פרשנות | מלכודת מוות: חלק מטנקי מרכבה סימן-3 אינם מצויידים בהגנה אקטיבית

אחרי התמונות הקשות של הטנקים במלחמת לבנון השנייה, לפני כ-15 שנים, בצה״ל עדיין רוצים להכניס לקרב טנקים ללא הגנה אקטיבית

פרשנות | מלכודת מוות: חלק מטנקי מרכבה סימן-3 אינם מצויידים בהגנה אקטיבית

מאת Michael Mass, Yad la-Shiryon Museum מיכאל מס - Orginal photo, uploaded by MathKnight, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2204281

נראה שבצה״ל לא למדו לקחים ממלחמת לבנון השניה שנערכה ב2006, ו-15 שנים לאחריה, נותנים לחטיבות שיריון במילואים טנקי מרכבה סימן-3, חלקם ללא הגנה אקטיבית. זאת, כאשר יודעים בצה״ל כי כל זירה צמודת גדר, קרי, עזה, סוריה, לבנון, מצרים, ירדן או עירק, יהיו משופעות בטילי נ״ט.  אם וכאשר יפרוץ עימות צבאי באחת מהן. 

זאת ועוד, על פי מקורות של ישראל דיפנס, אינטרגציה מבצעית למערכת מעיל רוח על הסימן-3 בוצעה בהצלחה עוד בשנת 2020. עם זאת, כאמור, אין בצה״ל תכנית הצטיידות מלאה בהגנה אקטיבית לטנקים מסוג זה. 

בצה״ל שינו בשנים האחרונות את המוכנות של חיל השיריון לעימותים עתידיים, כאשר כלל חטיבות הסדיר צויידו במרכבה סימן-4 הכוללת מעיל רוח של חברת רפאל. את חטיבות השיריון במילואים, הקו השני שאמור להכנס ללחימה תוך זמן קצר, ציידו במרכבה סימן-3 במקום מרכבה סימן-2 שיצא משירות. 

ההצטיידות של צה״ל בסוגי טנקים שונים מותאמת לתורת הלחימה הצה״לית מימים ימימה. קודם הסדיר נכנס ללחימה כקו ראשון, והוא אמור להחזיק את החזית לתקופה קצרה עד שצה״ל מארגן מילואים ושולח אותם לחזיתות השונות. בצורה כזו, שדה הקרב העתידי של צה״ל יכלול סימני 4 ו-3 הנחשבים לטנקים הכי חדשים שיש לתעשייה הישראלית להציע לצבא. 

טרם ברור מדוע לא מזוודים את כל הטנקים של חטיבות המילואים בהגנה אקטיבית. תזה אחת יכולה לגרוס שלא יהיה בהם שימוש במלחמה הבאה - תזה שסבירותה אפסית במקרה של מלחמה בכמה חזיתות. תזה נוספת יכולה לטעון שהם יכנסו לשדה קרב ״סטרילי״ מטילי נ״ט - תזה זו כושלת לוגית מכיוון שעימותים עכשווים בסוריה, עירק ולוב מוכיחים שארגוני טרור מתחבאים מתחת לאדמה, מעליה ובכל מיני צורות. 

תזה נוספת גורסת שמיגון פאסיבי וריאקטיבי מספיקים. ובכן, גם תזה זו כושלת לאור תוצאות מפגשים בין טילי נ״ט תוצרת רוסיה לטנקים גרמניים או טורקיים בעימותים עכשווים ברחבי המזרח התיכון. 

תזה רביעית גורסת שלצה״ל פשוט אין כסף לזווד את כל הסימן-3 במעיל רוח. ובכן, תזה זו הגיונית לאור העובדה שרכישת מעיל רוח מתבצעת בשקלים ולא בדולר סיוע. לפחות כעת. עם זאת, בארה״ב זיוודו שתי חטיבות אברהמס במעיל רוח. כלומר, המעיל מיוצר בארה״ב וניתן לרכוש אותו בכספי סיוע. אם חיל האוויר יסכים להשאיר קצת לזרוע היבשה. 

אין ספק כי ההחלטה לשדרג את הטנקים לחטיבות המילואים נכונה, אך ההחלטה להשאיר אותם חשופים כברווזים במטווח מוזרה. אפילו מוזרה מאד. לאור המידע הקיים מלפני 15 שנים על מורכבות הלחימה באמצעות טנקים בגזרת לבנון (או גזרות דומות באזורנו) ולאור המודיעין הקיים על תפוצת טילי הנ״ט בגזרות השונות. 

תגובת דובר צה"ל

״לאחר מבצע ״צוק איתן״, צה״ל רכש בעסקה גדולה מערכות ״מעיל רוח״ שיותקנו בתוכנית אשר מתוכננת להמשך עד שנת 2030 לכלל טנקי סימן 4. מטבע הדברים, ניתנת קדימות להסבת החטיבות הסדירות לטנקים חדשים יותר, בעלי מערכת ״מעיל רוח״. סדר העדיפויות תוכנן היטב, מומש בפועל ואושר במטה הכללי כתוכנית מרכזית של צה"ל. לאחר סיום תקנות אלו ייבחן הצורך להמשך הרחבת ההצטיידות לטנקי סימן 3 במערכות נוספות.״