פרסומים בלבנון תוהים: כיצד הביון הישראלי מצליח לחסל בכירי חיזבאללה וחמאס בלבנון?

מידע גלוי מפרסומים בלבנון חושף את השיח בביירות סביב ההצלחות האחרונות של ישראל: האם אלו סוכנים ישראלים שחדרו לחיזבאללה, או שמא, מעקב רציף ועליונות סיגינטית שהביאו להצלחות? 

https://x.com/IAFsite/status/1744249469032395138?s=20

במאמר שכותרתו "חיסול מפקדי חיזבאללה ובעלי בריתם, במפקדותיהם ובמכוניותיהם – פירצת אבטחה או עליונות טכנולוגית?" מנסים פרשנים צבאיים לבנונים לנתח את המתרחש בתחום זה במלחמה המתנהלת בין חיזבאללה לישראל, ובמיוחד על רקע הארועים האחרונים בתחום זה.

ישראל הרחיבה את מרחב העימות שלה עם חמאס וחיזבאללה, וגם עם איראן, תוך שהיא עברה מתקיפת המערכים הצבאיים והתשתית התת-קרקעית, למבצעי התנקשות וחיסולים, ובכך העבירה את העימות לשלב חדש, בו הצליחה, תוך פרק זמן קצר, להתמקד במפקדים ובכירים של "ציר ההתנגדות".

באמצעות פעולות צבאיות וביטחוניות/מודיעיניות, היא יצאה מגבולות עזה ודרום לבנון לסוריה ולמעוז החיזבאללה בפרברים הדרומיים של ביירות.

ההתנקשויות בבכירי חיזבאללה והאיראנים החלו ללא כל התרעה, או איום. בניגוד לאלה שכוונו לראשי החמאס, כלפיהם הושמעו איומים על ידי כל הצמרת הישראלית, מראש הממשלה, נתניהו, שר הביטחון, גלנט, וראש השב"כ, רונן בר, שאיימו עליהם שדינם מוות, וכי ימצאו אותם "בכל מקום בעולם".

הפגיעות הישירות בבכירים מעלות שאלות לגבי הדרכים והאמצעים שמאפשרים לישראל לפגוע ביעדיה, והאם אלה קשורים ליכולותיה הטכנולוגיות, או לפרצות ביטחוניות בקרב אויביה, אותם היא מנצלת לביצוע פעולותיה.

טילים מונחים

הפרשנים העוקבים אחר הארועים רואים שלב חדש בתחום זה מאז חיסולו של רזא מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה האיראנים בסוריה, ב-26 בדצמבר 2023. 

אחריו חוסלו צאלח אל-עארורי, בכיר החמאס בדאחיה בבירות ב-2 בינואר 2024, וחיסול המפקד הבכיר של חיזבאללה, ויסאם טאוויל, המכונה "חאג' ג'וואד", ב-8 בינואר, מבצעים בהם גרמה ישראל, על פי פרסומים זרים, טלטלה חזקה לאיראן ולשלוחיה באזור. 

עוד קודם לכן, חוסל ב-21 בנובמבר 2023, באזור צור ח'ליל אל-ח'ראז, מפקד בגדודי אל-קסאם (חמאס), ועוד שלושה צעירים לבנונים, שנסעו יחד עימו במכונית.

למחרת נהרגו גורמים בכירים מיחידת רדוואן של חיזבאללה, ובהם בנו של ראש הגוש הפרלמנטרי של הארגון, חבר הפרלמנט מוחמד רעד, בתקיפת בית בעיירה בית יאהון שבדרום לבנון, בשעה שהם שהו בו.

לדברי גורם בטחוני לבנוני בכיר, אל-עארורי וששת אנשיו נהרגו על ידי טילים מונחים, שנורו על ידי מטוס קרב, ובהם שניים מבכירי חמאס וארבעה נוספים מאנשי הארגון, בשעה ששהו במשרד של החמאס בפרבר הדרומי של הבירה הלבנונית.

ביום שני, הודיע חיזבאללה על הריגתו של ויסאם טאוויל, שהותקף בשעה שהיה בתוך מכוניתו. מקור ביטחוני (כנראה של החיזבאללה) אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי "זו מכה כואבת מאוד". שר החוץ הישראלי, ישראל כץ, הודה בראיון לערוץ 14 הישראלי, כי ישראל עומדת מאחורי מבצע זה, וזה נדיר שישראל מודה בהתנקשויות בחו"ל.

תא"ל בדימוס ח'ליל אל-חילו, המשמש כפרשן צבאי לבנוני, מציין כי "בכל המלחמות, מנסים המפקדים משני הצדדים לחסל אלה את אלה, ואם תצוץ הזדמנות למנהיגי חיזבאללה וחמאס, הם לא יהססו לפגוע במפקדים ישראלים". 

שיטות המודיעין הישראלי 

בהקשר זה עולה השאלה, האם חזבאללה נחדר מודיעינית? בהקשר זה מציין המאמר כי מאגרי המידע בנמל התעופה הבינלאומי של ביירות נפרצו ביום ראשון על ידי קבוצות מקומיות הפועלות נגד חיזבאללה, בשעה שהלחימה לאורך הגבול הולכת ומסלימה.

פרשן צבאי אחר, תא"ל בדימוס ד"ר הישאם ג'אבר, המשמש ראש המרכז ללימודים ויחסי ציבור במזרח התיכון, הסביר לכותב המאמר, כי "פניית ישראל לפעולות חיסול היתה צפויה בעקבות כישלונה במלחמת עזה". 

לדברי הפרשן אל-חילו, ישראל יכולה לאתר את היעדים אותם היא תוקפת, תוך ניהול "מעקב ממושך אחריהם, ולאו דוקא בשל המצאות פירצה בטחונית פנימית בשורות חיזבאללה.

יכולות המודיעין של ישראל הן מתקדמות מאוד, וכוללות אמצעים אלקטרוניים מתקדמים, כטב"מים, טיסות סיור, לוויינים ואמצעי תצפית, שחיזבאללה טען שהשמיד בגבול".

אל-חילו מדגיש, כי "גם אם חיזבאללה ישמיד את המצלמות והחיישנים שעל הקרקע, הרי שאמצעי המעקב הנמצאים בכטב"מים, בבלוני המודיעין ובלוויינים יעשו את המלאכה.

אל-ג'אבר מצדו סבור כי עם חלוף הזמן "התפתחו אמצעי ושיטות ההתנקשות והם מתבצעים או כמבצע צבאי כמו זה שכוון לאל-עארורי, או כמבצע מודיעיני, כלומר ביצוע מארב חמוש, או באמצעות מכונית תופת או מטען חבלה".

יומינט וסיגינט

לדבריו, "בשנות ה-90, ביצעו פעולות אלה על ידי מטוסי קרב, כמו במקרה של מזכ"ל חיזבאללה, עבאס אל-מוסאווי, אך כיום כטב"מים ממלאים את התפקיד הזה, מכיוון שהם נחשבים לאמצעי הקל ביותר לביצוע משימה זו, לזיהוי היעד ותקיפתו, דבר שאינו אורך יותר מחצי שעה.

״בעבר חייב הדבר מעקב אחר היעד באמצעות אמצעים מתקדמים וגם באמצעות סוכנים בשטח, כמו שקרה בבית יאהון, כאשר הותקף בית ששימש מקום לקיום פגישות של בכירי חיזבאללה מפעם לפעם, ולפרקי זמן קצרים, כפי שנמסר בדיווח של אחד הסוכנים הישראליים, על מי שנמצא בתוכו.״

״חדירה זו בתוך החיזבאללה על ידי סוכנים אינה משמעותית, והיא קיימת במסגרת הגבולות הנורמליים" וכי אמנם קיימים סוכנים, אך במקביל קביעת מיקומו של כל אדם הפכה כיום זמינה לכולם, באמצעות טלפונים וכרטיסי סים מיוחדים, ולכן על הבכירים להיזהר ולהחליף טלפון מדי פעם".

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נצראללה, ראה בהתנקשות באל-עארורי "הפרה גדולה ומסוכנת", ואיים כי בתגובה על כך, ואילו ממשלת לבנון הגישה תלונה למועצת הביטחון של האו"ם בשל כך.

נצראללה גם אמר בנאום בטלוויזיה ביום שישי כי "חיזבאללה לא יכול לשתוק בנוגע להפרה ברמה כזו", וכי "אי תגובה מותירה את כל לבנון חשופה", ולכן כחלק מ"התגובה הראשונית" על חיסול אל-עארורי, תקפו אנשי הארגון את בסיס הבקרה בהר מירון עם יותר מ-62 טילים.

פרשן צבאי שלישי מתייחס לאמצעים וליכולות הטכנולוגיות שיש בידי ישראל. לדברי תא"ל בדימוס נאג'י מלאעב, הפצצות ישראל נגד חיזבאללה "מחייבות את תנועת לוחמיו ואת הכנת הטילים, פעילות הנמצאת תחת מעקב אווירי של ישראל באמצעות לוויינים, כטב"מים ובלון שהוכנס לאחרונה לשירות".

לדברי הכותב, הכנסת בלון המודיעין "טל שמים" לשירות בצפון, כפי שדיווחו כלי התקשורת בישראל, קשורה כנראה גם כן למבצעי החיסול האחרונים. הבלון משמש למטרות צבאיות, ולמשימות ריגול והגנה, לתצפית ולאיסוף מידע. הוא מרחף בגובה רב, מה שמאפשר לצבא הישראלי לנטר מאות קילומטרים.

"דמורליזציה של חמאס וחיזבאללה״

הפרשן מלאעב מסביר שהטכנולוגיות שבידי ישראל מעולות, ומוסיף כי "כאשר חיזבאללה מורה לתושבי עיירות הדרום לנתק את מצלמות המעקב המותקנות בבתים וברחובות מהאינטרנט, זה אומר שהם חוששים שישראל תפיק מהם תועלת".

לדבריו, ישנן מספר מטרות שישראל מבקשת להשיג על ידי חזרתה לבצע חיסולים, לרבות "דמורליזציה של חמאס וחיזבאללה, ופיתוי האחרון להגיב על מנת לתת לה הצדקה לבקש סיוע מהכוחות האמריקאים הנמצאים באזור - ספינות המלחמה והבסיס האמריקני בבחריין". 

אמנם "ארה"ב מנסה להימנע מלהיגרר ללחימה, ולכן, לדעתו, היא הוציאה את נושאת המטוסים שלה מהים התיכון, כמסר להבהרת עמדתה לישראל ולאיראן", ולמרות הצהרות שר הביטחון הישראלי, כי "ארצו נלחמת בשש חזיתות, וייתכן שהן חלק מאסטרטגיה, שישראל נוקטת, שהיא לא תוכל להילחם לבדה בחזיתות אלו, מה שמצריך התערבות אמריקאית". 

ישראל מגבירה את איומיה מול לבנון ומול מזכ"ל חיזבאללה, חסן נצראללה, כפי שבאו לידי ביטוי בהצהרת שר החוץ הישראלי, אלי כהן, בעקבות רצח מוסווי, לפיה "מזכ"ל חיזבאללה חייב להבין שהוא הבא בתור", וכפי שהרמטכ"ל הרצי הלוי אמר: "כוחותינו נמצאים ברמת מוכנות גבוהה מאוד בחזית הצפון עם לבנון, התוכניות אושרו, ואנחנו מוכנים לתקוף במידת הצורך".

לדעת הפרשן אל-חילו, "המקורבים לחיזבאללה משוכנעים שישראל לא תפתח במבצע צבאי בלבנון, באמתלה של חוסר יכולתה לעשות זאת וחוסר עניין", והוסיף: כי "הדברים האלה יכולים להיות חישובים שגויים, שעלולים להוביל לתגובה ישראלית גדולה מאוד, שהשלכותיה תהיינה גדולות יותר מאלה של מלחמת יולי 2006 (לבנון השנייה)".

זאת בשל הדיווחים על לחץ המופעל על ראש הממשלה נתניהו מהימין ומתושבי הצפון לבצע פעולה קרקעית בלבנון, וגם כדי להחזיר את כושר ההרתעה לצבא, אחרי המכה שספג מהחמאס במבצע "שיטפון אל-אקצא" ב-7 באוקטובר 2023, וכי יש לו את היכולות לבצע זאת וגם את התמיכה המערבית לכך". אמנם פעולות החיסול הן חלק ממה שקורה, אבל הן לא מה שיובילו לכך".

לסיכום: הלבנונים רואים את השינוי שחל בלחימת צה"ל נגד החיזבאללה, החמאס והאיראנים, והתמקדותו בחיסול המפקדים והבכירים, הגובים מחיר כבד מהם.

בנוסף, הם מביעים חשש מפני האפשרות שישראל תצא בסופו של דבר למבצע צבאי נרחב נגד חיזבאללה, כדי להרחיק את כוחותיו מהגבול, כפי שהיא דורשת, ולהחזיר את הביטחון לתושבי הצפון בישראל, וגם כמהלך שנועד להחזיר את כושר ההרתעה לצה"ל בעקבות כישלונו מול החמאס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית