״אמתן סיפקה בחודשיים האחרונים יותר רובים למערכת הביטחון מכל החברות גם יחד״

 

״מאז תחילת המלחמה, אמתן סיפקה לכוחות הביטחון כבר מעל ל-18,500 יחידות. ביניהם רובים מסוג רוס״ר MZ-4 ואקדחי ׳רמון׳  - שככל שאני יודע זה יותר ממה שסיפקו כלל החברות האחרות״, אומר ראובן זאדה, מייסד ומנכ״ל החברה

ראובן זאדה, מייסד ומנכ״ל החברה | תמונה: אמתן

מאז פרוץ מלחמת ׳חרבות ברזל׳ התעשייה הביטחונית בישראל בסחרור, בזמן שחברות מקומיות ובינלאומיות מתקשות להיענות לביקוש המידי, חברת אמתן, יצרנית הנשק ואמל״ח מכרמיאל הייתה מוכנה לכל תרחיש וניפצה כמה תקרות זכוכית על הדרך. 

רגע לפי המעבר למשכנה החדש בעיר בה נוסדה, שוחחנו עם ראובן זאדה, מייסד ומנכ״ל החברה שמספר על החלום לייצר כלי ירייה ישראלים שיכבשו את העולם, המערכה המתמשכת ואהבת המולדת.

"עצמאות ביטחונית והזכות להגן על עצמנו מפני אויבנו קיבלו בחודשים האחרונים משנה תוקף ונראה שכולנו התעוררנו ב-7 לאוקטובר למציאות של ׳להילחם – או לחדול׳. חיילנו האמיצים, חללינו שנפלו ומשפחותיהם שהקריבו את היקר מכל, לנצח יהיו אלה שיכריעו וינצחו במערכה", אומר זאדה. 

"לצד כל לוחם ולוחמת כלי הנשק ואמצעי הלחימה הטובים בעולם וחלקם נושאים בגאווה כאלו שיוצרו ממש כאן בבית. אמתן החלה את דרכה לפני 46 שנה בכרמיאל. מסדנת עיבוד שבבי מדויק הפכה למעצמת כלי ירייה ואביזרים בעלת שם בינלאומי, בזכות נשקים כמו רוס״ר  MZ-4 אקדח ׳רמון׳ שהפכו לאייקונים, ל׳אמתן׳ חוזים מסביב לעולם ויכולות ייחודיות בקנה מידה עולמי. 

״קודם כל אני רוצה למסור את אהבתי והערכתי לחיילים ולמפקדים ולהשתתף בצערם של המשפחות השכולות וכמובן לחזק את משפחות החטופים שהלוואי ויחזרו במהרה. הלב שלי מאז אותה שבת ארורה אינו שלם״ אומר לנו ראובן זאדה, מייסד ומנכ״ל ׳אמתן׳.

״מאותו הרגע שהבנו שאנחנו באירוע בטחוני רחב היקף ריכזנו וגייסנו את כל המשאבים והיכולות שלנו למאמץ המלחמתי והגבנו בהתאם. כבר באותה שבת התכנסנו כולנו כי ידענו שהדרישה לא תאחר לבוא וכך היה.״ 

[תמונה: אמתן]

מתי התחילו להגיע הפניות ומי היו הראשונים לקבל מענה? 

״אני חושב שכבר בצהרי אותה שבת הטלפונים הגיעו מכמעט כל גוף בטחוני וצבאי במדינה. אחד היתרונות שלנו היא ההשקעה במלאי חומרי גלם וחלקים גמורים שאנחנו מחזיקים אצלנו.

״בעוד בקשות כאלו בד״כ נענות לפי יכולת ייצור ותיעדוף לגוף המבקש, אמתן הייתה מוכנה עם אלפי כלי ירייה מסוגים שונים, לרבות רוס״ר MZ-4 ורוס״ר MZ-4P בקנים שונים ואלפי אקדחים כמו אקדחי ׳רמון׳.

״בנוסף, אני הוראתי לעצור מיד משלוחים עתידיים לחו״ל וכל הזמנה שאינה קשורה ללחימה, כל העובדים שלנו נרתמו לתגבר את קווי הייצור מסביב לשעון, גם בשישי ושבת.״ 

דחית הזמנות שהתחייבת להן בחו״ל, זה לא יצר בעיה מולם?

״אני אגיד זאת בצורה הכנה ביותר, בדיוק כמו שאני מצפה מכולנו כאן – קודם כל שומרים על הבית, נקודה. ׳אמתן׳ חברה בעלת כושר ייצור אולי הגדול בישראל, מיכולות ייצור 5,000-6,000 כלים בחודש הגענו ל-8,000 וזה צפוי לעלות.

״אנחנו מספקים ציוד לחימה למעל ל-50 מדינות, ברור שרובם הבינו את הצורך המידי. אנחנו איתם בחוזים ארוכי טווח והרבה אחרי חובת ההוכחה ואני לא דואג ליכולות שלנו לספק גם להם את מה שהתחייבנו, אבל ישראל לפני הכל״. 

אתה יכול לשתף במספרים? 

״מבלי לפרט לאן כל נשק מגיע, אני יכול לומר שאמתן סיפקה לכוחות הביטחון כבר מעל ל-18,500 יחידות. ביניהם כאמור, רובים מסוג רוס״ר MZ-4-ואקדחי ׳רמון׳ שככל שאני יודע זה יותר ממה שסיפקו כלל החברות האחרות גם יחד וזה אומר המון. 

״בעיקר כי בשגרה כחלק מהסכם הסיוע מארה"ב, ישראל מחויבת לרכישות ביטחוניות, בין היתר של נשק קל ורובים. אלה לא יכלו לתת את המענה המידי שאנחנו הענקנו. אנחנו גאים שכוחות הביטחון הישראלים מחזיקים ביד רובה ישראלי כחול-לבן וכזה שאנחנו ייצרנו. זה ללא ספק ממלא את הלב, בעיקר בתקופה קשה זו. 

״אני גם תמיד גאה בעוד חוזה עבודה חדש ובכל מדינה שבוחרת בנו. לא מזמן התחלנו לספק גם למדינות אמריקה הלטינית, מדובר בחוזים גדולים וחשובים, אבל שוב, מה זה לעומת לוחם שנלחם למעננו, עם הנשק ביד? ברור שאין מה להשוות בהרגשה.״ 

[ראובן זאדה, מייסד ומנכ״ל החברה | תמונה: אמתן]

הביטחון האישי נפגע, השיח על חלוקת נשקים לכל דורש והצטיידות של אזרחים באקדחים וודאי מורגשת גם אצלכם?

״אני לא מחליט מי צריך להחזיק אקדח, המדינה אמונה על ענייני הרישוי ואנחנו עוקבים על כך מקרוב. זה אולי התגבר במלחמה, אבל השיח החל עוד הרבה לפני.

״אמתן מסוגלת לייצר מעל ל-6,000 אקדחי ׳רמון׳ בחודש,  עם המעבר למשכן החדש שלנו בכרמיאל המתפרס על 6,000 מ״ר אנחנו גדלים בכ-30% במצבת כוח האדם וברשותנו מכונות ייצור רובוטיות המתקדמות בעולם.

״אני יכול להבטיח שנעמוד בכל דרישה. אבל זו לא ההבטחה היחידה שלי בנושא.״ 

מה זאת אומרת?

״כידוע, בחמש השנים האחרונות חלו עליות בחומרי הגלם, שינוע, כוח אדם, אחסון ובעצם – כמעט בכל פרמטר בייצור שלנו. יחד עם זאת, אמתן לא העלתה אפילו בשקל אחד את העלויות על אקדחי רמון למשווקים הישראלים, ספגנו הכל.

״יותר מזה –כחלק מהתמיכה אנו גם נותנים בישראל אחריות לכל החיים לתקינות התפעולית של האקדח. אני מציין זאת כי אני יודע שיש מי שרוצים להרוויח יותר בהתאם לביקוש הגובר. 

״מדובר בשוק חופשי ועדיין, אני ממליץ לכל לקוח להשוות מחירים ולשים לב להפרשים מהותיים בין המשווקים והחנויות ולעשות החלטות נכונות.״ 

גם המשפחה לוקחת חלק במאמץ? 

״אנחנו עסק שייסודו במשפחה, שתי בנותיי ושני בני בחברה וכמובן גם אסתי אשתי, שהיא אגב מראשונות מתיישבי כרמיאל ואין לנו כוונה לעזוב כאן. רבים מהמשפחה המורחבת גויסו בצו 8, יחד עם חלק מהעובדים שלנו הנמצאים ביחידות חי״ר מובחרות. 

״כולנו באירוע הזה ועושים את הכל כדי לתת מענה, אם במסגרות פורמליות של הסכמי עבודה ואספקה מיידים או בתרומות. בחודשים האחרונים ׳אמתן׳ תרמה ציוד ואביזרים לצה״ל ולכיתות כוננות ונמשיך לעשות מה שאפשר עד הניצחון.״ 

ומה הלאה, תכניות לשנים הקרובות?

״כאמור, המעבר למשכן חדש בכרמיאל, וחתימה על הסכמים בינלאומיים נוספים ושימור הקיים, ומוודאים שנוכל להתגבר על כל מכשול. 

״אנחנו מהחברות היחידות בעולם עם תו תקינה AS9100D, שמאפשר לנו להיכנס לכל חברת תעופה בעולם ואפילו לעבוד עם נאס״א. אבל תמיד - קודם כל הבית. 

״ישראל גאה בתעשייה הביטחונית שלה, אבל גם מוציאה מיליארדי דולרים במדינות אחרות וזה חייב להשתנות. 

״אולי המלחמה הזאת תגרום למקבלי ההחלטות להבין שעוצמתנו בתוכנו ויש כאן חברות מצוינות שמייצרות נשקים ואמצעי לחימה איכותיים ועובדים מסורים שיעבדו ויעשו לילות כימים עבור המדינה הזאת.״ 

עם איזה מסר תרצה לסיים את הריאיון?

״בשנות החמישים, משפחתי עלתה לארץ ישראל, נולדתי כאן ובניתי את כל מה שרציתי - משפחה גדולה ונכדים, הקמתי חברה ציונית ותרמתי את כל מה שיכולתי למדינה. 

״אין לי לאן לחזור וגם שום רצון כזה. אנחנו במלחמה על הבית שלנו. כמובן שהלב של כולנו לא יהיה שלם עד שכל החטופים המוחזקים על ידי אויבנו יחזרו בשלום הביתה. אנחנו נמשיך להילחם, מחויבים להיות מאוחדים כעם אחד, זהו כוחנו ואנחנו ננצח.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית