דיווח: מרגל בשם אריק ואן סאבן הוא שהשתיל את נוזקת הסטקסנט בכור האיראני 

כ-14 שנים לאחר סיפור תקיפת הסייבר נגד הכור האיראני - תחקיר הולנדי חושף את זהותו של המרגל שהופעל על ידי הולנד

Anti-aircraft guns guarding the Natanz Nuclear Facility, Iran. 22 June 2006 - Credit: Hamed Saber / Wikimedia Commons - License: CC-BY

 

פרסום הולנדי חושף פרטים נוספים סביב מתקפת הסייבר, סטוקסנט, במתקן הגרעיני בעיר נתנז שבאיראן ב-2010. תחקיר שערך העיתון ההולנדי Volkskrant מעלה כי מהנדס הולנדי בשם אריק ואן סאבן (Erik van Sabben), הוא שהכניס את הקוד הזדוני למתקן האיראני. 

לפי העיתון, ואן סאבן עבד עבור הביון ההולנדי, וכבר ב-2007 הוא הצליח לחדור למתחם הגרעיני ולהחדיר את הנוזקה. הדיווח של העיתון מוסיף פרטים לאלו שכבר התפרסמו בעבר וייחסו את מתקפת סטוקסנט לארה"ב וישראל. 

לפי העיתון, המבצע ארך שנים ועלותו עמדה על יותר ממיליארד דולרים. עוד נכתב כי ככל הנראה, ואן סאבן שתל את התולעת במשאבת מים שבמתקן.

התחקיר, דיווח העיתון, ארך כשנתיים וכלל שיחות עם 43 מקורות, בהם 19 מעובדי שתי סוכנויות הביון ההולנדיות – AIVD, שירות הביטחון והביון הכללי, ו-MIVD, שירות הביטחון והמודיעין הצבאי. 

לפי הדיווח, הממשל בהולנד וגורמים נוספים במדינה, לא ידעו על הפעולה, למעט גופי הביון. אחד מהמראיינים צוטט כאומר שהביון האמריקני ניצל אותם, וכי גם בהולנד לא ידעו שמדובר בניסיון שיבוש של תוכנית הגרעין האיראנית.

ואן סאבן מתואר בכתבת התחקיר כ''הרפתקן חסר פחד''. הוא עבד בדובאי בחברת הובלה כבדה והייתה לו אשה איראנית. לפי התחקיר, לאחר המבצע הוא היה תחת לחץ גבוה, ורצה לעזוב את איראן. אמו (ההולנדית) אמרה – 15 שנים מאוחר יותר: "כולנו חשבנו שזה מאוד מוזר". לפי העיתון, אשתו אמרה כי "הוא היה כל כך נסער והתעקש שנעזוב מיד".

ב-2019, נחשף כי מרגל של שירות הביון AIVD מילא תפקיד מכריע בהחדרת התולעת סטוקסנט הידועה למתחם גרעיני איראני, אולם זהותו לא פורסמה. 

שבועיים לאחר עזיבתו המסתורית את איראן, מת ואן סאבן בתאונה מסתורית לא פחות בשארג'ה - האמירות השלישית בגודלה באיחוד האמירויות הערביות, שליד דובאי. ב-16 בינואר 2009 הוא נסע על גבי האופנוע שלו, התהפך ושבר את מפרקתו.


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית