363 אזרחים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 - ולאף אחד לא אכפת

הציבור אינו דורש תשובות, כולנו כמאמר הפרסומת "לי זה לא יקרה" והאדישות אוחזת במסדרונות הממשלה 

Photo by Michael Jin on Unsplash

בהרצאות שאני מעביר בשבע השנים האחרונות, אני מציג בפתיחת ההרצאה מודעת אבל עם הכיתוב הבא: ״מדינת ישראל מודיעה בצער רב על מותם הצפוי של-350 אזרחים בתאונות דרכים בשנת 2023״.

המודעה הזו היא שקף הפתיחה. אינני נביא או בן של נביא, המספרים ללא משחקי סטטיסטיקה הם גבוהים מהכתוב במודעה ובעיקר לא משתנים וכל שנה חוזרים על עצמם.

ומדינת ישראל? מודיעה בצער רב וכמעט שאיננה עושה דבר, הדבר דומה באם לקחי ה-7 באוקטובר לא היו מופקים ופעם אחר פעם היו רוצחים בנו, אינני מגזים.

הפערים ידועים, הפעולות המתבקשות ידועות ודבר לא נעשה. דוגמא: יישום תכנית לאומית למלחמה בתאונות הדרכים. בשנת 2023 נהרגו בתאונות דרכים 363 אזרחים. 

״רוח המפקד״ הזו, היא הבסיס לדברי יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי, במסגרת דיוני ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים אתמול (ג), על רקע הקיצוצים בתקציב למימון המלחמה בתאונות ב-2023: ״חושש ש-2024 לא תהייה טובה יותר, אינם מופרכים ומנסיוני יחזרו גם השנה.״ 

היו"ר טופורובסקי פתח את הדיון ואמר כי ב-2023 נהרגו 363 בני אדם לפי נתוני המשטרה. אולי אחרי ה-7 באוקטובר המספר נשמע נמוך, אך הדבר ממש לא כך.

הוא הזכיר כי מספר ההרוגים בתאונות עדיין גבוה ממספר ההרוגים במלחמות, ואמר כי תמיד יש סיבה לדחות את הטיפול בקטל בדרכים לשוליים ואסור שזה יקרה.

על רקע הקיצוצים למימון המלחמה הביע היו"ר טופורובסקי חשש ששנת 2024 לא תהיה טובה יותר מ-2023.

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי, אמרה כי במבט רחב, המספרים לא משתנים ויש עלייה מגמתית בשיעור הנפגעים. היא הזכירה כי תכנית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הייתה להפחית 50% מההרוגים עד 2030.

בנוסף עלה כי בשנה שעברה חל זינוק במספר ההרוגים של רוכבי אופניים חשמליים – 26 הרוגים לעומת 12 בשנת 2022.

מנסיוני, ח"כ טופורובסקי שהינו מהפעילים בתחום מניעת תאונות דרכים, דייק בדבריו ודבר לא ישתנה גם ב- 2024 ולמה? קורבנות תאונות הדרכים שקופים, אין תכנית לאומית למלחמה בתאונות הדרכים.

הציבור אינו דורש תשובות וכולנו כמאמר הפרסומת "לי זה לא יקרה". ישנם עוד נתונים רבים המעידים על המחדל תאונות הדרכים.

אבקש מקוראי המאמר בכל פעם שמחליטים לעבור מעבר חצייה עם הנייד ביד, כי כל שנה ישנם כ-100 הרוגים הולכי רגל מתוכם 30% על מעברי חצייה. השמרו על נפשותיכם כי אף אחד לא יעשה זאת במקומכם.


ניצב משנה בדימוס, אילן מור ומפקד משטרת התנועה לשעבר. כיום מנכ"ל חברת "קונסלטיקה"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית