פרשנות | איראן מאיימת להפעיל מיליציית דייגים על בסיס דוקטרינה סינית

מיליציית הדייגים, או הבאסיג' הימי, צפויות לפעול ממצרי הורמוז, דרך הים הערבי, מפרץ עומאן, האוקיינוס ההודי ועד קרן אפריקה

fishing boats in harbour, Hormozgan, Bandar-e Kong, Iran | Credit: Eric Lafforgue / Hans Lucas via Reuters Connect

בשלהי חודש דצמבר 2023, הכריז מפקד חיל הים של משמרות המהפכה של איראן, על הקמת זרוע חדשה הכוללת מיליציית דייגים ימית, שתפעיל אלפי סירות דיג גדולות.

מטרת המיליציה היא להוות בסיס קדמי לאיסוף מודיעין ובניית תמונה ימית רחוק מהחוף האיראני, כמו גם הגדלת כוח האש ויכולות התקיפה של חיל הים של משמרות המהפכה, בדגש מול הצי האמריקאי.

מיליציית הדייגים, או הבאסיג' הימי, צפויות לפעול ממצרי הורמוז, דרך הים הערבי, מפרץ עומאן, האוקיינוס ההודי ועד קרן אפריקה. סירות הדיג של המיליציות תהיינה חמושות במקלעים, נשק קל ורקטות 107 מ"מ.

הדייגים, אנשי המיליציות, עברו אימונים על ידי אנשי חיל הים של משמרות המהפכה. על פי דבריו של מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, מיליציות הדייגים כוללות כ- 33,00 סירות דיג המגויסות באופן מלא, כ- 55,000 סירות נוספות של מתנדבים על פי הצורך וסירות דיג נוספות הפועלות באזור טנזניה.

יש לציין שעל פי חוק השיט הבינלאומי, לאוניות מלחמה אסור לפתוח באש או לעלות על סיפון כלי שיט אזרחי ללא הצדקה וחשד מבוסס כי כלי השיט האזרחי מבצע פשע. הצי האמריקאי יימנע מלפעול מול כלי שיט כאלו.

הפעלתן של המיליציות הימיות היא אימוץ הדוקטרינה של הצי הסיני, הפועל בדרך דומה מול הצי האמריקאי בים סין הדרומי.

האיראנים מפעילים צי גדול אך מיושן יחסית הפועל רחוק ממצרי הורמוז עם יכולות מגוונות, יחד עם חיל הים של משמרות המהפכה, הפועל בעיקר במצרי הורמוז ובמפרץ עדן.

מאז מלחמת איראן-עיראק בשנות השמונים של המאה הקודמת, מטפחים האיראנים את חיל הים של משמרות המהפכה, אשר מפעיל אלפי כלי שיט קטנים מסוגים, רובם כלי תקיפה מהירים עם יכולות ירי טילים נגד כלי שיט וטורפדו, ועשרות צוללות ננס.

המיליציות הימיות האיראניות היא עליית מדרגה ביכולת הלוחמה האסימטרית של חיל הים של משמרות המהפכה, בין אם לאיסוף מודיעין, הפגנת נוכחות, הטרדת הצי האמריקאי או תקיפת אוניות סוחר.

בשבועיים האחרונים הודיעו מספר חברות ספנות, כולל צים, כי נתיב השיט שלהן מאפריקה לאירופה השתנה, וכי הן לא תעבורנה במצרי באב אל-מנדב ותעלת סואץ עקב תקיפות מרובות של החות'ים מתימן.

נתיבי השיט השתנו ויעברו דרך קרן אפריקה, במסע המקיף את אפריקה. מיליציות הדייגים האיראניות הפועלות גם באזור טנזניה עלולות לשבש גם את נתיב השיט החלופי, לפגוע בתנועת אוניות הסוחר באזור, ולגרום לנזק כלכלי רב עוד יותר, מזה שנגרם כיום כתוצאה מתקיפות החות'ים.

הצי האמריקאי וציים אחרים הפועלים באזורי הפעולה של המיליציות האיראניות, יתקשו לזהות ולסווג את סירות הדיג כאיום (או כתמימות), כמו גם לפעול מולן. הזיהוי של הסירות האיראניות ידרוש מודיעין רב ולאורך זמן, מודיעין אשר הצי האמריקאי יידרש לו על מנת לפעול במרחבי הזירה.

מוטב יהיה אם גם המודיעין הימי הישראלי יפעל ליצירת מסד נתונים ומודיעין שוטף אודות פעולת המיליציות האיראניות, מיקום כלי השיט שלהן, דפוסי פעולתן, אמצעי הלחימה ובניין הכוח שלהן.

חשוב יהיה לעקוב האם מיליציות הדייגים יפעלו גם באזור באב אל-מנדב והים האדום, למניעת פיגועי טרור נוספים באזור ישירות על ידי האיראנים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית