וועדת הכלכלה בדיונים על משק החשמל: הליך הקמת תחנת כוח חדשה בישראל אורך כעשור

סמנכ"ל חשמל ורגולציה ברשות החשמל: ״אנחנו מקדמים כבר היום תכנון תחנות לעשור 2030-2040״ 

קרדיט סטילס: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן התכנסה השבוע לישיבה שעסקה בהיערכות לאספקת חשמל בשעת חירום והרחבת הספק תחנות הכוח הקיימות.

היו"ר ביטן פתח את הדיון ואמר כי בשנים הקרובות צריך להיערך לגידול בביקוש לחשמל, גם בשגרה וגם בחירום, בין היתר על רקע הגידול בשימוש במכוניות חשמליות. הוא ביקש דיווח על היערכות הממשלה לעניין.

מנכ"ל קבוצת אורות אנרגיה, רם ארליכמן, ציין כי המציאות היא של ביקוש בעלייה ותידרש הקמת יחידת ייצור נוספת כמעט כל שנה.

הוא הוסיף, כי יש אי ודאות גדולה באשר להימשכות התהליך, ואמר כי ניתן לצמצם את פרק הזמן להקמת יחידות בחצי. הוא הסביר, כי הפתרון לטווח הקצר הוא יחידות ייצור ניידות, על גלגלים, שיכולות לספק חשמל לשכונות בערים ולתת מענה בזמן מלחמה.

ראש חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, רון אייפר, הודה כי לוקח זמן ממושך להקים תחנת כוח, ולכן הממשלה הטילה על המשרד להתחיל לתכנן לקראת העשור הבא – 2030-2040.

הוא התייחס גם למצוקה בגוש דן הצפויה ב-2026, ואמר כי צריך פתרון ביניים של פיקרים ניידים שיוקמו על ידי המגזר הפרטי. 

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, ציין כי החברה הגישה לשר האנרגיה עבודת מטה בה היא עצמה המליצה להכניס פיקרים לייצור חשמל בשעת הצורך.

הוא הוסיף, כי לאחר שיסתיים השימוש טורבינות גז ברידינג, תוכל החברה להעתיק אותם ליחידות אחרות בהן יש לה טורבינות ישנות שעוד מעט אובד עליהן הכלח.

בתגובה לכך אמר אייפר כי הוא מסכים עם שפיגל, והוסיף כי המגזר הפרטי מאוד מעוניין להקים את התחנות הפיקריות הללו.

נציג אגף התקציבים באוצר, יונתן פלורסהיים, אמר כי ברידינג ההוצאה מאוד גדולה, בין אם מדובר בשיפוץ או בהקמת פיקרים ושיפוץ הארובה, ולכן כל הזמן נבחנים פתרונות אחרים.

סמנכ"ל חשמל ורגולציה ברשות החשמל, עוז לוי, הסכים כי צריך שיהיה מלאי תכנוני גדול, וציין: "נקדם בברכה כל תחנה שהממשלה תאשר. עם זאת, החשיבות על שמירת התחרות נמצאת בראש מעיינינו לטובת הצרכנים. הקמת תחנה חדשה לוקחת כעשור ולכן אנחנו מקדמים כבר היום תכנון תחנות לעשור 2030-2040".

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי צריך להתחיל כבר עכשיו תהליך של הרחבת תחנות קיימות, ולעשות את זה כמה שיותר מהר.

הוא קרא לנציגי הממשלה לקבל בהקדם החלטה לגבי רידינג, וביקש חוות דעת בעניין תוך שלושה חודשים. בנוסף דרש היו"ר ביטן לקצר את הליכי התכנון, כך שלא ימשכו יותר מחצי שנה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית