דיווח: משמרות המהפיכה מקטינים פעילות בסוריה - יעבירו שרביט לחיזבאללה

המטרה: להמנע מסכסוך ישיר עם ישראל וארה״ב | איראן מדגישה שאינה עוזבת את סוריה

צילום: דובר צה״ל 

משמרות המהפכה של איראן צמצמו את פריסת הקצינים הבכירים שלהם בסוריה עקב תקיפות ישראליות ויסתמכו יותר על המיליציה השיעית כדי לשמור על שליטתם שם. כך אמרו חמישה מקורות הבקיאים בעניין לרויטרס

משמרות המהפכה סבלו מאחת התקופות הכי קשות שלהם בסוריה בחודשים האחרונים, מאז שהגיעו לפני עשור כדי לסייע לנשיא בשאר אל-אסד במלחמה בסוריה. מאז דצמבר, תקיפות ישראליות הרגו יותר מחצי תריסר מחברי המשמרות, ביניהם בכירי מודיעין. 

בעוד גורמים בטהרן דורשים תגמול, החלטתה של איראן לשלוף קצינים בכירים מסוריה מונעת בחלקה מהרתיעה שלה להישאב ישירות לסכסוך המבעבע ברחבי המזרח התיכון. כך לפי שלושה מממקורות רויטרס.

בעוד שהמקורות אמרו שלאיראן אין כוונה לפרוש מהזירה הסורית, ישנה חשיבה מחודשת על ההתארגנות במדינה לאור ההשלכות של המלחמה שהוצתה ב-7 באוקטובר.

״איראן, תומכת חמאס, ביקשה להתרחק מהסכסוך עצמו גם כשהיא תומכת בקבוצות שנכנסו למאבק מלבנון, תימן, עיראק וסוריה - מה שמכונה "ציר ההתנגדות" העוין את ישראל ואינטרסים של ארה"ב״, כותבים בפרסום.

אחד המקורות - בכיר ביטחוני אזורי שתודרך על ידי טהראן - אמר כי מפקדים איראנים בכירים עזבו את סוריה יחד עם עשרות קצינים בדרג הביניים, ותיאר זאת כהקטנת הנוכחות. המקור לא אמר כמה איראנים עזבו ורויטרס לא הצליחה לתקף זאת באופן עצמאי.

סוכנות הידיעות לא הצליחה להגיע למשמרות המהפכה לתגובה ומשרד ההסברה הסורי לא הגיב לשאלות שנשלחו בדוא"ל לסיפור זה.

איראן שלחה אלפי לוחמים לסוריה במהלך המלחמה בסוריה. ביניהם חברי המשמרות, המשרתים באופן רשמי בתפקיד יועצים. שלושה מהמקורות אמרו שהמשמרות ינהלו את הפעולות הסוריות מרחוק, בעזרת חיזבאללה. הקבוצה הלבנונית לא הגיבה לבקשת תגובה.

מקור אחר, גורם אזורי המקורב לאיראן, אמר כי אלה שעדיין בסוריה עזבו את משרדיהם ונשארו מחוץ לטווח הראייה. "האיראנים לא ינטשו את סוריה אבל הם צמצמו את נוכחותם ותנועותיהם במידה רבה".

המקורות אמרו שלשינויים עד כה לא הייתה השפעה על הפעילות. הצמצום "יעזור לטהרן להימנע מכניסה למלחמת ישראל-חמאס", אמר אחד המקורות האיראנים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית