ארה״ב: נפתרו בעיות התוכנה בצריח של רפאל לנגמ״ש הסטרייקר

הפתרון הטכני מאפשר להתקדם עם זיווד שלוש חטיבות ממוכנות של צבא ארה״ב החל ב-2024 

Oshkosh’s upgunned Stryker with 30-mm gun turret. (Oshkosh Defense)

חברת אושקוש זכתה במכרז לשדרג שלוש חטיבות ממוכנות אמריקאיות, כ-250 נגמ״שי סטרייקר, עם צריח של רפאל הכולל תותח 30 מ״מ. על פי הדיווח, היו בעיות ביכולות המעקב של הצריח לפגוע במטרות נעות. בסופו של יום, הסתבר שמדובר בתיקוני תוכנה ולא חומרה והתכנית צפויה להתקדם לניסוי מסכם לקראת ייצור במאי 2024. 

״בעיות תוכנה שמקשות על רכב הסטרייקר החדש של הצבא תוקנו ובסוף השנה הבאה חיילים יתחילו לקבל את הרכב המשוריין בעל שמונה גלגלים מצויד בתותח 30 מ"מ״, כך לפי פרסום של breakingdefense

"פתרנו את בעיות התוכנה", אמר האלוף גלן דין, מנהל התוכנית של הצבא למערכות לחימה קרקעיות, במהלך ראיון ב-1 בדצמבר. 

כאשר הצבא בחר בצוות ההגנה של אושקוש לתוכנית הנשק הבינוני (MCWS) באמצע 2021 על פני General Dynamics Land Systems וליאונרדו DRS, הוא כבר ידע שיש בעיות ביכולת דגם ההצעה הזוכה לסמן מטרות ולפגוע בהן תוך כדי תנועה. 

זמן קצר לאחר הזכייה, הצבא חשף שהוא ימשיך במאמץ של "בדיקת ניהול סיכונים" כדי לוודא שהנגמ״ש V–Hull A1 Stryker עם הצריח של רפאל ״שמשון״, יפעל כמתוכנן.

"חשבנו שהייתה לנו בעיית דיוק. התברר שזו בעיית נתונים, לא בעיה פיזית ממשית. אבל היו מספר דברים הקשורים לתוכנה הקשורים לשליטה וייצוב", אמר דין. 

לאור האתגרים, הצבא החליט להשהות את הבדיקות מוקדם יותר השנה וסיפק לרפאל זמן לבצע שינויים, הסביר קצין התוכניות הראשי של אושקוש, פט וויליאמס.

"בתוך שבועות מההחלטה לדחות את הבדיקה, חזרנו לבדוק עם הממשלה כדי לאמת את ביצועי המערכת, מה שהביא להחלטה להתחיל מחדש את הבדיקות באוגוסט 2023", כתב וויליאמס בהצהרה קצרה ל-Breaking Defense.

לאחר חידוש הבדיקות באוגוסט, הוכח שהתיקונים היו מספקים והבדיקות מאז אותה נקודה התנהלו "טוב מאוד", לדברי דין. הצבא, הוסיף, מקבל כעת נגמ״שים ראשונים כאלו עם תוכניות להיכנס מחדש לניסויים מבצעיים במאי 2024. אירוע ניסוי מרכזי שנועד לסייע לקבוע אם הנשק בטוח ויעיל לשימוש בשדה הקרב.

עם זאת, לוח הזמנים החדש הזה אומר שהצבא לא יעמוד ביעד שציפו לו קודם לכן, שהיחידה הראשונה תהיה מצוידת ב-Strykers עם התותח המשודרג עד סוף 2023. כעת הוא שואף להגיע ליעד הזה בסוף ספטמבר עד אמצע דצמבר 2024. 

למרות שמדובר בעיכוב של תשעה חודשים עד שנה, הגנרל בעל שני הכוכבים אמר שהעיכוב הטכני אחראי רק ל"כמה" חודשים בעוד שחלק הזמן שנותר היה כרוך בהתאמה מחדש של לוחות זמנים שונים.

בכל הנוגע לתוכנית הרכש של הצבא, דין אמר שהשירות עדיין מתכנן להציב שלוש חטיבות סטרייקר עם התותח של רפאל ולא הקצה דולרים נוספים לרכישת עד שש חטיבות. אופציה שהוצאה בעבר.

בעוד דין וצוותו מתכוננים להציב את הנגמ״ש המשודרג במסגרת תוכנית זו, אין מדובר בפעם הראשונה שחיילים אמריקאים יקבלו את הסטרייקרים עם תותחי 30 מ"מ. עוד בשנת 2017, גדוד הפרשים השני בגרמניה קיבל סטרייקר - דראגון (M1296 Dragoon) כדי למלא בקשה דחופה. הרכב הזה יוצר על ידי GDLS וכלל צריח קונגסברג. 

ה-M1296 Dragoon סלל את הדרך לתחרות MCWS שבה GDLS הגישה הצעה עם צריח קונגסברג.

לפי מסמך אחד הקשור לבחירת הזוכה, הצבא הודה שבעוד קונגסברג סיפקה "יתרונות טכניים" מרובים על רפאל, הצעתה של אושקוש בסך 551.6 מיליון דולר להצטיידות של שלוש חטיבות, או בערך 249 כלי רכב, הטתה את הכף, מכיוון שהייתה זולה בכ-200 מיליון דולר מההצעה האחרת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית