פרשנות | מה יכולה לעשות הקואליציה הבינלאומית נגד החותים? 

יכולות הקואליציה מוגבלות לאיתור והשמדת משגרים באמצעות מטוסים או הנחתת כוחות מיוחדים למבצעים כירורגים | כל עוד הביטוח הימי יותר יקר מעקיפת אפריקה - לא יהיה שינוי מהותי 

נחלת הכלל, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4765235

הכוחות החות'ים שהכריזו מלחמה על ישראל לפני חודשיים החלו לאחרונה לפגוע בספינות סוחר אזרחיות שנעות בקרבת חופי תימן. 

זה התחיל בתקיפת כלי שייט "ישראלים" לתפיסתם (כאלו עם בעלות ישירה או עקיפה מאוד של חברות של ישראלים כמו עידן עופר), המשיך לתקיפת כלי שיט שעוברים באזור בדרכם לישראל וממשיך בתקיפה של כלי שייט שאינם קשורים לישראל בשום צורה. 

בימים האחרונים התגברו מאוד המתקפות ואיתן הכרזה של החות'ים שהם מטילים סגר ימי במבואה הדרומית של הים האדום לכל כלי שייט שקשור לישראל בעיניהם. בניגוד להצהרה הבומבסטית, בשטח, הם פועלים בנחישות ומוציאים לפועל שלל מתקפות. 

בארסנל התקיפות שלהם ניתן למצוא שיגור טילי חוף ים, שיגור מל"טים מתאבדים, שיגור נחיל רחפנים, השתלטות כוחות קומנדו מסירות מהירות, השתלטות קומנדו ממסוקים וגם שיגור טילים בליסטיים (שלא ברור אם בכלל מסוגלים לפגוע בכלי שייט בים) לעבר ספינות. 

הם גם לא חוששים לתקוף את כלי השייט הצבאים שמאבטחים את תנועת הסוחר באזור, ובמספר מקרים שיגרו חימושים שונים לעבר אוניות צבאיות של צי ארצות הברית, בריטניה וצרפת.

התגובה לא איחרה לבוא וכמה מחברות התובלה הימית הגדולות בעולם הודיעו שיפסיקו לשוט דרך מיצרי באב אל מנדב, הים האדום ותעלת סואץ ובמקום זה יקיפו את אפריקה במסלול ארוך (ויקר) הרבה יותר.

כ-10% מתנועת הנפט השנתית בעולם עוברת במיצרים וביחד עם סחורות בעלות של טריליון דולר, חסימתו מהווה שיבוש רציני לחופש השייט ולשרשראות האספקה הגלובלית. 

ברור שמדינות העולם לא יקבלו את האקט הנפשע הזה בשלוות נפש ומסתמן שתוקם קואליציה בינלאומית בראשות האמריקאים להלחם בתופעה. הלב של הכוח הזה יהיה נומ"ט אייזנהאור שהייתה עד לא מזמן במפרץ הפרסי, והוסתה משם אל הים ערבי ומשם אל מול חופי תימן. 

אליה יצטרפו הספינות (ואולי גם הצוללת פלורידה) שמהוות חלק מכוח המשימה שלה (חלקן, כמו ה- USS Carney, נמצאות כבר יותר מחודש בים האדום ונלחמות בחות'ים), ספינות בריטיות וצרפתיות שכבר נמצאות באזור, וכן כלים של איטליה, הולנד, נורווגיה, ספרד, בחריין ואיי סיישל. 

כל הכלים הללו יהיו חלק מקואליצייה חדשה להגנה על נתיבי השיט בדרום הים האדום ומפרץ עדן, תחת השם Operation Prosperity Guardian.

מה תוכל לעשות קואליציה שכזו? 

קודם כל הרתעה והכלה. אמנם החות'ים יורים חופשי על כלי שייט מסחריים, וגם- ישירות כנגד כלי שייט צבאיים, אבל יכול להיות שהמצאות של כלי שייט רבים מאוד, שמשתייכים למדינות שונות בקרבת החופים עשוי להעביר את המסר שכדאי לחות'ים להרגע. הקרנת הכוח הזו, במקביל לדעיכת העימות בעזה, יכול להביא להפסקת פעילויות האיבה של החות'ים והסרת המצור.

בהנחה שהאפשרות הזו לא תקרה, או לא תקרה בזמן הקרוב, ובנתיים החות'ים ימשיכו להשתולל, הקואליציה תאלץ לנקוט בפעולות שונות על מנת לממש את המטרה שלה, שהיא הבטחת היכולת לשוט בבטחה באזור. 

הפעולה הראשונה, וכזו שמבוצעת כבר היום, היא אבטחה אקטיבית וריאקטיבית של השייט באזור. 

בשבועות האחרונים כלי שייט של ארה"ב, בריטניה וצרפת יירטו חימושים שנורו לעבר ספינות סוחר, סייעו לכלי שייט שנפגעו וגם לכדו כוחות לו"ז שניסו להשתלט על ספינות. 

סביר להניח שפעולות אלו ימשיכו ביתר שאת במהלך החודשים הקרובים, וגם במקביל לפעולות התקפיות אחרות. פעולות אלו תלויות בעיקר בהרכב הקואליציה ובאפשרויות שלהן לסכל את ההתקפות החות'יות.

לפי מה שמסתמן כעת, הקואליציה הזו מתבססת על נושאת מטוסים שעליה כמה טייסות תקיפה, ספינות שטח וצוללות חמושות בטילי ים אוויר, ים—ים וטילי שיוט, מפציצים וכטמ"מים אמריקאים שפרוסים בשדות תעופה שונים במזרח התיכון וכוחות מיוחדים למשימות פשיטה ולוט"ר. 

מולם עומדים החות'ים שלהם  מספר סירות מהירות, מסוקים, סירות נפץ בשליטה מרחוק, טילים, כטב"מים ומוקשים. אין לקואליציה צורך לתקוף ולהשמיד את כלי השייט של החות'ים מכיוון שאין להם כלים רבים כאלו והיכולת של הכלים לפעול כנגד כלי שייט בטווחים רחוקים מהחוף מוגבלת. 

המאמץ העיקרי יופעל לנטרול והשמדת יכולת מנגד של החות'ים. על הקואליציה לאתר את המשגרים של טילי חוף ים והטילים הבליסטיים, את מחסני הטילים, אתרי השיגור (וגם מכמ"י חוף מרכישים, אם יש כאלו) ולהשמיד אותם. 

יש להניח שטייסות ה F-18 שעל הנומ"ט יטלו על כנפיהן את מרבית משימות האיתור של המשגרים, ביחד עם אמצעי מודיעין שונים על גבי כלי השייט ובאזור. לאחר מכן מטוסים אלו יוכלו לשגר מגוון של חימושים מן האוויר אל עבר מטרות ניידות. 

טילי טומהוק מספינות והצוללת של הצי וטילי סטורם שדואו מכלי שיט צרפתיים, יכולים להיות משוגרים כלפי כלים ואתרים נייחים. מעבר לכך, יכולות הקואליציה לפעול כנגד מטרות בחוף- מוגבלת למדי. 

אמצעי נוסף שניתן להפעיל הוא פשיטה של כוחות מיוחדים שאפשר לשלוח מכלי השיט על ידי סירות מהירות שיכולות לנחות בחוף, כלי תובלת צוללים (שני אמצעים אלו יעילים רק כנגד מטרות ובסיסי אויב שקרובים לחוף) והנחתה בעומק החוף על ידי מסוקי סער. 

הדבר מזכיר במקצת את פעולות הקואליציה כנגד סדאם במלחמת המפרץ הראשונה והמאמץ של כוחות מיוחדים במדבר העיראקי לאתר משגרי ואתרים שיגור ולהכווין אליהם מטוסי תקיפה (כפי שתועד בספר בראבו שתיים אפס שמתאר משימה כושלת של יחידת ה-SAS הבריטית). 

האתגר במתאר הזה הוא השטח העצום והמאתגר (הרים, מדבר) ממנו פועלים החות'ים שיקשה מאוד על איתור והשמדת משגרים לפני שישגרו את החימוש כלפי כלי שייט. 

אתגר נוסף הוא כמות החימוש שקיים בתימן אל מול זה שנמצא על סיפון הספינות. ספינות כמו ה- USS Carney כבר יירטה פעמיים מטחים של כמה עשרות טילים וכטב"מים ו"בזבזה" על כך כמות מכובדת של טילי SM-2. 

בלתי אפשרי להשלים חימוש מסוג זה מחדש בזמן הפלגה ומחייב להכנס לנמל ידידותי קרוב לצורך תספוק. 

צריך גם לקחת בחשבון שחלק מהספינות עלולות להפגע בסופו של דבר מהחימוש שהחות'ים ישגרו לעברן, ובמקרה כזה יצטרכו לקבל סיוע מכלי שייט אחרים בכוח ולהיות מפונות מהאזור לנמל ידידותי לתיקונים. 

מה ה-EndGame?

לאחר התמוטטות השלטון המרכזי בסומליה החלו השבטים שגרו לאורך החופים לעסוק בפיראטיות באופן אינטנסיבי. אז, כמו היום, גובשה קואליציה בינלאומית להלחם בתופעה, ובאמת, לאחר זמן מה הפיראטיות באזור קרן אפריקה נחלשה והיום לא נחשבת לאיום משמעותי. 

אבל - לקואליציה הנוכחית יהיה קשה לשחזר את ההישג ההוא, מכיוון שהאויב והאיום שונים לגמרי מסומליה. 

האויב החות'י הוא יבשתי בעיקרי ויש לקואליציה ימית כלים מועטים לטפל באיום שכזה. לכן, קשה לראות איך הקואליציה הזו מגיעה להישגים צבאיים משמעותיים, בטח לא בטווח הזמן המיידי. 

הם כנראה כן יוכלו לספק הגנה כלשהי לתנועת סוחר באזור, ולפגוע בגורמים צבאיים על אדמת תימן. האם זה יספיק בכדי להסיר את האיום לגמרי? כנראה שלא. 

האם זה יספיק כדי להחזיר את האמון של חברות הספנות, כך שישובו להפליג דרך האזור? ייתכן - אם עלויות הביטוח יהיו קטנות מעלויות הקפת אפריקה. 

בכל מקרה, נראה שפריסת הקואליציה והתחלת הפעולה שלה קרובות מאוד וסביר להניח שנראה עימות מזויין, גם אם מוגבל, בתקופה הקרובה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית