חטיבת האש 215 כובשת את הרובע הביטחוני

תמיד אמרנו לכוחות המתמרנים, אין צורך שתשברו את הקיר עם הראש, אנחנו נשבור את הקיר עוד לפני שתגיעו. אל"מ ביבי אהוד, מפקד חטיבת האש 215 עשה את זה

מחבלי החמאס שהגיחו מפיר המנהרה מתחת לרובע הביטחוני בעזה בשבוע הראשון של נובמבר לא האמינו למראה עיניהם. יותר נכון, לא האמינו למה שלא ראו.

הרובע הביטחוני אותו הם הכירו עד לפני יומיים על בנייניו, מתקניו והמוצבים שלו כבר לא קיים. גם לוחמי צק"ח "גבעתי" לא זיהו את הרובע כשהגיעו אליו. כל מה שלמדו ושיננו לפני תחילת התנועה, מבנים, רחובות, מחנות, היו כלא היו. 

״אנחנו נשבור את הקיר עוד לפני שתגיעו״

תמיד אמרנו לכוחות המתמרנים, אין צורך שתשברו את הקיר עם הראש, אנחנו נשבור את הקיר עוד לפני שתגיעו. אל"מ ביבי אהוד, מפקד חטיבת האש 215 עשה את זה, ובגדול. במשך יומיים הכינה חטיבת האש את מרחב הרובע הביטחוני לכוח המתמרן, צק"ח 'גבעתי', ויכלה לו.

מרחב הרובע הביטחוני, בסמוך לבית החולים שיפאא בעזה היווה את מוקד הפעילות המבצעית, המודיעינית וההגנה האווירית של החמאס. מרובע זה, על שלל מתקניו, תכננו והוציאו לפועל את המתקפה והטבח של השביעי באוקטובר. 

ברובע הביטחוני שאף זכה לכינוי "הקריה" של החמאס מוקמו מטה המודיעין המרכזי ומטה ההגנה האווירית של החמאס. כמו כן, מוקמו שם משרד הפנים ותחנת משטרה. 

במרחב היו מתקני האימונים הגדולים ביותר ברצועת עזה ללחימה בשטח בנוי, מוצבים צבאיים, משרדי מפקדים, מחסנים ומפעלים לייצור אמצעי לחימה. מרחב הרובע שימש אף ככיסוי והסוואה לפתחי יציאה וכניסה למערכת מנהרות תת קרקעית, חדרי לחימה שמהם ניהל הארגון את פעילותו ועמדות שיגור לרקטות. 

במרחב הרובע מוקמו גם מוסדות אזרחיים כמו שני מסגדים שאחד מהם הופלל ככיסוי לפיר מבצעי, מרפאות, בתי ספר, גן ילדים ובית חולים.

WhatsApp_Ima...

אוגדה 162 קיבלה את המשימה המתבקשת לכבוש את הרובע הביטחוני. את המשימה הטילה האוגדה על מח"ט 'גבעתי', תוך שהיא מתגברת אותו בגדוד טנקים 9, כוח הנדסי ואת התמיכה המלאה של חטיבת האש 215.

בכך הפכה את החטיבה לצוות קרבי חטיבתי משולב עם כל הרכיבים הנדרשים לביצוע המשימה ביעילות הגבוהה ביותר.

להכין את המרחב לצק"ח 'גבעתי'

חטיבת האש 215 קיבלה את המשימה המובנת מאליה להכין את המרחב לפעילות של הכוח המתמרן. מח"ט האש 215, אל"מ אהוד, ניגש למשימת במלוא המרץ והמקצועיות והיסודיות האופיינים לו. 

הוא ריכז סביבו את כל העוסקים במלאכה, את סגניו בסדיר ובמילואים, מפקד מכלול התקיפה, מפקד תא התכנון, מפקד תא הארטילריה, את אנשי המודיעין, השב"כ, האוויר והייעוץ המשפטי. 

המשימה חדה וברורה לכולם; משימת האש היא להכין את המרחב לצק"ח 'גבעתי'. במילים אחרות, ביבי (המח"ט) ישבור את הקיר לפני שהכוח הראשון יגיע לשטח. לכאורה משימה פשוטה. 

בכל תכנית מבצעית יש סעיף שנקרא 'גורמים אחרים'. בלחימה בעזה הגורמים האחרים הופכים להיות הדומיננטיים. בהנחיות לתכנון מבהיר ומחדד ביבי את אותם גורמים. 

מעל הכול יש להימנע מפגיעה בחטופים, בכך הם נעזרים בעיקר בגורמי המודיעין המגוונים שנמצאים אצלו ומחוברים למפקדה המיוחדת שהוקמה לצורך כך בפיקוד האלוף (מיל') ניצן אלון. 

להימנע מלפגוע בבלתי מעורבים

הגורם השני הוא להימנע מלפגוע בבלתי מעורבים. לשם כך, נעזרים במפת פינויי העזתים שמנוהלת ישירות מפיקוד דרום עם מפקדה בראשות תא"ל (מיל') אודי בן מוחה ובאנשי הדין הבין לאומי.

הסעיף הבא בתוכנית מבצעית נקרא 'שטחים שולטים'. בשטח פתוח העניין פשוט יחסית מפני שהוא תלוי טופוגרפיה. בשטח בנוי השטחים השולטים הם בניינים רבי קומות שמהם אפשר לצפות, להכווין אש ואף לירות מהם על מרחב הלחימה הצפוי. 

כל בניין כזה נבדק היטב מבחינת פינוי האוכלוסייה שבו וכאשר הוא מופלל הוא הופך למטרה. הסעיף הבא הוא להפוך למטרות עבור גורמי האש השונים את המידע המודיעיני העשיר והמגוון שקיים במרכז האש החטיבתי. 

מידע שמגיע מכל המקורות האפשריים של צה"ל, אנושי, האזנה, צילום, תצפית עין, חקירת שבויים ועד לאנשי שב"כ שנציגיו מעורים במרכז האש. 

כל מטרה כזאת מנותחת בהתאם לגורם האש שיופעל עליה. הניתוח כולל את נקודת המכוון הנדרשת, הבקרה על הביצוע, סוג החימוש המתאים, הכמות והעיתוי הפעולה שלו. 

ניתוח המשימה על שלל הגורמים השונים שמשפיעים עליה מבוטא בסופו של יום בתוכנית פעולה שתמציתה היא 'כוחות ומשימות'. דהיינו, מה תפקידו ומשימתו של כל גורם. 

אמצעי האיסוף המגוונים, מטוסי קרב, מסוקי קרב, 'זיק', ארטילריה קנית על שלל פגזיה, ארטילריה עם רקטות 'רומח'. כל אמצעי מקבל את כל הנתונים המאפשרים את ביצוע המשימה. 

בסעיף 'שטחים שולטים' מפלילים את הבניינים רבי הקומות ששולטים על המתחם, מטוסי הקרב מקבלים את המשימה. מדרום למתחם, בניינים נוספים שזוכים לטיפול של רקטת ה'רומח' של גדוד מילואים. 

הארטילריה הקנית מטפלת במוצבי החמאס ומכינה את עצמה לכל התפתחות אפשרית, שאכן הגיעה מאוחר יותר.

גורם הזמן הוא פקטור דומיננטי בכל ניתוח משימה צבאית. במקרה הזה, מפקדי הפיקוד והאוגדה היו נבונים ונתנו לאהוד את כל הזמן שהוא דרש, יומיים שלמים. 

ההשקעה השתלמה, וצק"ח 84 קיבל מרחב לחימה שונה מאד, בלשון המעטה, מזה שהוא היה אמור להתמודד איתו.

רובע שטוח

לאחר שמפקד תא התכנון סיים את עבודתו הוא העביר את המקל למכלול התקיפה בפיקודו של סא"ל (מיל') נעם שיש שמתפקידו להוציא אותה לפועל. 

המכונה המשומנת החלה בעבודתה. השולחן המרכזי בראשותו של מפקד החטיבה פקד, ביקר, העריך מחדש את המצב ונתן הנחיות בהתאם.

אחרי למעלה מחודש של עבודה אינטנסיבית השתכללו תהליכי העבודה והממשקים בין הגורמים השונים. העבודה התבצעה ברוגע, בשלווה ובשקט שלא אפיינו את מה שחשו מחבלי החמאס.

תמונות הלפני ואחרי של הרובע מספרות את הסיפור כולו. מרובע שוקק חיים, בניינים ומתקנים הוא הפך להיות רובע שטוח.

בהתאם לתכנון המוקדם והמחויבות להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים נשאר בית החולים על כנו, זה היה גורלם של בתי הספר שבמרחב. מסגד שהופלל עם פיר מנהרה ומשגרי רקטות הושמד בעוד שמסגד אחר שלא הופלל נותר על כנו.

[תמונה: דובר צה״ל]

כל גורמי האש עבדו כאן באינטנסיביות ובשילוב מלא עם כלל אמצעי המודיעין והאיסוף. כל פיסת מידע תורגמה מייד למטרה או לחילופין למקום שאסור לירות אליו.

האש הופעלה באופן כירורגי כדי לפגוע רק במה שרוצים לפגוע ולהימנע מפגיעה מכל סיכוי פיסי או מודיעיני כדי להשיב את החטופים בחיים. 

ביבי העריך שבתקיפות נהרגו עשרות מחבלים. הוא מחייך בזווית הפה כשהוא מציים את ההערכה שלו ומוסיף בשקט "אצלנו, כשאנחנו מדווחים על פגיעה במחבלים, הכול מתועד."

צריך לחלץ לאחור

לאחר יומיים של לחימת האש הגיע צק"ח 84 לרובע הביטחוני כשגדוד טנקים 9 מוביל את הכוח ודחפור די 9 מוביל את הגדוד. מחבלי חמאס שיצאו מהמנהרות, התעשתו וירו טילי נ"ט לראש הכוח והשביתו את הדחפור ואת תנועת הכוח שמאחוריו. 

הערכת מצב מהירה ושיח בין שני המח"טים 84 ו-215 הובילה למסקנה שהגדוד צריך לחלץ לאחור בחסות האש הארטילרית.

החשש העיקרי של שני המפקדים היה שהמחבלים ינסו להגיע ללוחמים, לשבות אותם, חיים או מתים, ולגרור אותם למנהרות. גורם הזמן הפך להיות החשוב ביותר כעת.

כאן נכנס לפעולה סא"ל א׳, מפקד מכלול הארטילריה. א׳, בעברו מפקד גדוד תותחנים 402 משרת כעת במפא"ת ובמינוי חירום שלו הוא מפקד המכלול. 

המכלול הוקם ביוזמה מקומית שמן הסתם תהפוך למחייבת, בעיקר כאשר נדרשים ריכוזי אש משמעותיים. א׳ פוקד על ארבעת גדודי החטיבה מטרות חסימה לירי במרחק קצר מהכוח של גדוד הטנקים. 

הטנקיסטים נדרשים להיכנס לטנקים ולסגור מדפים כדי שלא יפגעו. רסיסי הפגזים שלנו מגיעים עד אליהם ונצפים היטב ומתועדים בחוזי עילי שמשגיח מלמעלה. 

א׳ פוקד על ירי של מאות פגזים במשך כעשרים דקות, מה שנותן לכוח את ההזדמנות להיחלץ מהמקום.

"המסתייע לא רואה בזמן אמת את מה שאנחנו עושים עבורו" מעיד א׳, "הוא ספון בתוך הכלים, עם מדפים סגורים. רק לאחר מכן בתחקירים ובשחזורים הם יכולים לראות את זה". 

א׳ עוד הספיק לשמוע את מח"ט 'גבעתי' פולט "הצלתם לנו את התחת." צק"ח 'גבעתי' נערך מחדש ובתנועת לפיתה משלים את כיבוש הרובע שהתחיל עם סיום הלחימה של חטיבת 'עמוד האש' 215.

ובנימה אישית. לפני למעלה משלושים שנה הייתי בעמדה של ביבי, כמפקד מרכז האש. נעים לי להודות שהדור הזה עולה על הדור שלנו במקצועיות ובמיומנות בהפעלת אש משולבת בעשר רמות.

מה שהחטיבה עשתה ברובע הביטחוני ובשאר הפעולות שלה בלחימה בעזה אנחנו רק יכולנו לחלום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית