תעשיית הנשק הסינית מתבססת במזרח התיכון

מומחים: "על ישראל וסין למצוא דרכים למנוע מנשק סיני להגיע לידי ארגוני טרור" 

eng.chinamil.com.cn/Photo by Liu Zhiyong

בדו"ח מינואר 2020 שחיברה Guosen Securities, חברת השקעות סינית, צוין כי לאחר ההתנקשות בגנרל האיראני קאסם סולימאני, המזרח התיכון נמצא בפתחו של סכסוך, מה שמייצר הזדמנות  ליצרני נשק סיניים. עוד צוין בדו"ח, כי כאשר הסנקציות על איראן יסתיימו באוקטובר 2020, תיווצר הזדמנות נוספת עבור חברות נשק סיניות.

בין אם מדובר היה בניצול הזדמנות עסקית ובין אם מדובר במדיניות מכוונת, תעשיית הנשק הסינית הלכה והתבססה בעשור האחרון במזרח התיכון.

על פי דיווח של הגנרל מייקל קורילה, מפקד ה-CENTCOM בצבא ארה"ב לוועדת השירותים המזוינים של הסנאט במרץ 2023, בעשור האחרון נרשמה עלייה של 80% במכירות של ציוד צבאי סיני באזור. הדברים הוכחו גם במלחמה בעזה,

כאשר דווח על גילוי נשק מתוצרת סין בידי ארגוני הטרור ברצועה. במכון המחקר והמדיניות קבוצת SIGNAL, החוקרים את יחסי סין וישראל וסין והמזה"ת, אומרים כי סין אמנם לא מוכרת נשק לארגונים לא מדינתיים, אבל מוכרת נשק למדינות שיכולות היו להעביר הנשק לחמאס. 

קאריס וויטי, מייסדת ומנכ"לית מכון המחקר והמדיניות קבוצת SIGNAL, העוסק ביחסי ישראל-סין, מדיניות סין והמזרח התיכון: ״לסין תעשייה צבאית ענפה. בהגדרה היא לא מוכרת נשק לארגונים או גופים לא מדינתיים, אבל היא בהחלט מוכרת נשק למדינות באזור.

״אלו, או שחקנים שפועלים באופן לא חוקי בסין, יכולים היו להעביר את הנשק הזה לידי חמאס. קשרי הסחר בין סין ומדינות רבות במזה״ת ידוע ומוכר, גם עם כאלה שנתונות לסנקציות של המערב. לא מן הנמנע שנשק כזה מגיע בסופו של דבר לידיים הלא נכונות". 

לדברי וויטי, "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מציאות שבה נשק סיני זולג ללא השגחה לארגוני טרור ומדינות אויב באזור. לישראל יש מערכת יחסים משמעותית עם סין ולא כדאי לזלזל במגוון האינטרסים הקיים בין שתי המדינות. ניתן לייצר מנגנוני הגנה שיבטיחו הגברת פיקוח סיני על תעשיית הנשק שלה והבטחת היתרון האיכותי של ישראל באזור". 

דייל אלוף, חוקר בקבוצת SIGNAL, אומר כי סין מוכרת נשק למדינות באזור כבר שנים. "עוד בשנת 2013, דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי  סירה איראנית שנתפסה מול חופי תימן נשאה טילים סיניים מתוחכמים נגד מטוסים. בדצמבר 2023, הבלוגר הצבאי הסיני ג'אנג בין, כתב שהחות'ים למעשה "ניצחו" את הצבא הסיני בהיותם הראשונים לפגוע בספינה באמצעות טכנולוגיית טילים סינית.

״יחד עם זאת, לא קיימות עדויות ידועות להעברה ישירה של נשק סיני לחות'ים. על פי הבלוגר בין, ייתכן שהמקור הסיני של הנשק נגד הספינה בו השתמשו החות'ים נגזר מטכנולוגיה סינית ששותפה בעבר עם איראן".

אלוף מוסיף, כי באוגוסט 2023, דיווח Nikkei שחברות סיניות נוהרות במספרי שיא ליריד ההגנה הטורקי. על פי המאמר: סך של 104 חברות סיניות השתתפו ביריד התעשייה הביטחוני הבינלאומי ה-16 (IDEF), וחיפשו הזדמנויות עסקיות בתעשיית הייצור והיצוא הביטחוני ההולכת וגדלה של טורקיה, וכן פנו למשלחות צבאיות ורכש ביטחוני כדי להרחיב את השוק שלהן.

במקביל, התעשייה הצבאית של ערב הסעודית (SAMI) מנהלת מגעים עם China North Industries Group Corporation (Norinco) לגבי רכישת מל"טים להמראה ונחיתה אנכית (VTOL), מערכות הגנה אווירית ועוד.

לפי הדיווחים, מצרים מנהלת מגעים עם סין לרכישת תריסר מטוסי קרב צ'נגדו J-10C, בעוד שאיחוד האמירויות כבר רכשה מטוסי אימון מתקדמים מסין.

מומחי מכון קבוצת SIGNAL מציינים כי בעוד שמדובר בסוגיה שמטרידה את ישראל, זוהי סוגיה אזורית וגלובלית שהשפעותיה רחבות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית