פרשנות | משרד התקשורת מבטל את הנייטרליות ברשת 

סלקום משיקה חבילת סלולר שמהותה - תשלם יותר, תקבל קדימות ברשת | המשרד מצידו מברך על כך | המשמעות: ביטול הנייטרליות ברשת בישראל 

chat.openai.com

משרד התקשורת מאשר לחברת סלקום להציע חבילות סלולר המספקות קדימות למנויים ברשת באמצעות יישום מנגנון QOS. בכך, משנה משרד התקשורת את עמדתו לגבי נייטרליות ברשת מהשנים האחרונות. 

על פי פרסום של אתר גיקטיים (עידן בן טובים), בסלקום משיקים "5G Premium" ומבטיחים מהירויות גבוהות במיוחד למשתמשים שישלמו יותר. 

״בסלקום הולכים מעתה להבדיל בין לקוחות 5G "רגילים", ללקוחות "פרימיום" שיקבלו ניתוב משלהם לרשת הנתונים של סלקום. בפועל, לטענת החברה, הדבר יתבטא במהירויות גלישה גבוהות יותר, בעיקר במצבי עומס״, כותבים בפרסום. 

המשמעות היא כי אין יותר נייטרליות ברשת. מי שמשלם יותר, יקבל עדיפות ברשת על פני מנויים אחרים שמשלמים פחות. אם מותר לסלקום, גם מפעילים אחרים צפויים להשתמש במנגנון הזה על מנת להעלות את ההכנסה הממוצעת מהלקוח (ARPU). 

על פי הפרסום, החבילה החדשה של סלקום מבוססת על תשתית 5G Slicing. עם זאת, לא ברור ההקשר. 5G Slicing הוא שירות שנועד לעסקים ומיושם בישראל בבתי חולים ומגרשי כדורגל לדוגמא. 

במסגרת תשתית זו, הלקוח העסקי מקבל ״חתיכה״ מרשת המפעיל לניהול עצמי שלו. בהסכם בין הצדדים, נקבעים מדדי השירות (SLA) בנוגע לאותה ״חתיכת״ רשת. על פי הפרסום בגיקטיים, במקרה זה מדובר בלקוחות פרטיים ולא עסקיים. 

פניתי למשרד התקשורת בשאלה לגבי נייטרליות הרשת. זו התשובה: ״משרד התקשורת מעודד את חברות התקשורת להשיק שירותים חדשים המבוססים על טכנולוגיות מתקדמות על מנת לשפר את חווית השירות והכל בכפוף להוראות הרישיון.״ 

משרד התקשורת אכן מנסה לקדם שימוש ב-5G Slicing בשנים האחרונות על מנת לתת למפעילים אינטרס עסקי לקדם פריסת 5G בישראל. רק שמעולם, המשרד לא כיוון מאמצים אלו ללקוחות פרטיים ובטח לא דן עם הציבור בשאלת נייטרליות הרשת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית