פרשנות | כמעט עשרים שנים אחרי פיתוח מעיל רוח - צוותי טנקים עדיין נפגעים מהעדר מערכות בשדה הקרב

הסנדלר הולך יחף: מדינת ישראל, באמצעות חברת רפאל, פיתחה בתחילת שנות האלפיים מערכת ״מעיל רוח״ להגנה על טנקים |  כעשרים שנים אחרי - עדיין לא זוודו כלל טנקי המערכה הפעילים של צה״ל 

מדינת ישראל, באמצעות חברת רפאל, פיתחה בתחילת שנות האלפיים מערכת ״מעיל רוח״ להגנה על טנקים מפני טילי נ״ט.

המערכת הפכה להיות מבצעית לאחר מלחמת לבנון השנייה, לאחר שטילי נ״ט של חיזבאללה כתשו טנקים של צה״ל וגרמו לכמות אבידות גדולה בקרב צוותי הטנקים. 

ישנים בעמידה

במשרד הביטחון הבינו את הטעות שעשו שלא קידמו את התקנות המערכת על טנקים לפני 2006 והזמינו אצוות מערכות מרפאל. לאחר מכן, בשנת 2014 הושקה תכנית סדורה להתקנות עד 2030 לכלל טנקי סימן 4.  

למרות התכנית הסדורה, למציאות יש רצון משלה. וכמעט כמו תמיד, היא שונה מהתכניות של משרד הביטחון.

בעוד במשרד הביטחון ישנו בעמידה עם קצב ההתקנות, הגיעה פלישת חמאס ב-7.10 והטבח הנוראי שביצעו בעוטף עזה. בעקבותיו, צה״ל יצא למלחמה בעזה עם ארבע אוגדות מתמרנות. 

התמרון מבוסס בבסיסו על חי״ר וטנקים. בקיבוצים בהם התבצרו מחבלי חמאס בשבת השחורה, עמדו בחוץ מאות חיילים ולא העיזו להיכנס להציל אזרחים. מי שנכנס לטווח הנ״ט של חמאס - חטף. חיכו שטנקים יגיעו. טנקים עם מעיל רוח. 

בעיית הנ״ט של חמאס נכונה לא רק לשחרור הקיבוצים בעוטף. אלא גם לאחר מכן, לשלב התמרון ההתקפי של צה״ל. את טנקי סימן 4 שלחו לעומק הרצועה לכבוש שטחים. רק מה? אין מספיק טנקי מרכבה עם מעיל רוח לכל הצרכים של צה״ל. 

״שטח סטרילי״

באירוע קשה אתמול (ג), נהרגו 24 חיילים, מתוכם שני חיילים בצוות טנק. האירוע התרחש קרוב לגבול, מרחק של 600 מטרים מקיבוץ כיסופים. לכאורה, שטח סטרילי מטילי נ״ט. 

נושא זיווד טנקים במעיל רוח אינו חדש. כתבתי על זה באפריל 2021. כותרת המאמר הייתה: ״מלכודת מוות: חלק מטנקי מרכבה סימן-3 אינם מצויידים בהגנה אקטיבית״. 

הסתבר כי האינטרגציה המבצעית של המעיל לסימן 3 בוצעה שנה קודם לכן, ב-2020. עם זאת, בצה״ל לא חשבו שצריך. אין בצה״ל תכנית הצטיידות בהגנה אקטיבית מלאה לטנקים מסוג זה. בספק אם תהיה גם אחרי מלחמת חרבות הברזל. 

התכנית של 2030 מתחילה בסימני 4. וגם היא מתנהלת בעצלתיים, למרות שאנחנו כבר שלושה חודשים בתוך המלחמה הכי ארוכה של צה״ל אי פעם והתמרון האורבני הכי גדול שלו עם ארבע אוגדות.

אם חשבתם שמשרד הביטחון האיץ הזמנות מרפאל במוד חירום (מלחמה?) - תחשבו שוב. זה לא קרה ולא קורה. 

התגובה שנתנו לי בצה״ל באפריל 2021: ״לאחר מבצע ״צוק איתן״, צה״ל רכש בעסקה גדולה מערכות ״מעיל רוח״ שיותקנו בתוכנית אשר מתוכננת להמשך עד שנת 2030 לכלל טנקי סימן 4.

״מטבע הדברים, ניתנת קדימות להסבת החטיבות הסדירות לטנקים חדשים יותר, בעלי מערכת ״מעיל רוח״. סדר העדיפויות תוכנן היטב, מומש בפועל ואושר במטה הכללי כתוכנית מרכזית של צה"ל.

״לאחר סיום תקנות אלו ייבחן הצורך להמשך הרחבת ההצטיידות לטנקי סימן 3 במערכות נוספות.״

אותה לוגיקה - שוב ושוב

לסיכום, מקבלי ההחלטות במשרד הביטחון וצה״ל, משום מה, חוזרים שוב ושוב על התפיסה שמעיל רוח אינו מוצר הכרחי. אחרת, אין הסבר לשאלה למה לא האיצו התקנות מאז 2014 ובטח מאז אוקטובר 23. 

בלבנון השנייה, הייתה יכולה להיות מערכת לחלק מהטנקים, אם מישהו היה חושב שזה הכרחי. הטכנולוגיה כבר הייתה די בשלה מספר שנים קודם לכן. אבל צה״ל לא חשב שצריך.

אחרי לבנון השנייה הבינו שטעו וצריך. לא ממש ברור מה קרה בין 2006 ל-2023, צה״ל לא שם את רכש מעילי רוח כמטרה עליונה. כך שכל הטנקים שיש לו, יהיו מזוודים במערכת זו. 

אותה צורת חשיבה של צה״ל ומשרד הביטחון בקשר להגנה אקטיבית נכונה גם לנגמ״שי איתן. במשרד הביטחון החליטו לזווד אותם עם מערכת ״חץ דורבן״ של אלביט, כנראה מתוך תפיסת צדק חלוקתי.

תפיסה של המשרד לחלק את הכסף בין תעשיות שונות. בינתיים חץ דורבן טרם נוסתה בפעילות מבצעית, אבל זה לא הפריע לצה״ל לשלוח את הנגמ״שים הללו לעזה. אם תפתח חזית בלבנון, הם כנראה יכנסו גם ללבנון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית