פרשנות | האם חיזבאללה מנסה לחבל במאמצי המו״מ עם לבנון? שלח חוליה לבצע פיגוע בשטח ישראל

בימים האחרונים, ככל הנראה כחלק מהלחצים הקשורים למו״מ שמוביל הוכשטיין ועל מנת להציג לציבור הלבנוני הישגים, חיזבאללה ניסה לכבוש מוצב של צה״ל בגבול או לבצע פיגוע בשטח ישראל

עמוס הוכשטיין, המתווך האמריקאי, שליחו של ביידן, בין היתר, לגיבוש הסדרים בין ישראל לשכנותיה, עושה פעמיו בין ירושלים לביירות בחודש האחרון. המטרה: להביא לקיומו של הסכם 1701, לפחות חלק מתנאיו, הכוללים נסיגה של חיזבאללה מגבול ישראל לנהר הליטני. 

השיחות מתקיימות כאשר חילופי המהלומות באזור הגבול ממשיכות כבר החודש השלישי בין צה״ל לחיזבאללה. בנאום שפירסם הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, הוא הקדיש פיסקה ייעודית לנושא. 

״אנחנו מרחיקים את מחבלי רד'ואן מהגבול ופוגעים ביכולות חיזבאללה אותן בנה במשך שנים. פועלים בחופש פעולה במרחב האווירי של לבנון ותוקפים כל איום שאנחנו מזהים. אזור דרום לבנון הוא אזור לחימה, והוא יישאר כזה, כל עוד חיזבאללה פועל ממנו. חיזבאללה עלול להפוך את כל מדינת לבנון לאזור לחימה, יהיה לכך מחיר כבד״, אמר הרמטכ״ל. 

בין השורות, ניתן להעריך כי צה״ל רואה במרחב שבין הגבול לליטני שטח השמד. קרי, כל כוח חיזבאללה שיעשה סימנים שהוא מאיים על ישראל - יושמד. בצה״ל טוענים שהצליחו לשחוק את יכולות חיזבאללה הקרובות לגבול במסגרת המהלומות של שלושת החודשים האחרונים.

לצד דבריו של הרמטכ״ל, פוליטיקאים בכירים בישראל מאיימים השכם וערב על חיזבאללה ולבנון מפני התלקחות צבאית. הצי האמריקאי אמנם צמצם כוחות בים התיכון, אך עדיין מחזיק מספיק מטוסים בטווח טיסה ללבנון כדי לעזור לישראל אם תתפתח זירה נוספת בצפון. 

מהצד השני של הגבול, חיזבאללה מאיים על ישראל. בשלושת החודשים האחרונים חיזבאללה הצליח לפנות מקרבת הגבול כ-70 אחוזים מ-65,000 תושבי גבול הצפון. הישג משמעותי בפני עצמו וכל זאת באמצעות טילי נ״ט ורקטות. בנוסף, חיזבאללה מחזיק בכוח טילאות שמלחיץ את מקבלי ההחלטות בישראל. 

בימים האחרונים, ככל הנראה כחלק מהלחצים הקשורים למו״מ שמוביל הוכשטיין ועל מנת להציג לציבור הלבנוני הישגים, חיזבאללה ניסה לכבוש מוצב של צה״ל בגבול. על פי הודעת דובר צה"ל, כוח צה״ל זיהה וחיסל ארבעה מחבלים במרחב הר דב. 

״כוח צה"ל שביצע פטרול במרחב הר דב נתקל בחוליית מחבלים שחצו משטח לבנון לעבר שטח מדינת ישראל. הכוח חתר למגע ובמהלך חילופי האש חיסל ארבעה מחבלים. במהלך הקרב צה"ל ביצע ירי ארטילרי ומרגמות למרחב.״, לשון ההודעה. 

האם חיזבאללה ינסה להגביר את ניסיונות התקיפה שלו כנגד מטרות צבאיות בגבול, על מנת לנסות לחבל במאמצי הוכשטיין? אם כן, ייתכן ויש בישראל מקבלי החלטות שמחכים לזה. במידה וחיזבאללה יצליח לכבוש מוצב של צה״ל, לבצע פעולה עם מספר גדול של נפגעים או חטופים לצה״ל - נראה כי בירושלים לא יהססו לצאת לתמרון בלבנון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית