות של טעויות קלות אפשר להקל עם נהגים מקצועיים, אבל לא בעבירות מסכנות חיים".

מכיוון שהדיון עסק בשיטת הניקוד, מציע שיעצרו את הדיון ויצאו לסיור בבית המשפט לתעבורה. שם יראו את השוק המזרח תיכוני של עסקאות טיעון שבו שופטים ,תובעים וסניגורים טובעים בים של אכיפה.

משם ימשיכו למשאיות ורכבים כבדים שמפרקים מהם את הטכגורף הדיגטלי כדי להקטין אכיפה ולסייע למעסיקים שבוחרים בכך לעבור על החוק.

גם מבט על תכנית החינוך לתעבורה שאין בה תוכן רב. לסיום סיור באחד מבתי החולים השיקומיים. אז יבינו ששוב אין שום רלוונטיות בדיון ומסקנותיו ושנת 2024 לא תהיה שונה לצערי בכמות הנפגעים.

אחרי שיראו את כל אלה ואולי גם ייסעו למדינות שבהם ישנה הצלחה בעקבות יישום תכניות לאומיות, שיחזרו לדיון הניקוד המיותר. אינני בטוח שירצו בכך.


ניצב משנה בדימוס, אילן מור ומפקד משטרת התנועה לשעבר. כיום מנכ"ל חברת "קונסלטיקה"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית